Julfest/julbord med jobbet

Seabaz

Trådstartare
Detta fenomen varje år.

Är det ett privilegium man ska vara tacksam för oavsett (för att chefen bjuder) eller har man rätt att klaga och tycka det är piss och vore bättre att inte ha alls, tex för att vad man redan visste blir så tydligt när det kommer till sånt här? ( påklistrat, eventuella favoritiseringar, utnämningar mm.. ?)

Svårt att förklara, sorry.

:up: eller :down: ??

Vad är era bästa eller värsta julbord ni varit på?

Måste säga att jag gillar det men även har haft ett par horribla, eller som den gången hela företaget åkte till en herrgård och frossade (ca 70pers) men mitt skift (3 pers) fick inte följa med för vi var ju schemalagda den natten och att stoppa produktionen ett par timmar gick inte.

Vi fick en biljett t/rt åland, bara vi 3 som kompensation :meh::rofl:

Jag älskar min chef och mina kollegor och det är lika trevligt varje år! Vi brukar dock inte äta julmat men trerätters på finare restaurang med god mat och dryck. Alltid kul och trevligt! Japp så tråkig är jag ;)

Mitt företag har alltid nån slags middag kring jul. Jag går aldrig, känner inte en kotte.
Företaget jag städar åt har alltid julfest vilket jag älskar! Brukar vara jättekul :)

Är alltid folk som jobbar (skiftgång) men dom får alltid pengar till att köpa julmat eller så catering. Aldrig varit några sura miner.

Gillar inte julbord! Jag har inget gemensamt med mina kollegor så rent socialt känns det bortkastat. Sen äter jag inte kött vilket gör att det inte finns så mycket jag äter. Äter visserligen fisk så om jag har tur finns det några sorters lax och sill att välja på men ändå... Som tur är har chefen bestämt att i år ska vi äta julbord den 16 december = Stora Stockholm = utmärkt ursäkt för att slippa...

Tycker det är jättetrevligt att jobbet bjuder, men går inte personligen. Gillar inte jippon och är därmed gärna den som jobbar på dagen/dagen efter. Absolut älskar att höra skvallret efteråt däremot! XD

Jobbar inom landstinget och vi har ingen budget alls för några som helst utsvävningar. Vi får en grötlunch imorgon men that's all. Nu är mitt arbetslag rätt duktiga på att hitta på grejer (julklappslekar, frukostfika, after work etc) men det betalar vi själva.

Har varit på en del olika jobbtillställningar när jag jobbat på privata företag. Generellt skulle jag säga att det beror helt på vilken typ av relation man har med sina kollegor. Är det folk man gillar och som man har något gemensamt med utöver jobbet så kan det vara riktigt trevligt. Annars så ser jag liten vits med att gå.

Jag tycker det är en trevlig grej och uppskattar att mitt jobb fixar något varje jul och varje sommar. Tycker det är lite skitsamma vad, gillar inte julmat tex, men tycker det är trevligt att umgås med kollegorna lite mer ”privat” och dessutom som vi som jobbar olika skift och därmed inte träffar vissa så ofta så hinner man verkligen prata och umgås på såna tillställningar.

Jag ser det som frivilligt att delta eller inte, beroende på hur jag jobbar så går jag om det passar, i år struntade jag i det. Bästa julborden med nuvarande jobbet är nog Långholmen eller Gondolen, sämsta är Stallmästargårdens.

Jag jobbar med julbord:p på restaurang alltså, så vi går inte (ochhinner inte) på julbord, vi använder vår peng till en middag på olika ställen någon annan gång på året.
Vi är ett väldigt litet gäng och vi har alltid trevligt.

Mitt jobb har julbord för ett stort företag (och flera mindre) varje år. Där stoppar man antingen produktionen eller väljer dag och tid så ALLA kan komma (men det är förstås frivilligt, men de flesta kommer). Ingen blir exkluderad. Alla har trevligt.

Sambon har också julbord varje år. Då och då med respektive. Där är det mer blandad kompott, de är fler men antalet beror ofta på stämningen på jobbet tiden innan. :grin:
Igår var de flesta med, inkl respektive, god stämning och supertrevligt. Julbord på ett större event.
Nåt år innan var det typ åt andra hållet, inga respektive, fylla, slagsmål och på det -inget bra julbord. osv :cool:
Alla är tacksamma för att det bjuds till julbord men ingen tar nån skit-man går inte bara för att vara artig.

I mitt jobb är det alltid några som måste jobba. Det är inget att diskutera och inget konstigt. Det går liksom inte att stänga helt för ett julbord.
Tycker det är trevligt att få träffa kollegorna utanför jobbet. Sen är det ju helt valfritt att gå, vill man inte måste man inte.

Tycker det kan vara väldigt olika! Bästa julbordet var en gång på förra jobbet, busstur genom snölandskap till en herrgård med fantastiskt julbord, delikatesser i små bitar, fräscht och supergott och fantastisk julstämning.
Sen sänktes budgeten så året efter fick vi jultallrik på lokala sunkrestaurangen, typ mamma scans köttbullar, prinskorv och potatis. Saker jag typ inte ens kan tvinga i mig så jag gick inte mer på julbord där. På nuvarande jobb har det varit supertrevligt och någonstans mitt i mellan när det gäller nivå på maten.

Jag tycker det är trevligt.
De jag varit med på, hos diverse företag genom åren har nog alla varit ganska avslappnade tillställningar där man helt enkelt samlats för att äta och prata.

Vi kommer att stänga på fredag lunch för att samlas på gemensam plats i länet och äta. Ser fram emot det. Får träffa kollegor från de andra kontoren och hinner umgås lite.

Är det ett privilegium man ska vara tacksam för oavsett (för att chefen bjuder) eller har man rätt att klaga och tycka det är piss och vore bättre att inte ha alls, tex för att vad man redan visste blir så tydligt när det kommer till sånt här? ( påklistrat, eventuella favoritiseringar, utnämningar mm.. ?)
Det här begrep jag inte riktigt? Det är väl inte chefen som bjuder utan företaget? Och för egen del har jag aldrig varit med om att julmaen kombineras med utnämningar?
Och varför klaga? På vad? Vill man inte vara med så är man inte det.

Detta fenomen varje år.

Svårt att förklara, sorry.

:up: eller :down: ??

Vad är era bästa eller värsta julbord ni varit på?

Måste säga att jag gillar det men även har haft ett par horribla, eller som den gången hela företaget åkte till en herrgård och frossade (ca 70pers) men mitt skift (3 pers) fick inte följa med för vi var ju schemalagda den natten och att stoppa produktionen ett par timmar gick inte.

Vi fick en biljett t/rt åland, bara vi 3 som kompensation :meh::rofl:

Jag brukar tacka nej till jobbets julbord men tycker att det är trevligt att det erbjuds.

Vi bjuds på julbord och det är istället för julklapp. Det går väldigt lugnt och städat till; det bjuds inte på alkohol utan det får man köpa själv om man vill ha. Det är trevligt att träffas utanför jobbet, men det är inte någon omistlig tillställning. Jag är inte så förtjust i julbord, men går med för att alla andra gör det.

Jag var på julbord i fredags. Jobbet bjöd på resa, hotell och fest. Det var sjukt kul! Antar att vi får det istället för julklapp och det är inte mig emot. Tycker det är mycket trevligare med en upplevelse än en pryl.

Företaget jag arbetar på brukar ordna både sommarfest och julfest och jag tycker att det är kul initiativ. Det märks att den lilla "festkommittén" går in för att alla ska få trevligt och även om jag inte har allt gemensamt med alla kollegor eller klickar till hundra med alla (eller ens känner alla pga att vi jobbar utspritt i landet) så tycker jag att det är trevligt att få chansen att umgås med dem privat. Det har aldrig varit några pinsamheter (nåja, åtminstone inte värre än att vi kan skratta gott åt dem ;)) utan bara kul och avslappnat.

Vi är så olika, har helt olika roller på jobbet, hamnar ibland i arbetsrelaterade konflikter osv, så det känns skönt att få tillfällen att kunna släppa jobbet och bara ha trevligt ihop. Vilket jag också känner att vi lyckas med. :)

Som lärare har jag (alla tidigare år) blivit bjuden på julbord i samband med att höstterminen tar slut. Alla eleverna går hem, och sen har vi en gemensam jullunch. Lite traditioner, lite god mat, rektorn har avtackat personal som slutar/nämner personal som börjar. Det har varit trevligt (men också alkoholfritt) men också ganska kort.

I år blir det dock annorlunda. Kommunen har bestämt om inköpsstop för sektor utbildning och det blir inget julbord för oss i år (skolan har tidigare år fixat så att skolköket gjort julmaten, dvs en ganska liten kostnad). Istället får vi (om vi vill) betala för att gå på julbord på en lokal restaurang.

Jag är kluven. Jag gillar traditionen (även om jag inte riktigt är ett fan av julmaten) men att betala för den? Å andra sidan är det ett väldigt skönt avslut inför några veckors ledighet. Meh.

Jag gillar det. Vårt jobb har ju alltid personal ute. Ganska många också. Vi har därför flera tillfällen så man får välja vilket man vill åka på. Planerarna får svettas lite och ordna till så tillfällena ligger så alla får chansen att. Vi brukar ha trevligt, matens kvalitet varierar ju såklart mellan ställena men vi är alltid på olika restauranger. Det verkar vara som en grej att bocka av julbord på olika platser på listan :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Rehabtid dragna tänder

Hästrelaterat

Tillbaka