Julångest

ainasoja

Trådstartare
I år blir det en annorlunda och ensam jul för mig och min 13 åring. I normala fall brukar vi fira jul med min släkt uppe i Norrland men i år fick vi välja mellan att fira jul i norr eller åka till Gbg i mellandagarna pga att sonen ska spela cup.

Jag har tyvärr inte råd att göra både och :(

Så vi firar jul ensamma här hemma och jag har inte haft några problem med det tills idag då jag pratade med både mamma och lillasyster i telefonen och dom önskade oss en God Jul. Då hade jag nära till tårarna för jag vill så väldigt gärna få vara med min släkt över jul.

Den riktiga julkänslan vill liksom inte infinna sig men jag ska göra mitt bästa att få till en mysig julafton för sonens skull men just nu känns det bara tomt och ensamt.

Sv: Julångest

Det finns inte någon möjlighet att du och sonen skulle kunna få resan upp och ner som er gemensamma julklapp av era släktingar?
Om inte önskar jag er ändå en underbar julhelg!

Jag vette fasen om jag håller för en resa fram och tillbaka till Norrland och sedan till Göteborg för att tillbringa fem dagar på en bänk i en sporthall.

Tror min hjärna skulle få spunk av alla intrycken då.

Nä vi får göra det bästa av det hela helt enkelt. Spela lite spel, äta den julmaten vi tycker om och moffa i massor av godis.

Det ska fungera, det måste det göra!

Så mysigt ni kan göra det, en fridfull jul utan krav. :-)

Massor av tända ljus, umgås, spela spel och bara ha det trevligt

Jag vette fasen om jag håller för en resa fram och tillbaka till Norrland och sedan till Göteborg för att tillbringa fem dagar på en bänk i en sporthall.

Nä vi får göra det bästa av det hela helt enkelt. Spela lite spel, äta den julmaten vi tycker om och moffa i massor av godis.

Bara om du flyger :). Jag har åkt många gånger och det är JOBBIGT , att sen sitta 5 dar i en sporthall , neej.

/ Mamma med släkten i Norrland och idrottande son på hög nivå.

Vet inte om det är någon tröst, men jag tror att den idylliska julen är en lögn. Vansinnigt många firar inte den jul de skulle vilja fira, på grund av en hiskeligt massa orsaker. Själv ska jag trots att jag är uppenbart inte tillfrisknad efter sjukhusvistelse förra veckan, jobba 60 timmar den här veckan, inklusive julafton. Har ett mycket komplicerat förhållande till en liten familj och ska försöka på något sätt att gottgöra bristen på stor familj, åt mina döttrar när vi tre firar tindrande jul på typ onsdag eller torsdag kväll. Helst vill jag bara ligga i min säng och dra täcket över huvudet och inte titta fram ens det närmsta halvåret.
Men det är en tid på året då det är olämpligt att vara så självisk som jag skulle vilja vara, man ska hålla god min och putsa lite på den ångestfyllda och frånvarande traditionella idyllen. :(

Försök plocka de bitar av julfirandet ni uppskattar och fundera på vad ni två helst vill göra. Som Honung säger är nog den där perfekta julen något av en myt och ganska besvärlig för alla som inte passar in i mallen för den lyckliga kärnfamiljen.

Om det är julig jul ni vill ha kanske ni kan bygga lite julstämning hemma någon dag innan - pynta lite, gran kanske? Julaftonsmorgon kanske ni äter grötfrukost ihop vid levande ljus och med julmusik i bakgrunden ... eller så blir det hårdrocksjul med tårtfrukost. Ni är helt fria att skapa era egna traditioner. De kanske inte alls ser traditionellt juliga ut, vem vet? Eller också får ni chansen att plocka russinen ur kakan och välja de delar av jultraditionerna ni tycker bäst om.

Vad jag försöker säga är att det inte måste bli en blek kopia av den jul ni brukar fira; Det kan bli er egen jul på ert eget sätt.

Ville bara säga att den julen jag och pappa firade aldeles ensamma, är den absolut bästa och mest minnesvärda julen jag någonsin upplevt.
Kommer aldrig glömma hur mysigt, trevligt och underbart vi hade det den julen!

Så jag tror inte du behöver ha någon julångest, alls, faktiskt.

Jag förstår din julångest! Men jag skulle satsa på att göra det så bra som möjligt för dig och sonen!
Och känner ni er allt för ensamma så är ni mer än välkomna till oss i vårat julkaos! Med en lätt hysterisk mamma som försöker hjälpa till men mest stället till det ännu värre och så vi andra som bara försöker koppla av... ;) Mat finns det gott om och vi kan nog få till sängplatser oxå om det skulle behövas! :love:

Bara om du flyger :). Jag har åkt många gånger och det är JOBBIGT , att sen sitta 5 dar i en sporthall , neej.

/ Mamma med släkten i Norrland och idrottande son på hög nivå.

Ja dom där resorna norröver brukar ta knäcken av mig några dagar. För min del kvittar det om det är bil, tåg eller flyg som färdsätt, jag blir helt slut pga min MS.

Min son idrottar också på hög nivå med tanke på sin ringa ålder, här blir det Norden Cup i handboll i Gbg under mellandagarna.

Vi har haft jättefina jular tillsammans med min släkt, det har alltid varit rofyllt och juligt när vi varit uppe i norr.

Men vi ska nog trots allt få en vacker jul ihop. Det blir alltid extra påtagligt att jag har min släkt uppe i norr kring högtider men sån har ångest har jag aldrig fått över det.

Firar helt ensam då dottern är hos pappa i jul, alltså inget firande alls.
Förra julen var det bara jag och dottern ensamma hela dagen.
Vi käkade vad vi ville kollade film och bara slappade.

Jag hade helst velat tillbringa min jul i en liten vantby nära dig men det får bli en annan jul helt enkelt, huset står kvar i byn även nästa år!

Tack alla för uppmuntran och peppning!

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 463
Senast: Exile
·
Äldre För första gången i mitt liv (30+) ska jag inte fira jul hos mina föräldrar utan i år ska vi fira hemma med vår lilla son och min familj...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 499
Senast: Kanintant
·
Kropp & Själ Jag har sen jag skiljdes haft så svårt för julen. Och jag har svårt att sätta ord på varför. Och har lite svårt att prata om det med...
2
Svar
30
· Visningar
2 276
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat