Julfest/julbord med jobbet

Inte alls. Och nivån som jag beskrev är/var exceptionell.
Idag ägnar jag en inte försumbar del av min arbetstid åt att se till just att skattebetalarna får bästa valuta för sina pengar. Och "viss måtta" innebär i praktiken att arbetsgivaren bidrar med 75 kr per person för julfest/julbord, resten samlar vi själva ihop i kaffekassan. Jag tycker att det är måttfullhet överstigande "viss". ;)
Exemplarisk måttfullhet, skulle jag säga! Nästan med ett drag av, om inte torftighet, så sparsamhet.

Här hos staten bjuds vi på julbord ute på stan. Jag vet inte vad det kostar, men garanterat mer än 75 kronor per person.

Som statligt anställd bjuds jag på julbord. Faktum ikväll. Blir bowling och därefter förhoppningsvis ett någorlunda trevligt julbord.
Förra arbetsgivaren (också statlig) bjöd på gröt och skinkmacka till lunch.
Övriga arbetsgivare genom åren har varierat kraftigt i utbudet inför jul. Både julbord + fest samt julklappar. Till en seg papparkaka och platt lussebulle i en påse i bilen.

Även om jag inte är så där supersugen på julbord ikväll, så går jag dit. Kommer säkert bli superbra.

Vi julbordade oss i helgen med ett gäng kollegor och samarbetspartners.
Jättetrevligt!
Vi samlades på en jägarskola i Sörmlandsskogen som har rätt trevligt kök med fokus på vilt, eko och mkt små lokala specialiteter. Efteråt är det efterrättsbuffe i gamla slottet framför jättebrasa med sjöutsikt.
Vi har ju själva kunnat välja vilka vi jobbar med. Så det är alltid trevligt att ses.

Vad intressant att läsa allas uppfattning om det här! Själv är jag delägare av ett par företag och vi brukar vara ganska flitiga med företagsaktiviteter. Vi ser det som personalvård och ett sätt att ge tillbaks till personalen och vår personal tycks uppskatta det väldigt mycket. Nu umgås i och för sig stora delar av personalen även utanför arbetstid men samtliga brukar komma överens och bjuda till när det är företagsevenemang. Självklart får man dock tacka nej om man inte tycker att det är trevligt, hos oss ligger alla företagsevenemang utanför arbetstid och personalen får ingen kompledighet för tiden så dom ska absolut bara gå om dom upplever det som något roligt och trevligt (vilket dom alla som sagt verkar göra). :)

Som lärare har jag (alla tidigare år) blivit bjuden på julbord i samband med att höstterminen tar slut. Alla eleverna går hem, och sen har vi en gemensam jullunch. Lite traditioner, lite god mat, rektorn har avtackat personal som slutar/nämner personal som börjar. Det har varit trevligt (men också alkoholfritt) men också ganska kort.

I år blir det dock annorlunda. Kommunen har bestämt om inköpsstop för sektor utbildning och det blir inget julbord för oss i år (skolan har tidigare år fixat så att skolköket gjort julmaten, dvs en ganska liten kostnad). Istället får vi (om vi vill) betala för att gå på julbord på en lokal restaurang.

Jag är kluven. Jag gillar traditionen (även om jag inte riktigt är ett fan av julmaten) men att betala för den? Å andra sidan är det ett väldigt skönt avslut inför några veckors ledighet. Meh.

Sådant där tycker jag är jättetrist.
Visst, man kan diskutera om skattepengar ska gå till personalmat...
men personalvård är jätteviktigt, och en jultallrik eller ett julbord hamnar för mig inom kategorin "personalvård".

Personer anställda inom offentlig verksamhet har ofta ganska slitig arbetssituation och förtjänar något slags personalvård.

Att själv betala för mat på restaurang känns ju mer som en frivillig "after work" än som ett julbord.

Sådant där tycker jag är jättetrist.
Visst, man kan diskutera om skattepengar ska gå till personalmat...
men personalvård är jätteviktigt, och en jultallrik eller ett julbord hamnar för mig inom kategorin "personalvård".

Personer anställda inom offentlig verksamhet har ofta ganska slitig arbetssituation och förtjänar något slags personalvård.

Att själv betala för mat på restaurang känns ju mer som en frivillig "after work" än som ett julbord.

Instämmer helt. Även om skattepengar ska hanteras varsamt har jag inga problem med att det bjuds på något rimligt extra för de som jobbar inom stat/landsting/kommun, speciellt de på "golvet" sas. Det är verkligen personalvård och alla behöver få känna sig uppskattade och sedda med något utöver det som ingår i jobbet.

Vi har en stor fest varje år, i år var vi strax under 1000. Jag har varit väldigt involverad i planering och utförande de senaste tre åren (konferencier / värdinna och så vidare) så jag går förstås alltid. Men brukar gå hem lite halvtidigt, åtminstone när vårt eget band slutat spela och DJ:n är på gång - det är alltid en väldigt lång dag och det är lite psykiskt påfrestande att behöva springa upp på scen åtta gånger på några få timmar. Men det är vansinnigt roligt också och en riktig egoboost. Det är finfint julbord och underhållning, vi bjuder inte på någon alkohol men det finns barer öppna för den som vill köpa eget. Jag jobbar i privata sektorn, konsulter får betala för sig själva men det brukar deras bolag återbetala eftersom många konsultbolag har svårt att få ihop egna fester och konsulterna inte nödvändigtvis känner varann eller ens träffats.

Utöver detta kommer vi att ha en julfrukost med avdelningen nästa vecka, vi är ungefär 25 personer. Det är ju svårt att verkligen umgås på en så stor fest som den vi har, och särskilt för oss som har en massa ansvar under kvällen. Men i år hann vi (jag och min konferencierkollega) faktiskt äta ganska sansat och ordentligt så det var ju skönt ;)

Julklappar får vi inga, festen räcker ju gott och väl.

@Anna: Vad gäller det där fest vs julklapp tar jag fest/julbord alla dagar. Prylar har man tillräckligt ändå.

Vi har inte fått julklappar de senaste två åren heller. Företaget har skänkt de pengarna istället, i år var det till SOS Barnbyar. All tycker det är fantastiskt bra och ingen saknar julklapp. Julfesten där vi alla ses och har det trevligt är ändå höjdpunkten :)

Vi har julbord/lunch på arbetstid i samband med diverse dragningar om året som gått och årets som ska komma i vår organisation, så den är obligatorisk. Jag jobbar i kommun. Varje förvaltning i kommunen tar egna beslut kring budget för julaktivitet vår förvaltning är relativt frikostiga (vi får julbord) medan andra är mer restriktiva tex vård och omsorg där kommunen bidrar med ca 75kr och sedan får de anställda lägga till resten själva om de vill ha julbord.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Rehabtid dragna tänder

Hästrelaterat

Tillbaka