Jul och nyår med hund!

Här händer nog ingenting på jul, det är en högtid jag kan vara utan. Annandagen åker vi till några kompisar som också har hund. Nyårsafton är jag nog också hemma på, Pixi brukar sova sig igenom tolvslaget. Brukar gå milrundan vid 12 tiden, så vi hinner hem innan det blir mörkt, sedan får hon gå ut på tomten resten av kvällen. Här smäller det otroligt mycket, och vill inte riskera att något händer så att hon blir skotträdd. Har haft en hund som var så rädd att han dog, hjärtat stannade på honom, och det vill jag aldrig uppleva igen!

Vi åker till min sambos mamma på jul, vilket är långt från optimalt eftersom hon har katt. Men det är bara frågan om några timmar. Vi brukar dyka upp vid 11-tiden och åka hem vid 18-19-tiden och en och en halv timme däremellan brukar gå åt till traditionsenlig julpromenad. Julklappar till hundarna är en självklarhet. De älskar att öppna paket och öppnar gärna andras paket också. På kvällen är vi hemma och tar det lugnt.

På nyår är vi alltid hemma pga hundarna, sedan får de som vill komma hem till oss. Även om de inte bryr sig om fyrverkerier så vill jag gärna att de är i sin vanliga hemmiljö när det smäller som värst. Jag gissar dock att det kommer att låta betydligt mer i år, då jag anar att folk kommer stå och skjuta raketer invid Mälaren, bara 50 meter från vårt hus. Vi har ett stort fönsterparti ut mot vattnet och fönstren är inte direkt ljudisolerade. I år ville förresten sambons mamma komma hit. Jag hoppas bara att han har informerat henne om att vi alltid har Judas Priest på hög volym som ljudmatta från 18-01 på nyårsafton, så att hon inte förväntar sig en lugn nyårsmiddag med klassisk musik. :laugh: Nåja, vi får väl hitta på något som alla parter kan leva med. Jazz kanske.

Vi delar upp vårt julfirande eftersom sambon har en kaossläkt :p Det blir firande både fredag och lördag, då utan hundar. På julafton äter vi frukost hos svärmor, och förmodligen kommer Floyd följa med då. Svärmor har katt och labben är den enda som inte jagar katter :p sedan blir det långprommis med alla hundarna under dagen, och på kvällen åker sambon till sin syster och firar och jag åker till min släkt. Eventuellt hänger labben på dit också, de har också katt.

På nyår kör vi nyårsträning i hundhallen hela dagen, och sedan på kvällen kommer hundarna vara i hundgården. Hemmavid skjuts det inga raketer och de gillar sina hundgårdar :) De vi ska till har 7 egna hundar + 5 valpar som är tre veckor gamla nu, så det är inte aktuellt att ta med dem dit.

Vi firar i år julen hos min pappa och dit kommer bara valpen följa med. De två äldre är hos min mamma pga går inte ihop med pappas ena hund.

På nyår ska vi ha en kompis 2 hundar hos oss varav den ena är väldigt skotträdd. De var här förra året med och det var hennes första nyår där hon inte behövde vara rädd :heart eftersom det var så lugnt i byn. De skjuter lite raketer men de gör det vid 12-slaget och sen är det lugnt. Så vi fick frågan om vi kunde tänka oss att ha dom hos oss i år med och självklart!
Vi firar nyår med god mat och kanske nått gott att dricka och lite snacks. Annars är det mjukisbyxor i soffan liksom. Och goda ben åt hundarna! Perfekt nyår för oss :)

@Migo Har ju dogtag med namn + nummer på. Men efter att ha läst ditt inlägg så insåg jag att det var ju självklart och enkelt att även ha det på reflexvästen! :)

Intressant att läsa allas svar :D

Jag själv firar inte jul, så den dagen kommer nog bli som vilken dag som helst. Kanske firar jag lite med hundarna ändå, för att inte känna mig helt ensam och övergiven.

På nyårsafton så blir det rejäl långpromenad på morgonen, sedan rejäl måltid. Eventuellt tar jag bilen till skog för att ta en sen rastningsrunda, för det brukar smälla så mycket här i området och jag litar inte på att folk inte siktar på hundarna när de håller på :grin: (Tidigare år har det sprungit runt ungar och skjutit småfyrverkerier mot folk) Jag brukar titta på Bingolotto också, för att ha något att sysselsätta mig med, och så sätter jag upp fleecefiltar i sovrumsfönstret för att dämpa ljudet utifrån. Sedan äter jag godsaker, myser med hundarna, lyssnar på musik på något högre volym än vanligt och hoppas på att någon annan hundmänniska finns online på facebookchatten eller här på buke :p

I år ska jag nog låta Ebrah titta på fyrverkerierna genom fönstret också, om hon är vaken. Hennes moster älskade att titta på fyrverkerier och de är så lika att jag gissar att även Ebrah uppskattar det. Båda är i alla fall fullständigt orädda, men jag själv tycker att smällandet är obehagligt.

Jul firas hemma i lugn och ro med bara flocken. God mat och så där men annars mest lugnt och skönt. Hundarna får alldeles säkert smaka lite också och de får nog varsitt stort ben i julklapp.

Nyår spenderas på ett ställe vid kusten där fyrverkerier är förbjudet. De har ett organiserat fyrverkeri vid tolvslaget, men det är ju hanterbart. Det blir långa strandpromenader och mer god mat. Tanthunden är riktigt riktigt rädd för fyrverkerier/skott och det är den egentliga anledningen att vi åker iväg över nyår. Men sedan är det ju mysigt med en minisemester också!

Julafton firas hemma så huliganen är med även om han stängs ute från köket när vi äter julmat, vi brukar ha maten stående i köket och äter i rummet bredvid och han är fenomenal på att rensa allt ätbart vid första bästa chans så för hans eget bästa får han hänga bakom en grind medans vi äter. Sen ska jag försöka hindra mamma från att ge honom allt för mycket rester, han brukar fisa illa i flera dagar efter att hon har varit här. :wtf: Systerdottern kommer i år, det ska bli kul att se hur hon reagerar nu, i somras var hon rädd för honom i början men kom på att det var jättekul att mata honom så då var han inte läskig längre. Hon är två år nu så hon får inte vara i närheten av honom utan någon vuxen för bådas skull.

Nyår firar vi också hemma hos oss, eventuellt kommer kompisar med en valp/unghund, vi ska prova att släppa ihop dem innan på neutral mark, valpen har fått stryk av en annan vuxen hund så de vill gärna prova med någon som är snäll. Huliganen brukar mest se lidande ut när valpar hänger i honom, men skulle aldrig morra så jag tror att det ska gå bra. Deras vuxna hund får dock vara hemma på nyår, det är inte den som har gett valpen stryk dock. ;)

Julafton brukar innebär en långpromenad, och nyårsafton brukar betyda jakt, men i år går sånt bort. :( Annars brukar han vara väldigt nöjd på nyårsafton, vi skjuter inte raketer men runt omkring skjuts det, jag brukar vara inne och stöka undan disken och de övriga går ut och tittar och huliganen brukar ha mer fokus på att ha koll på om jag råkar tappa någon smula. :D

Jag kommer ha utökade familjen här på jul. Vi blir mellan 8-11personer. Jag kommer lämna hunden hos mon hundvakt, som inte firar jul.
Det känns rätt tråkigt, men eftersom han är på allergiutredning så skulle det vara ändå elakare att frossa i mat i flera timmar utan att han får en enda smakbit.

Nyår kommer några vänner över för sällskapsspel och sånt. Det låter som tredje världskriget i den här stadsdelen. Nu har vi flyttat och kommer ha enorm bra utsikt över fyrverkerierna men slipper nog att höra så mycket smällare inne i lägenheten i alla fall

I år firar vi jul hos sambons pappa och hans fru. Frun är allergisk så Minn kommer vara hos min kompis.

Nyår blir som alltid hemma i lugn och ro. De som vill komma får komma men ingen får ha med sig smällare och raketer. Brukar titta på film och äta gott och bara mysa.

Julafton blir hemma hos mig för första gången i mitt liv då gamlingarna inte orkar längre :heart
Jag ska alltså svänga ihop julmat till x antal pers, huvaligen.. skinkan o köttbullarna gör jag själv, och en tårta, men resten blir köpekäk. Hundarna kommer därmed vara med och matas med alldeles för mycket rester.. :nailbiting: men men ingen är överviktig så det får väl gå. Det blir deras julklapp :D Jag har propsat på plastgran pga bebis och hundar men är motarbetad så jag ser "fram emot" urdrucken julgransfot, barr som är överallt till midsommar, nerdragna kulor osv etc.. :cool: men det är den som vill ha gran som får städa har jag sagt. Hehe.

Nyår brukar mina hantera finfint då ingen är skotträdd och tryggheten så att säga smittat av sig på de yngre år efter år. Brukar ändå strikt rasta sen eftermiddag/tidig kväll när många är inne o äter o sen får de vara inne tills pangandet lagt sig, med gardiner fördragna o tv på tills jag ser att alla är ok med det hela, då kan jag unna mig att ut o titta på spektaklet. I år blir det eventuellt firande på landet hos släkt så då är det definitivt ingen risk för massa smällare.

Haha barr till midsommar?! Där har du nog fel, häromdagen låg det barr på golvet i vårat sovrum, hur det kom dit, från förra årets gran som stod på våningen under, är ännu en gåta haha!

Julafton firas hos svärföräldrarna som bor 1 km bort och då får hundarna stanna hemma. Vi kör väl hem och rastar och ger dom mat såklart. Vi har hundgårdar så de klarar sig. Ev tar jag med mig min unghund eftersom han inte lärt sig hundluckan i hundgården ännu.
Nyår firar vi hemma. Bor på landet så det blir lugnt för hundarna. De få raketer vi har smäller vi av en bit bort.

På julafton ligger jag och hunden i soffan och äter praliner :D, sambon jobbar, så det blir nåt enkelt på kvällen, och hunden skickar tallriken. Hunden och jag tar nog en prom till min mamma på em för en skinkmacka, hunden får också en liten smakbit.

Juldagen så kommer barn med sina respektive och barnbarn och ett gäng hundar. Julklappar till hundarna men inget ätbart av julmat/annat ärbart till dom, då en hund är allergisk.

Nyår firar sambon och jag hemma själva med bara en väldigt rädd hund. Så det brukar bli uppkrupet i soffan med hunden hopkutad bredvid, tv, god mat och nåt gott till hunden.

Julafton blir hemma hos oss med svåger och hans tonårsdöttrar, svärmor och hennes vovve Melwin (som för övrigt är valp till Nike) och ev. nån respektive. Jag kommer ha jobbat natt så jag kommer sova medan de lagar maten :D. Alla vovvarna får julklappar som sig bör och troligen smaka på lite gottigheter från julbordet.

Nyårsafton blir high-life, min mamma och mina syskon kommer och troligen fyra dvärgpinnar så sannolikt blir det hundrace i trädgården innan vi kan avnjuta nyårssupé i halvt hundkaos. Våra hundar var inte särskilt berörda av fyrverkerierna förra året och jag tror inte att dvärgpinnnarna heller är jättekänsliga. Naturligtvis får vovvarna också lite nyårsgott.

Vi firar julafton hemma i år. Min pappa kommer hit och äter på julafton och juldagen men i övrigt är det bara vi och djuren så det blir en väldigt avslappnad jul. Hundarna får garanterat något extra gott att äta.

På nyår har vi som tradition att ta en fackelpromenad i skogen och då brukar jag passa på att aktivera lite extra med spår eller annat också. Vid tolvslaget får de något riktigt gott att tugga på och så har vi radiosändningen med kyrkklockor igång på rätt hög volym. Vanligtvis brukar det vara rena kriget här vid tolvslaget men förra året var det helt oväntat ganska lugnt, så vi får se hur det blir i år. Bentley har inga problem alls, för Healey är det första nyåret så vi får se hur hon reagerar. Hittills har hon inte haft några problem med höga ljud eller skott.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 243
Senast: em-pirre
·
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
80 793
Senast: Klara
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa! Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom reglerna en...
66 67 68
Svar
1 345
· Visningar
73 433
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 654
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI