Julfest/julbord med jobbet

I mitt jobb är det alltid några som måste jobba. Det är inget att diskutera och inget konstigt. Det går liksom inte att stänga helt för ett julbord.
Tycker det är trevligt att få träffa kollegorna utanför jobbet. Sen är det ju helt valfritt att gå, vill man inte måste man inte.

Vi har två julbord så alla har möjligheten att gå. Det är väldigt bra :)

Detta fenomen varje år.

Visst kan man vara mindre glad for ett julbordsarrangemang - tycker det beror mkt pa omstandigheterna etc - e.g. om det ar pa arbetstid eller utanfor betald tid, om man forvantas ga, eller om det ar fritt etc.

i UK "finns inte" julbord som en tradition, men visst har vi julfester - foretaget hade sin stora (1600 inbjudna) i torsdags, och sen har vi en mindre tillstallning for mitt team (ca 95 pers) nasta torsdag - men bada ar mer baserade kring drinkar, snacks och lite underhallning - ingen sit-down dinner.
Pa grund av volymerna folk sa ar det latt att forsvinna om man valjer att inte ga. Vi har dessutom ett sant jobb dar manga reser och/eller behover jobba med kund, och darmed inte kan ga, sa ingen press.
Detta ar fick vi ocksa en valdigt generos julklapp fran chefen (alltsa inte foretaget - ett val mellan en flaska Bollinger eller enorm chokladgava!), sa ar mycket tacksam for chefens och foretagets insats!

Vi brukar ha julbord varje år, i år var det julfest. Det är ju frivilligt så gillar man det inte är det fritt fram att avstå. Jag brukar gå, tycker det är trevligt. Gick dock inte på julfesten i år för jag hade annat för mig den kvällen.

Jag tycker att allting hänger på vem man hamnar bredvid. Lika roligt som det kan vara att hamna vid rätt kollegor kan det vara hemskt att hamna vid fel. Härom året hamnade jag med några som bara pratade om idol eller något liknande, program som jag tycker är 100% ointressanta. Jag brukar kunna prata med de flesta om det mesta men det här var hemskt. Jag försökte börja prata med någon om något annat men de återgick snart till det ursprungliga samtalsämnet. Jag åt upp och åkte hem.

Vi harjulbord/julfest på hyrd lokal med utklädnad efter ett tema som bestäms av en festkommitté. Ca 170 personer, alla utom typ tio brukar vara utklädda. Det är givetvis frivilligt att gå! Middag och sedan disco med DJ, jobbet bjuder på allt utom alkohol. Brukar vara jättekul och god mat! Det är en majoritet av vegetarianer på mitt jobb och maten brukar vara fantastiskt bra, mer julinspirerad än klassisk julmat så att säga.

Det roligaste var dock när direktören förra året höll jultal och tackade hela personalstyrkan för ett fantastiskt väl genomfört 2015. :D

Jag älskade inte direkt mitt jobb på ICA men de fester/julbord de anordnade var trevliga. De försökte se till att så många som möjligt kunde vara med så de som jobbade var antingen yngre vikarier (jag var visserligen vikarie men hade varit det länge) eller de som frivilligt ställde upp och jobbade. Givetvis aldrig fylleslag men en trevlig stund med kollegorna helt enkelt.

Jag har varit på julbord två gånger med företagen jag jobbar för numera och det har också varit trevliga tillställningar. En gång var det plus partner och det passade med särbons schema så han kunde vara med så han lärde en skotte hur man äter julbord :D

Det har ju aldrig varit tvång att vara med men det är faktiskt trevligt att umgås lite med kollegorna lite avslappnat och ej jobbrelaterat. Jag har väl inte alltid klickat helt med alla kollegor men ingen har varit helt hopplös.

Detta fenomen varje år.

Är det ett privilegium man ska vara tacksam för oavsett (för att chefen bjuder) eller har man rätt att klaga och tycka det är piss och vore bättre att inte ha alls, tex för att vad man redan visste blir så tydligt när det kommer till sånt här? ( påklistrat, eventuella favoritiseringar, utnämningar mm.. ?)

Svårt att förklara, sorry.

:up: eller :down: ??

Vad är era bästa eller värsta julbord ni varit på?

Måste säga att jag gillar det men även har haft ett par horribla, eller som den gången hela företaget åkte till en herrgård och frossade (ca 70pers) men mitt skift (3 pers) fick inte följa med för vi var ju schemalagda den natten och att stoppa produktionen ett par timmar gick inte.

Vi fick en biljett t/rt åland, bara vi 3 som kompensation :meh::rofl:

Du får inte roligare än du gör dig. ;)

Jag tycker det är rätt tröttsam med folk som gnäller på gratiserbjudanden. Vill du inte gå så gå inte, det är helt ok. Jag har artigt tackat nej någon gång, då det bara känts energikrävande.

Men normalt tycker jag det är trevligt, även om jag är vansinnigt kvällstrött och tråkigt nattsällskap så jag går hem tidigt. Men tiden jag är på plats brukar vara skoj, det är normalt långt före eventuella nedsnapsade pinsamheter som jag går höra om senare.

På vårt jobb nu får vi julbord, och kör sedan julklappsspel om vem som får välja först ur bokhögen. :D

Jag brukar gå. Jag har för mig att det finns något slags poäng med att göra saker med jobbet utanför jobbet, så att säga.

Men egentligen tycker jag att min avdelning är för stor för att det riktigt ska funka att vi går ut tillsammans. Vi är något i stil med 120 personer, så det är ju inte ens möjligt att vara särskilt tjenis med alla. Med lite otur vid placeringen, kan man hamna bland personer man inte direkt har några kontaktytor med.

Jag har roligare vid de tillfällen då vi är mindre grupper från jobbet som går på afterwork och sånt.

Jag brukar gå och det är trevligt. Jag gillar inte alla mina kollegor precis ungefär som @Görel kan man ha otur och hamna bredvid någon man inte gillar direkt. På årets tillställning så var det dock väldigt många lekar av trevlig karaktär så jag hade riktigt trevligt. Sen blev man inte heller så låst vid sitt bord utan kunde mingla friskt vilket jag verkligen uppskattar.

Jag brukar gå och det är trevligt. Jag gillar inte alla mina kollegor precis ungefär som @Görel kan man ha otur och hamna bredvid någon man inte gillar direkt. På årets tillställning så var det dock väldigt många lekar av trevlig karaktär så jag hade riktigt trevligt. Sen blev man inte heller så låst vid sitt bord utan kunde mingla friskt vilket jag verkligen uppskattar.

Jag var kanske otydlig, jag gillar kollegorna men inte samtalsämnet och att man inte kan byta samtalsämne efter ett tag så att alla kan få vara med.

För mig är lekar oftast döden, undantag frågesport.

Jag brukar gå när mina arbetslag har AW eller träffas hemma hos någon och har middag. Däremot vid större tillsällningar, som julbord etc går jag aldrig. Har lite eller inget gemensamt med mina kollegor. :)

Jag var kanske otydlig, jag gillar kollegorna men inte samtalsämnet och att man inte kan byta samtalsämne efter ett tag så att alla kan få vara med.

Häromåret hade man ordnat någon djävla "mördarmysterielek" på vår julmiddag. Det var döden, verkligen döden. Jag har mycket sällan haft tråkigare.

Men folk är ju olika. Jag hoppas att de flesta gillade det mer än jag och jag hoppas att min leda inte märktes för mycket.

Vi har julbord men öppet dygnet runt så ett fåtal kan inte komma. Inget konstigt med det. De som jobbar kan ofta byta om det finns någon som inte vill komma så det brukar lösa sig.

Jag är också allergisk mot lekar (en fin rest från mobbingen under grundskolan) men frågesport är ok. Att inte kunna byta ämne i en sådan där situation är så drulligt. Jag har full förståelse för att mina bordsgrannar inte är intresserade av polska fullblodsaraber eller det senaste från Bergsstaten :D dvs jag försöker se till att prata om allmänna saker och låta samtalsämnet variera under sittningen.

Jag är också allergisk mot lekar (en fin rest från mobbingen under grundskolan) men frågesport är ok. Att inte kunna byta ämne i en sådan där situation är så drulligt. Jag har full förståelse för att mina bordsgrannar inte är intresserade av polska fullblodsaraber eller det senaste från Bergsstaten :D dvs jag försöker se till att prata om allmänna saker och låta samtalsämnet variera under sittningen.
Jag hade gärna suttit bredvid dig :D. Jag har aldrig tyckt om lekar , som barn tvingade jag mig. Som vuxen vågar jag vägra. frågesport däremot är ok.

Jag hade gärna suttit bredvid dig :D. Jag har aldrig tyckt om lekar , som barn tvingade jag mig. Som vuxen vågar jag vägra. frågesport däremot är ok.

Jag vägrar också som vuxen (vänligt givetvis). Tjatar folk upplyser jag dem om varför :meh:

Sedan kan jag vara med på lekar om det känns ok rent allmänt och om jag är trygg med människorna omkring mig. Men då är det mitt val, jag tänker inte må illa för att några tycker jag är trist som inte vill leka för jag mår verkligen illa av det.

Jag tycker att allting hänger på vem man hamnar bredvid. Lika roligt som det kan vara att hamna vid rätt kollegor kan det vara hemskt att hamna vid fel. Härom året hamnade jag med några som bara pratade om idol eller något liknande, program som jag tycker är 100% ointressanta. Jag brukar kunna prata med de flesta om det mesta men det här var hemskt. Jag försökte börja prata med någon om något annat men de återgick snart till det ursprungliga samtalsämnet. Jag åt upp och åkte hem.

Får ni inte sitta vart ni vill?
Jag sitter med mina kompisar såklart. Jag och min bff ser alltid till att gå på samma så vi kan sitta och dömma folk och skratta tillsammans.

Vi brukar ha klinikjulfest med hela kliniken innan jul. Då kommer det folk från hela länet och typ 7 olika avdelningar. Det är alltid på en onsdag. Ingen dricker alkohol. Det är jättestelt och man kan behöva sitta bredvid nån tråkig tant som man inte känner. Jag brukar inte gå. Vill liksom inte lägga min fritid på det.

Ibland har vi dock olika aktiviteter med närmsta enheten/ teamet. Då går jag ibland. Det kan vara kul, men jag har jobbat på andra arbetsplatser där det är betydligt trevligare att umgås med kollegorna...

Vi har haft någon form av middag varje år i 10 år, intresset har svalnat till extremt lågt och i år blir det därför inget. När man är få på arbetsplatsen och många väljer att hoppa av timmarna innan, känns det inte så motiverat att fortsätta "tvinga" på anställda någon form av traditionell julmiddag.

Får ni inte sitta vart ni vill?
Jag sitter med mina kompisar såklart. Jag och min bff ser alltid till att gå på samma så vi kan sitta och dömma folk och skratta tillsammans.

I just det här fallet var vi 50 pers på ett värdshus där man dukat långbord åt oss i ett långt smalt rum. Det förväntades att vi fyllde på bordet allteftersom vi kom eftersom det var trångt att röra sig bakom stolarna.

Sen är ju inte alla nära sina kollegor och även om man jobbar bra ihop har man inte så mycket annat gemensamt än jobbet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka