Jul och nyår med hund!

Red_Chili

Trådstartare
Nu är det väldigt snart dags för i princip alla att fira allt, och jag är lite nyfiken på hur ni gör med era hundar och varför :)

Julafton: hur firar ni? är hundarna med? får hundarna julklappar eller något speciellt som avviker från vardagen? äter hundarna upp julmaten och pissar på julgranen samtidigt som de leker sönder allas paket?

Nyår: firar ni? smäller det mycket fyrverkerier hos er och vad tycker hundarna om sådant? gör ni något speciellt för hundarnas skull, ändrar rutiner eller så?

Loppan är med på jul. 2 firas hitta oss och 1 dag 30 min bort.

Nyår drogat vi henne så mycket som möjligt och försöker fira på landet om det går.

Kommer fira med familjen. Julafton med farmor i stan, sen åker vi ut på landet och firar med storasyrran och hennes man och hans barn.

Hundarna kommer vara med och få presenter :D
Benji har redan stulit och ätit en julskinka så hoppas han inte får för sig nå mer hyss :cautious:

Nyår (eller tja, från mellandagarna och över nyår) åker jag och mamma upp till Ljungaverk för att ha det lugnt och skönt med hundarna :love:

Vi firar hemma hos mina föräldrar, Jussi får paket men på lillejul får han husera själv hemma, min brors hund är inte så förtjust i andra hundar och vi ska dit på julmiddag. På julafton blir det långpromenad i min barndomsskog och mys hemma på kvällen. Den långa promenaden borgar för myset :D

Nyår firar vi hemma, blir utflykt med hundvännerna på dagen sen brukar jag fira själv hemma på kvällen. Jussi är inte rädd men jag vill inte riskera något så han lämnas inte själv och tas inte med på ngt galej. Bor i Malmö innerstad så här är ett jäkla liv. Älskar faktiskt att sitta inne på nyår, käka gott och vakna tidigt på nyårsdan. Då har man hela världen för sig själv

Jul firas hos min mamma. Min sambo och bror är också där såklart.
Ser det som självklart att hunden får julklappar, har varit så sen jag var liten. Nån prinskorv brukar han också få smaka.
Om han fick välja skulle han gärna öppna allas paket :D.

Nyår firas hemma hos oss, vi bor i en liten by. Om det bara är mamma som kommer eller även svärmor (med hund) och svåger vet vi inte riktigt än. Smäller lite grann kvällstid, sen mer vid tolvslaget. Labben är inte rädd, men brukar ändå försöka få honom trött medan det är ljust och sen får han tuggben precis vid tolvslaget. Rastar honom vid 22 och sen efter tolvslaget precis innan vi lägger oss.

Firar jul o nyår hemma,självklart får hundarna klappar (vad Gissa inte vet är att hon får 2 klappar efter jul :sneaky:) och smaka julmaten (i den mån jag gör någon)
Nyår är inget problem,bor på landet och det smäller oftast bara vid 12 och jag har ingen skottädd eller berörd hund.

Nu är det väldigt snart dags för i princip alla att fira allt, och jag är lite nyfiken på hur ni gör med era hundar och varför :)

Julafton: hur firar ni? är hundarna med? får hundarna julklappar eller något speciellt som avviker från vardagen? äter hundarna upp julmaten och pissar på julgranen samtidigt som de leker sönder allas paket?

Nyår: firar ni? smäller det mycket fyrverkerier hos er och vad tycker hundarna om sådant? gör ni något speciellt för hundarnas skull, ändrar rutiner eller så?

Vi är för trötta för vårt vanliga julfirande med familj. Så vi har bestämt att vara hemma jag och man och hund.
Hunden får säkert ngt extra gott.

Nyår har vi inte bestämt än. Vi får se om vi hunnit repa oss eller firar själva igen.
Hunden är inte rädd för raketer/smällar. Så vi kan vara var som helst.
Är vi hemma kommer det inte smälla så mkt gissar jag. Vi bor ju i buschen.

Jul firas delvis hos morfar (antingen är hundarna med eller så stannar de hemma), kvällen är jag hemma med dem. De brukar (självklart!) få ett par julklappar, typ leksak och tuggis. Julbord hemma äter vi oftast annandagen eller 27e, och då får de sitt eget lilla julbord :angel:

Nyår har jag inte firat på flera år eftersom jag rent krasst inte har några vänner att fira med. Så det är mest en vanlig kväll, kanske äter lite roligare middag bara.
Brukar se till att hundarna är välmotionerade under dagen, sen under kvällen när det börjar bli mer oljud ute har vi radio/tv på lite högre än vanligt. Just vid tolvslaget kan den ena bli lite orolig, så då brukar vi sätta oss inne på toaletten en stund precis runt tolv med fläkten igång :)

Svansson är med hela julen - vi spelar Bingolotto hoa en kompis den 23e. Då äter han morötter och grönkål typ, men får ingen egen lott (tror jag, vem vet vad som händer i år :sneaky: )

24e är jag hos mina vänner tillika grannar i några timmar. Där är Svansson med, får paket av dottern i huset samt potatis och/eller köttbullar - beroende på vad jag hinner plocka bort innan dottern gett honom hela julbordet typ. Ofta har jag med tuggben för att han ska ha något att pyssla med. Sen åker vi hem framåt kvällen och ligger i soffan och slöar. Tidigare firade vi jul hos sambons familj men jag orkar inte längre, så jag älskar mina julaftonskvällar med Svansson.

25e är vi hos min föräldrar. Då tar vi en långpromenad med Brorsans hund på förmiddagen. Sen är Svansson med hela dagen och kvällen. Här brukar det bli potatis, grönkål och kanske en bullbit eller två som slinker ner i Svanssons gap (ofta när jag inte är närvarande). Han brukar få ett ben modell stort också, annars är han ivägen när vi delar julklappar. Svansson får egna julklappar av min faster och farmor, men han trivs bäst med att gå och tjuva papper från påsen och sen bära runt på det alternativt strimla det på golvet.

Sen sover han till nyårsafton - typ :D

Och nyår är ett kapitel för sig. Innan har vi gått aå långt vi kunnat innan det börjar smäll, sen hemma med fördragna gardiner, hög musik/högt ljud på filmen, tänkt överallt och DAP-halsband för att ta oss igenom tolvslaget. I år tänkte jag försöka åka upp till flygplatsen och sitta där bara för att slippa fyrverkerierna. Vi hatar nyår :( :down: (och det är bara jag, svansson och katten på 12-slaget för det mesta. Det blir lugnast så)

Senast ändrad:

Vi firar inte jul, så det är en vanlig dag. :) På nyår smäller det inte så mycket hos oss, och hundarna bryr sig inte. Brukar dock hålla oss inne så mycket det går efter att det blir mörkt då man aldrig vet om någon granne skulle få för sig att smälla av raketer hur som helst.

Båda hundarna är med, både på julaftonsfirande och på juldagsträff. Släkten är mycket noga med att hundarna också ska ha paket, så jag har fått bistå med önskelistor :D
När vi äter på julafton får hundarna sitta i sin bur, för säkerhets skull. Med gåendes julbord är det svårt att ha full koll på dom.

Nyårsafton tänker jag vara hemma i år. Har en ny häst i stallet, och vet inte riktigt hur den reagerar på fyrverkerier, så jag vill ha lite koll. Visserligen bor jag på landet, men samhällets villabebyggelse kryper närmare och närmare, och förra nyårsafton smällde det ganska rejält. Vuxenhunden bryr sig inte speciellt när det smäller, och unghunden har aldrig upplevt nyårsafton, men reagerar åtminstone inte för skott i vanliga fall. Vid tolvslaget går vi ut och skålar med grannarna som också är hemma och vaktar hästar :)

Hoppas någon trevlig bukefalist bjuder på julmat någon av mellandagarna i år igen. Hunden kan vara hemma ensam några timmar utan problem.

Dan innan julafton åker vi till mina svärföräldrar över dagen (ny tradition för i år), aussiesarna åker med medan dvärgschnauzrarna är hemma hos min mamma och pappa och firar förjul där. På själva julafton åker jag och maken ev in till stan på firande/julmat med delar av mammas sida av släkten, då är alla hundarna hemma i så fall.

Juldagen firar vi med närmsta familjen (jag, min make, mamma, pappa, syster, svåger och systerson) och då brukar alla (just nu 10) hundarna som bor hos mig och syrran vara med :D !

Nyårsafton är jag och maken hemma med våra hundar, ingen av oss är några vidare partydjur och särskilt inte på nyår. Hellre en heldag med träning/motionerna av hundarna, sen en god middag på kvällen och mysbyxor i soffan :up:

Julafton blir hemma hos mig för första gången i mitt liv då gamlingarna inte orkar längre :heart
Jag ska alltså svänga ihop julmat till x antal pers, huvaligen.. skinkan o köttbullarna gör jag själv, och en tårta, men resten blir köpekäk. Hundarna kommer därmed vara med och matas med alldeles för mycket rester.. :nailbiting: men men ingen är överviktig så det får väl gå. Det blir deras julklapp :D Jag har propsat på plastgran pga bebis och hundar men är motarbetad så jag ser "fram emot" urdrucken julgransfot, barr som är överallt till midsommar, nerdragna kulor osv etc.. :cool: men det är den som vill ha gran som får städa har jag sagt. Hehe.

Nyår brukar mina hantera finfint då ingen är skotträdd och tryggheten så att säga smittat av sig på de yngre år efter år. Brukar ändå strikt rasta sen eftermiddag/tidig kväll när många är inne o äter o sen får de vara inne tills pangandet lagt sig, med gardiner fördragna o tv på tills jag ser att alla är ok med det hela, då kan jag unna mig att ut o titta på spektaklet. I år blir det eventuellt firande på landet hos släkt så då är det definitivt ingen risk för massa smällare.

Julafton firas hos mamma. Hundarna är alltid med, det blir en salig röra eftersom vi har hundar allihopa. :) Men de är alla vana vid varandra och flera är uppväxta tillsammans. Av oss får nog inte hundarna något paket i år, men farmor brukar ge något smått till varje hund. Dock har hundantalet blivit ganska stort nu, så det är nog inte så säkert längre. :D

Egentligen ska vi också till min sambons mormor och morfar innan vi åker till min mamma, men där är det bara hundovana samt hundovana småbarn och med valp med oss så är jag inte så sugen på att åka dit, så det lutar åt att vi delar på oss på förmiddagen. Även om sambon inte är så pepp på den idén. :angel:

Nyår firas här tillsammans med fyra vänner och ett barn, vi bor i en sommarhussamhälle vid kusten så de flesta raketer syns (på andra sidan sjön) men hörs inte. Eventuellt att någon granne är ute och smäller av något. Vi gör inte det, då ett av paren som kommer har en skotträdd hund men också av principer, det är bara onödigt att utsätta hundarna för det. Den skotträdda får åka in i sovrummet nedsläckt och med radio på, de andra har nog slocknat här och var innan.

Firar inte jul alls, så det är som vilken dag som helst.

Nyår blir ju lite speciellt, även om jag inte har nån som är skottberörd. Har en fruktansvärt knäpp granne som brukar roa sig med att skjuta av enorma salvor över vår gård på nyår, lite när som helst när det är mörkt (dvs när som efter 15, typ). Det innebär att hundarna får en rejäl promenad på förmiddagen (med reflexvästar med telefonnummer på), sen rastas de bara i hundgården. När det blir mörkt drar jag för gardiner och spelar musik/tittar på film/spelar spel på ganska hög volym. Hundarna brukar sova :p

Jul firas med hund, såklart! Kommer nog ge henne ett köttben, så att hon får ro och lägga sig.
Problemet är ju att precis alla vill ha henne i knät och gosa med henne. Vilket både är bra och dåligt.

Nyår kommer antingen firas hemma själv, eller hos stallägaren. Eftersom jag kommer behöva ha ett öga på mina hästar samtidigt så känner jag lite stressad över det hela. Vill att hon ska ha en så lugn nyår som möjligt. Kommer definitivt hållas i sele + halsband dagarna innan och nån dag efteråt.

Det här blir Sherlocks andra jul och det har av olika anledningar blivit så att vi inte firat jul öht dessa två gånger. Förra året satt jag och stortjöt på julafton för att vi aldrig fick upp nån gran och inte hade minsta lilla julstämning. Svor att det skulle bli annorlunda i år men nä. :arghh: Vi har inte ens minsta lilla julmat och jag vet inte om vi kommer hinna fixa med nåt framöver heller. Kanske i mellandagarna. Så det blir väl inget avvikande för vovves del. Nästa år ska jag bannemig ha riktig disneyjul om jag så dööör på kuppen, och då får vi väl se om han låter granen vara och om han får nåt paket. :p

Vi firar inte nyår heller men där är det ett aktivt val. Så nyår blir väl som vilken ledig dag som helst, att lillebror kommer över och spelar spel. :up:
Avskyr fyrverkerier av massor med anledningar och tyvärr är folk riktigt skjutglada här. Sherlock brydde sig inte ett skit om fyrverkerierna förra året men han har en spökperiod nu så jag är lite orolig att han ska bli lite mer påverkad denna gång. Men det går nog bra.

Jul: Hunden följer med till den del av gubbens släkt vi ska fira med. Blir 13 vuxna och två andra hundar. Tror det kommer gå bra. Trodde först att det skulle vara en massa barn men det slapp vi och hysteri-hunden kommer inte heller.

Nyår: Blir troligen husvakter till svärmor så vi lär fira ensamma där med hundarna.

För gubbens hund är det första nyåret men min har varit med förr. Han är inte skotträdd så kommer inte vidta några speciella åtgärder där, samma halsband och koppel som vanligt (rymningssäkert) och promenad på samma tider. Efter 3 år i Rosengård, Malmö, är vi rätt luttrade när det gäller pang pang...

De flesta verkar missa att skott/fyrverkerier/raketer o blixtnedslag/åska har olika frekvenser o om en hund är rädd för det ena behöver den inte vara rädd för det andra.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 243
Senast: em-pirre
·
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
80 793
Senast: Klara
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa! Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom reglerna en...
66 67 68
Svar
1 345
· Visningar
73 433
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 654
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI