Jul och nyår med hund!

Lite god mat i trevligt sällskap blir det på jul i år, djuren får nåt extra gott att äta men stannar hemma.

Nyår är jag hemma i stallet då ena hästen kastade sig i panik mot väggarna när det var som värst med fyrverkerier, hunden har fösta nyår hemma så vet inte hur hon tar det än, men henne får pappa ta hand om, om han är hemma.

Å jag tycker julen så supermysig! Här blir det som vanligt att julafton firas hemma hos mina föräldrar, vilket ju även är Ascots andra hem eftersom vi har honom tillsammans. I år är det vad jag kallar våra stökiga (men alltid roliga) julfiranden då alla pappas syskon (med familj) kommer upp från Spanien. Sen kommer även lite släkt från mammas sida så totalt blir vi 24 personer under julen, varav typ hälften bor hos mina föräldrar (haha redan lite trött av tanken men det är kul att ses). De ”barn” som kommer är 11, 14 och 16, vana med hundar och rätt ointresserade. Sen är även Ascot rätt ointresserad av dom så det brukar inte vara några problem även om jag håller koll (han brukar hänga med mig oavsett eller gå till hans kryp in om han vill vara i fred). Kommer dock få ha koll att Ascot inte får mat från välmenande släktingar från julbordet i år, plutten har nämligen lagt på sig enligt vågen :crazy:.

Självklart bli det julklappar. Känner jag Ascot rätt så kommer han att börja söka efter dom redan den 23 då jag brukar lägga dom vi granen - dock högt upp ovanför öppna spisen annars hade de inte varit kvar på julafton :rofl:.

Nyår kommer jag inte vara med Ascot vilket jag tycker är riktigt jobbigt då jag inbillar mig att bara jag har koll (stämmer inte, min mamma har det absolut också :p). För Ascot är det dock lugnt, han kommer vara med mina föräldrar (som jag alltså delar Ascot med) i Trysil där de kommer fira i vänners stuga. Det brukar visserligen vara en del fyrverkerier men Ascot är tack och lov inte påverkad av varesig skott eller fyrverkerier. Sen får han alltid en gott ben att mumsa på, det har dock tidigare inte varit lika intressant som vad alla andra i sällskapet (frånsett den som stannar inne med honom) gör utomhus :p - så han försöker ofta gå ut till dom andra som kollar på andras fyrverkerier. Några egna fyrverkerier skjuter inte mina föräldrar (eller jag). Jag kommer sen upp den 1 januari till Trysil och då ska vi träna drag, kanske med kickspark :D

Julen firas med mina föräldrar och mina hundar är med. hundarna får julklappar, jag har köpt till föräldrarnas hund också.

Nyår har jag inte bestämt alls. Jag vill vara med hundarna på kvällen iaf, bor ute på landet så smälls inte här mer än på kvällen. Mina hundar är inte rädda alls, men känns tryggast att vara med dom då ändå.

Julafton blir jobb hela dagen 07-20 (men endast 07-13 på plats). Sedan kommer vi vara hemma hos mormor och morfar för att fira jul och hund är självklart med. Mja, blir nog inte hundklappar iår. Kanske något extra gott ben, men inte utöver det.

På nyårsafton kommer vi att bila hem från Örnsköldsvik på förmiddagen och sedan kommer vi att vara hemma hos en kompis på kvällen. Hennes hund är helt trygg med fyverkerier, men misstänker att min kommer ligga inne i sin canvasbur (öppen) på toaletten som förra året. Ja, han är fruktansvärt rädd för fyverkerier :down::cry:

Julafton firas några timmar i grannstaden hos min lillebror, deras barn, min näst äldsta bror, min dotter och mina barnbarn. Tyvärr är båda bröderna allergiska, så hundarna får vara hemma.
Doggsen kommer dock kompenseras med långpromenad på morgonen och sen på kvällen när jag kommer hem, så blir det paket och extra gott att knapra på :D

Nyår firas som vanligt hemma - jag och hundarna. Långpromenad på eftermiddagen och sen lite hjärngympa framåt kvällen - sen försöker vi ta det lugnt och försöker nonchalera kriget utanför som brukar börja vid 18-tiden och håller på till typ 02.00 på natten.....:cautious:

Jul är jag hos syrran och äter på eftermiddagen. Hund hemma. Går hem och rastar hunden och går ner och sätter mej hos syrran igen en stund på kvällen. Hunden är alltså hemma hos pappa och syrran bor på gatan nedanför typ. Pappa är med till syrran. Hund och hästar får lite extra god mat och nån extra godis.

Nyår är jag antingen på fest och då är hund hos pappa eller så sitter både hund och jag hos pappa. Blir väl lite god mat och fjäsk även denna kväll för hunden. Inga problem med smällare som tur är. Syrrans hund däremot var livrädd. Den fick lugnande och så gick dom gå in och sätta sig i duschen med henne.

Sigge är med på båda delarna. Han kommer få julklappar men det är olika från år till år. Lär väl sköta sig lika bra som vanligt hoppas jag. Julmat får han ingen, allergisk. Kommer vara hos min mamma med hela släkten och sover troligen över där.

Vi firar nyår, här hemma med några vänner. Smäller inget själva men mycket runtomkring. Den enda hänsynen som tas till hunden är väl egentligen att jag vägrar lämna honom ensam, men vi anpassar inte var vi är. Helt enkelt eftersom jag har en såpass trygg hund att det inte behövs. Brukar få något ben eller så för att vara sysselsatt vid 12slaget i förebyggande syfte.

Jag firar inte jul.
Ska jobba några timmar och då får Ruben vara hemma själv för att ingen ska trycka i honom massa mat.
När jag är hemma igen kommer en kompis, vi ska laga vanlig mat, se på film och dricka vin hemma hos mig.

Nyårsdagen jobbar jag 13 timmar så kommer vara hemma på kvällen och ta det lugnt bara.
Ruben är helt oberörd som tur är, blir rena kriget i vårt samhälle där folk tävlar om vem som har mest raketer. Skjuts hej vilt i över en timme.

Jag och hundarna firar jul med familjen. Så vi åker hemifrån dagen innan julafton, spenderar några dagar hemma hos min syster och tillbaka hem igen några dagar senare.

Nyårsafton spenderas hemma i soffan. Jag tittar på film, hundarna sover. Ingen av dem är rädda för fyrverkerier men jag tar inga risker. Det skjuts väldigt mycket häromkring.

Vi firar Jul med släkten (vi är bara 10st :p) och det är en självklarhet att hundarna ska vara med. Hundarna får inga Julklappar men dom får extra god mat istället, i år blir det hjort.
Under nyår har jag tidigare setat hemma och ugglat, detta år ska spenderas hela kvällen med hundträning.:up:
Jag bor mitt inne i stan och folk skjuter hej vilt även kommunen så hundträning i hundhall känns mer lockande även om inga av mina hundar är berörda av fyrvererier.

De flesta verkar missa att skott/fyrverkerier/raketer o blixtnedslag/åska har olika frekvenser o om en hund är rädd för det ena behöver den inte vara rädd för det andra.

Hur menar du då? Att de flesta inte känner sina hundar och inte vet vad de är rädda för och inte?
Jag vet nog inte nån som tror att hundar automatiskt är rädda för det ena för att de är rädda för det andra.

Jul med mina föräldrar, vovven självklart med. De har köpt julklapp och ny filt att ligga på mm.
Nyår på landet, vi försöker alltid åka upp eftersom det är skönt att komma iväg.

Jul ska firas hos min superallergiske bror. Skägget ska då få vara hos sin styvfamilj, goda vänner till oss som dyrkar honom :D
Jarla och Mamma Mu får åka med. Vi kommer vara ute en del för hundarnas skull. Brorsan och sambo ska bla ta en lång cykeltur med dogsen. Sen är brorsdottern på 15 år djurgalen och hon brukar nästan slita ut våra hundar när vi är där med promenader och lek:p De (hundarna alltså, inte brorsdottern) får övernatta i kärran.

Nyår firas hemma. Svärmor med gubbe kommer. De har en mycket skotträdd Collie och fast han är uråldrig och nästan döv så är nyår skitjobbig för honom så vi har som tradition att de kommer hit där det brukar vara raketfritt. Hoppas nya grannarna inte börjar skjuta sån skit!
Våra är dock 100% skottfasta :)

Julafton (samt Juldagen) jobbar jag. Resten av de dagarna kommer spenderas med hundarna, möjligen fixar jag något gott både till dem om mig. Annandagen blir det Agility och sen ska jag fira lite jul med pojkvännen, vilket antagligen också det blir att äta lite gott samt öppna julens enda paket.

Nyårsafton jobbar jag också (woho). Pojkvännen har erbjudit sig att ta ut hundarna i skogen när den smällar vid 17-tiden och sen vet jag inte om vi blir hemma på natten eller om jag sätter oss i en bil och kör runt Landvetter. Nyårsdagen lär det ju också smälla och jag jobbar såklart så förhoppningsvis håller killen hundarna sällskap igen.

Vi firar jul här hemma hos oss. Delar av min släkt och makens föräldrar kommer. Chess är ju givetvis med, hon bor ju här :D Det blir hennes tredje jul och paketen eller granen har hon aldrig brytt sig om innan. Våra djur får alltid julklappar i form av något extra gott (hästarna sitt favoritgodis, katterna någon extra god mat, kaninen fröstänger och hunden smaskigt tuggben) och de brukar delas ut på julaftonsmorgon så har hon redan fått sitt och kan smaska på det under dagen och kvällen. Blir väl bara en promenad med henne under dagen annars så får hon nog stimulans av att vi ska ha folk fulla huset hela eftermiddagen. På juldagen och firar vi lite till med gröt, fika, lutfisk hos mina föräldrar och svärföräldrarna. På annandagen ska vi till mina föräldrar igen för att spendera några timmar på sjön med grillning. Chess är med som vanligt, mina föräldrar har två hundar som hon gärna leker med.

Nyår är vi också hemma bara vi, äter god mat och tar det lugnt. Chess är inte rädd för raketer men jag vill ha extra koll på hästarna och i år har vi en rädd häst på gården. Brukar gå ut strax innan tolvslaget och spendera 1-1,5 h i stallet. Brukar ha Chess med mig som alltid i stallet. Det skjuts inte jättefarligt just här men runtomkring så det hörs ändå väl ute i mörkret. Hoppas på att den rädda hästen inte kommer bli alltför orolig. Där hon bott tidigare har skjutits mycket mer så hoppas det går bra här.

Julafton firas vartannat år med min mammas sida och vartannat med min pappas och det är det sistnämnda i år.
Hundarna är alla välkomna och det brukar bli en stor skara då vi har många i släkten.
Dom får också sina egna paket att öppna och självklart får dom smaka lite julmat i form av skinka eller så. :D

På nyår de senaste åren så har mina 3 varit med mina föräldrar som varit med några släktingar då jag varit iväg och festat. Blir troligen samma i år igen. Mina är skottfasta. Dock har inte valpen upplevt nyår än men inte reagerat hittills på något ljud och hon känner stor trygghet i mina andra, den ena är även hennes mamma, så det ser jag inga problem med.
Dock är mina föräldrars hund otroligt rädd så han kommer vara neddrogad tyvärr så dom har det väldigt hundvänligt oavsett så känns tryggt där.

Vi tackade nej till att fira julafton med min syster och hennes familj, deras tre sjövilda barn och våra icke barnvana hundar kändes som en dålig kombo (plus att vi var ruskigt osugna på det själva också :o). Vi kommer fira själva hemma hos oss och sen kommer mina och sambons föräldrar över på juldagsmiddag.

Nyårsafton kommer vi vara hemma här, det brukar vara rätt lugnt med raketerna här ute i skogen och våra hundar blir inte så farligt oroliga ändå.

Mina hundar är generellt alltid med på både jul- och nyår.
Julafton är vi först hemma hos mig. Jaghar jobbat natten så vi kommer ta det lugnt och ligga och mysa i sängen. Sen blir det iväg till mamma framåt eftermiddagen. Hundarna är alltid välkomna där.
Juldagen blir hemma och sen hos pappa och även där är de välkomna.

På nyår har vi bokat hundvänligt hotellrum i Stockholms innerstad. Det ska bli mysigt med staycation :love:

Jul kommer firas först hos mamma under dagen och då kommer mina tre + syrrans hund vara med och sen på kvällen kommer vi vara hos farmor och då är tyvärr egentligen ingen hund välkommen.. Men syrran får förhoppningsvis ta med gammelman som nu är 14,5 år då det kanske är sista julen för honom och jag smugglar nog med mig Ninja. 0,5 mm lång päls, nyduschad och buren in från bilen så är det omöjligt att hon skulle kunna skita ner.

Jag kommer antingen cykla 1-2 mil eller gå en rejäl långrunda med lite annan träning inbakad med hundarna på förmiddagen innan vi åker till mamma och sen kommer Gripa få en fryst kyckling så hon är mätt och god :D Så det hungriga odjuret inte tigger för mycket plus att jag tänkte ta med råhudsben till alla så de har att pyssla med under tiden vi äter.

När jag åker till farmor gissar jag att Viggo och Gripa kommer slockna som små ljus hemma och Ninja kommer nog sova på mina fötter/knä största tiden hos farmor :D

Under nyår blir jag förmodligen hemma själv med hundarna. Viggo är skotträdd så blir långrunda innan det blir mörkt. Med koppel på. Sen korta kissrundor fram till 21-22 och en runda när smällandet lugnat sig. Smäller det när vi är ute så gör han nämligen inga behov :meh:
Och under tolvslaget blir det nerdragna persienner, högt ljud på tvn och gott ben.
Ninja och Gripa är iaf skottfasta så för deras skull behöver jag egentligen inte göra ngt speciellt.

Nu är det väldigt snart dags för i princip alla att fira allt, och jag är lite nyfiken på hur ni gör med era hundar och varför :)

Julafton: hur firar ni? är hundarna med? får hundarna julklappar eller något speciellt som avviker från vardagen? äter hundarna upp julmaten och pissar på julgranen samtidigt som de leker sönder allas paket?

Nyår: firar ni? smäller det mycket fyrverkerier hos er och vad tycker hundarna om sådant? gör ni något speciellt för hundarnas skull, ändrar rutiner eller så?

Hunden är med på julafton. Hon brukar få en julklapp (något smaskigt inslaget i en toarulle + papper som hon får öppna själv) och en röd rosett runt halsen (inte alls populärt). Hon får inte smaka julmat och hon skulle aldrig komma på tanken att intressera sig för varken julgran eller paket. :p

Ja, vi firar nyår! Hos oss i år. Hunden är alltid med, hon har aldrig brytt sig om fyrverkerier. Nu är hon förvisso mer eller mindre döv men hon är som sagt totalt obrydd även om hon hör dom. Inga ändrade rutiner utan för hennes del är det som att följa med på vilken fest som helst. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 243
Senast: em-pirre
·
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
80 793
Senast: Klara
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa! Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom reglerna en...
66 67 68
Svar
1 345
· Visningar
73 433
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 654
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI