Juckande hund. Tillåta eller inte?

Sv: Juckande hund. Tillåta eller inte?

Förre hunden jag hade juckade när han var i sin könsmognad, gärna på leksaker och andra hundar, jag gjorde ingen stor sak av det utan lyfte bara bort honom. Det försvann. Nu börjar nya vovven jucka (7månader), inte på saker. Men väldigt gärna på andra hundar, oftast ignorerar hundarna honom, men jag brukar bara puffa ned honom och då står han och juckar i luften en stund men slutar sedan. Det är väl inte alltid dominans? Då många säger att det är detta. Utan även en drift som kanske är lite svår att hålla koll på i denna ålder? Jag har inte så stor koll på detta. Men som sagt, brukar bara puffa ned hunden och inte göra så stor sak av det. Ibland säger även utsatt hund till. Vad hade ni gjort? :)

Gammal tråd, användaren finns inte längre.

Men jag finns!;)

Hade glömt av tråden helt, och även nästan glömt jucket:o, men iaf jag sade till , kraken slutade även om man fick "passa".

Men en dag blev det en resa till klinik och hem kom en utan kulor.:devil:

Det som har hänt efteråt är att han har slutat jucka, man behöver inte ens passa. Skönt!

Annars lever den oönskade fortfarande och det blev faktiskt lite som jag planerat- han är numer en (nästan) fullfjädrad råtthund och har 52 stycken sträck på sin råttlista.:D

Det är väl inte alltid dominans? Då många säger att det är detta.

Nej verkligen inte :)

Det finns några enkla regler för dominans som inte verkar gå fram till den stora massan:
1. Det existerar inte dominans mellan arter.
2. Ur etologisk synvinkel har man kommit överens om att dominans handlar om att skaffa sig fördelar över begränsade resurser.
3. Efter att skaffa föda för att överleva så ligger fortplantning väldigt högt på listan över vad som är livsviktigt. (alltså nån som kan vara en begränsad resurs)
Dvs, två tikar som "diskuterar" vem som är högs i rang, "diskuterar" vems valpar som lever vidare. Det handlar aldrig om att bossa över nån som vi människor gör.

Har man det synsättet på dominans så fattar man ju själv att slyngeln på 7 månader som juckar på sina snuttefiltar knappast är dominant. Drift däremot, det är starka grejer. Eller överstimulans, som jag skulle sätta före understimulans som anledning till ett juckande.

Nej verkligen inte :)

Det finns några enkla regler för dominans som inte verkar gå fram till den stora massan:
1. Det existerar inte dominans mellan arter.
2. Ur etologisk synvinkel har man kommit överens om att dominans handlar om att skaffa sig fördelar över begränsade resurser.
3. Efter att skaffa föda för att överleva så ligger fortplantning väldigt högt på listan över vad som är livsviktigt. (alltså nån som kan vara en begränsad resurs)
Dvs, två tikar som "diskuterar" vem som är högs i rang, "diskuterar" vems valpar som lever vidare. Det handlar aldrig om att bossa över nån som vi människor gör.

Har man det synsättet på dominans så fattar man ju själv att slyngeln på 7 månader som juckar på sina snuttefiltar knappast är dominant. Drift däremot, det är starka grejer. Eller överstimulans, som jag skulle sätta före understimulans som anledning till ett juckande.

Tack för bra svar. :) aldrig satt mig in i just detta ämne haha. Men aldrig sett det som att min hund är särskillt dominant, eftersom han är väldigt snäll och mjuk så känns det tokigt att börja skälla när han juckar. Räcker med att bara knuffa undan så slutar han, och han gör det ju inte fanatsikt, utan ibland då han lekt länge i stallet med en hund eller så.

Vad hade du själv gjort? Accepterat det eller haft annan lösning?

I mina ögon beskriver du klockren överstimulans. Jag skulle plocka undan hunden och placera på anvisad plats. Där ska den ligga och öva på att ha tråkigt (och komma ner i varv). Precis som du gör.

Tips som att "ta tag i hunden" eller "visa var skåpet ska stå" gör ju bara hunden mer upp i varv, så det blir värre. Så jag tycker du gör helt rätt.

I mina ögon beskriver du klockren överstimulans. Jag skulle plocka undan hunden och placera på anvisad plats. Där ska den ligga och öva på att ha tråkigt (och komma ner i varv). Precis som du gör.

Tips som att "ta tag i hunden" eller "visa var skåpet ska stå" gör ju bara hunden mer upp i varv, så det blir värre. Så jag tycker du gör helt rätt.

Han är duktig på att ligga och vara passiv då jag ber han att vara, jag kanske låter han leka för länge helt enkelt. :) För han blir vääldigt uppe i varv då han leker med andra hundar.

Nu har min hund inte uppvisat ett sådan beteende men jag skulle inte acceptera vare sig att min juckade eller att han blev juckad på. Inte speciellt trevligt eller nödvändigt heller för den delen.

Oj, gammal tråd :o

Senast ändrad:

Har länge funderat över min hunds juckande. Han tar ibland fram och juckar på en filt på kvällen när vi snart ska gå och lägga oss. Gör detta i perioder. Kan inte se tydlig skillnad i aktivering i dessa perioder jämfört med andra perioder.
Han vill också gärna ta en leksak och rusa av sig med när vi kommer hem från promenad, oavsett längd (30 min -3 h) och grad av mental stimulans under turen. På något sätt har jag fått för mig att båda dessa saker står för samma behov. Men vad det är vet jag inte, några idéer?

Tror att han är ok mentalt stimulerad.

Skönt för er!
Vill bara påpeka att även hanar utan kulor kan betäcka tikar, vilket kan leda till pyo bl a.

Av nån märklig anledning så såg jag en Jack Russel framför mig när jag läste din text..:angel:

Men, det kan vara mer än en anledning, först, vad är det för ras?
Har den låg stresströskel kan det vara stressrelaterat.
Eller (tänkte på russeln) att man begränsar hunden i något den egentligen vill utföra, jaga grannes katt tex. Då släpper hunden ut sin frustration över sin filt istället.
Eller, det kan vara en hanhund med högt testosteron, mycket drift, helt enkelt. Eller en kombination av allt.

Hahaha, ja han har nog mycket JackRussel i sig. Liknar i temperament på så sätt att han är blixtsnabb upp i högt tempo men är väldigt följsam och inte alls så envis som russlarna. Han är en rätt osäker kille som alltid håller koll på omgivningen när han är ute. Kanske släpper han efter när han kommer in? (känns ju oerhört sorgligt i sådana fall) Annars kanske det helt enkelt vill leka att han fått är ett byte i slutet av turen. Inne är han i allmänhet avslappnad och tillfreds, ingen stresshund som vankar runt, tuggar eller så.

Han är kastrerad så så värst mycket testosteron borde det inte spurta runt i honom.

Förtydligande: han är en okänd blandras och ser ut mycket ut som en JackRussel men kan inte vara enbart det.

Hmm, lite knepigt att uttala sig om utan att ha sett hunden. Men utifrån det du beskriver så skulle jag gissa på inlärt beteende och/eller drift i alla fall.

Testosteron produceras även i binjurarna, det finns för lite forskning inom området, men hos vissa individer har man kunnat se en ökad produktion av testoteron från binjurarna efter kastrering. Så helt testosteronfria blir de aldrig. Då får man titta lite på hur hunden var innan kastration.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
885
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 297
Senast: TantAgda
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 437
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31