Julen är inställd… igen!

Det enda man kan vara säker på är att planerna man gjort kommer att ändras det är därför jag är så lugn…

Ska ta test imorgon hela familjen låg däckad förra veckan testades negativt. När alla var friska fick jag feberfrossa och snuva. Fanns inga tester förrän imorgon. Svar lär jag nog inte hinna få. Får se om jag hinner bli frisk.
Hugger en av knapparna..
Alla ni som väntar på testsvar.
Sådana antigentest man kan köpa på apotek finns inte att uppbringa? Slutsålda?
Eller känns reaultatet inte tillräckligt säkert för er?
Edit: om ni har ordentliga symptom står det visst i infon om antigentest att det inte ska användas, eller snarare att man ändå ska kontakta vården för PCR test😅.
 
Senast ändrad:
Finland 10- Sverige 0. Har kan du gå på drop in test idag och få svar imorgon :angel:
Den enda gången jag behövt testa mig så bokade man och fick tid nästan direkt och svaret på 18h. Tyckte det funkade både tidigt och snabbt men det var hösten 2020 i Östergötland.

(Provet skickades till lab i Finland för analys dock ….. vilket i sig är imponerande med tid från provtagning till resultat 18h)
 
Hugger en av knapparna..
Alla ni som väntar på testsvar.
Sådana antigentest man kan köpa på apotek finns inte att uppbringa? Slutsålda?
Eller känns reaultatet inte tillräckligt säkert för er?
Edit: om ni har ordentliga symptom står det visst i infon om antigentest att det inte ska användas, eller snarare att man ändå ska kontakta vården för PCR test😅.
Vi väntar på PCR-svar eftersom den sjuke har symptom. Jag hoppas verkligen att ingen utan symptom går att testar sig med PCR-test.

Vi kommer testa hela familjen med antigentest som vi köpte 1:a advent innan vi åker trots att vi vet att antigensvaret bara går att lita på om det positivt. (Ett negativt test betyder inte att man kan ha covid.)
 
Den enda gången jag behövt testa mig så bokade man och fick tid nästan direkt och svaret på 18h. Tyckte det funkade både tidigt och snabbt men det var hösten 2020 i Östergötland.

(Provet skickades till lab i Finland för analys dock ….. vilket i sig är imponerande med tid från provtagning till resultat 18h)
I Göteborg ska man få svar inom 48 men det kan ta upp till 72 timmar helgdagar ej inräknade just nu. De smittspårade i min sons klass förra veckan. Vi lämnade in testet torsdag morgon och fick svar tisdagkväll. (Negativt, tackolov)
 
Vi väntar på PCR-svar eftersom den sjuke har symptom. Jag hoppas verkligen att ingen utan symptom går att testar sig med PCR-test.

Vi kommer testa hela familjen med antigentest som vi köpte 1:a advent innan vi åker trots att vi vet att antigensvaret bara går att lita på om det positivt. (Ett negativt test betyder inte att man kan ha covid.)

Man uppmanas att testa sig med pcr-test om man ingår i en smittspridningskedja. Så jo, folk testar med pcr-test utan symptom.
 
Man kan ju ifragatta vardet med att testa om det tar typ 5 dagar att fa resultatet - da har man ju mer eller mindre avslutat halva sin isolering anda och gatt igneom den mest smittsamma perioden av corona...

Jag tog mitt PCR test i mandags (utan symptom, men som inresande i Sverige) och da jag togs sent pa eftermiddagen sa de att jag nog far mitt resultat idag onsdag, vilket jag kanner ar precis ok.

I UK far jag i regel svar inom 24 timmar, en gang tog det typ 36 och det kandes som en pina!
(Jag har tagit ganska manga PCR genom pandemin, bade som del i smittsparning, pa grund av symptom och for resa (dessa har jag betalt for sjalv, genom privat utovare)
 
Man kan ju ifragatta vardet med att testa om det tar typ 5 dagar att fa resultatet - da har man ju mer eller mindre avslutat halva sin isolering anda och gatt igneom den mest smittsamma perioden av corona...

Jag tog mitt PCR test i mandags (utan symptom, men som inresande i Sverige) och da jag togs sent pa eftermiddagen sa de att jag nog far mitt resultat idag onsdag, vilket jag kanner ar precis ok.

I UK far jag i regel svar inom 24 timmar, en gang tog det typ 36 och det kandes som en pina!
(Jag har tagit ganska manga PCR genom pandemin, bade som del i smittsparning, pa grund av symptom och for resa (dessa har jag betalt for sjalv, genom privat utovare)

Vi har testat 5 ggr den senaste 1,5 månaden och fått svar på ca 24 timmar varje gång.
 
Man uppmanas att testa sig med pcr-test om man ingår i en smittspridningskedja. Så jo, folk testar med pcr-test utan symptom.
Ok, jag menar att jag hoppas ingen går och testar med PCR-test för säkerhets skull utan att ha symptom, utan att ingå i smittspårningskedja. Dvs man testar sig och sen isolerar sig för att kunna fira jul med släkten.
 
Man kan ju ifragatta vardet med att testa om det tar typ 5 dagar att fa resultatet - da har man ju mer eller mindre avslutat halva sin isolering anda och gatt igneom den mest smittsamma perioden av corona...

Jag tog mitt PCR test i mandags (utan symptom, men som inresande i Sverige) och da jag togs sent pa eftermiddagen sa de att jag nog far mitt resultat idag onsdag, vilket jag kanner ar precis ok.

I UK far jag i regel svar inom 24 timmar, en gang tog det typ 36 och det kandes som en pina!
(Jag har tagit ganska manga PCR genom pandemin, bade som del i smittsparning, pa grund av symptom och for resa (dessa har jag betalt for sjalv, genom privat utovare)
När det är smittspårning dvs den testade är ut i samhället så länge den inte har symptom så är fem dagar helt värdelöst.

I tidningen SvD stod det igår att mediantiden mellan prov och svar var 28 timmar i Stockholm och det tog omkring 72 timmar i Göteborg. Det stod inte i tidningen men helgdagar är inte inräknade i dessa 72 timmar (enligt uppgift ifrån provtagningssupporten i vgregion)
 
När det är smittspårning dvs den testade är ut i samhället så länge den inte har symptom så är fem dagar helt värdelöst.

I tidningen SvD stod det igår att mediantiden mellan prov och svar var 28 timmar i Stockholm och det tog omkring 72 timmar i Göteborg. Det stod inte i tidningen men helgdagar är inte inräknade i dessa 72 timmar (enligt uppgift ifrån provtagningssupporten i vgregion)

Att bara operera smittskyddsatgarder pa veckodagar kanns ju.... betankligt..
 
Äldsta dottern fick hög feber natten till måndag. Inga tider för provtagning förrän torsdag... Som tur är hade farmor snabbtest som visade negativt. Hennes feber är redan borta men nu är det lillasysters tur. Så det lär inte bli något julfirande med släkten här heller...
 
Att bara operera smittskyddsatgarder pa veckodagar kanns ju.... betankligt..
Heltokigt att sänka tempot bara för det är helgdagar.

Så här skriver vgregion:
”Det bör ta (att få provsvar) mellan 48-72 timmar (ej inräknat helg) att få sitt provsvar, men kan ta upp till 5 dagar beroende på arbetsdagar, transporter och belastning på labbet.”
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp