Juckande hund. Tillåta eller inte?

Sv: Juckande hund. Tillåta eller inte?

Jag vet inte varför just din hund gör så, men jag kan säga att min mycket dominanta hanhund inte låter NÅGON jucka på honom. Dom skulle få stryk direkt vid ett sånt "påhopp". Det räcker att främmande hundar ens sätter tassen på hans rygg i ett försök att testa litegrann, så tillrättavisar han dom rätt hårt.. Han accepterar inget rangklättrande av någon, oavsett deras ålder, kön eller om dom är kastrerade eller ej.

Det är för mig en dominant hund. Min veka hund tillåter å andra sidan sett att vem som helst gör vad som helst med henne.

Klart det är, då lär du ju bara honom att denna situation = nej vilket är helt ok :).
Sj skulle jag inte vågat införa nej på min hanhund i valpstadiet men det är BARA för att han går i avel. Så ska din hund inte göra det är ett nej relaterat till det hela helt på sin plats :). Frågan är om godiset är på sin plats men det kan ju inte jag avgöra :P.
Om han blir jäklig med juckandet skulle jag ha ett koppel på som man kunde hindra han med det. Typ låta hunden leka med den andra men ha ngn form av rep eller liknande i halsbandet.
Är ju alltid enklare att hindra en hund när dom ska till att göra ngt än om de gör det, vilket dom lär sig snabbare av dessutom =D.

Hoppas allt kommer gå bra! :)

Tack, det går säkert bra, nu med lite tips härifrån, dessutom ska även denne valp sedermera bli en kastrat.:devil:

Haha intet ont anande :devil:. Har du varnat han? :p
Ja men då är det ju bara på sin plats att lära in ogillandet!
Ett annat förslag är ju att man kan lägga ner valpen tills den lugnat sig om den är helt omöjligt, supergrymt tycker vissa fullt naturligt och mkt mildare än de flesta tillvägagångssätt tkr jag.

Jaja iaf du har ju fått massvis med buketips så du hittar ju säkert ngt du gillar och tkr fungerar :).

När jag läser något som detta "Min "oönskade" valp har när jag varit med bara träffat tikar för att leka med.
När han då försöker jucka på dem får han stryk, och därefter fungerar leken hur bra som helst.
" gör det mig något äckligt förbannad över dessa okunniga människor som skaffar sig hundar. Ska någon ha en fet klapp på käften så är det definitivt du och inte hunden. Jag anser verkligen också att det borde införas en hård lag på vilka människor som är lämpade för att skaffa hund - och sådana som du, med brist på kunskap, ska inte ha någon !

Nej,en hund ska inte "juffsa" - absolut inte, men han ska inte få "stryk", utan ett bestämt nej och forsätter detta ska han avlägsnas från dig/hunden eller platsen han är på !

// En upprörd hundvän

Åter igen med fet betoning på idioter som verkar tro sig ha rätt lösning till detta beteendet,gör det mig enormt upprörd av att läsa ytterligare ett inlägg med ordet stryk i ... Inte konstigt att det finns så många förstörda hundar pga er bristande kunskap till hunduppfostran. Hade det varit mina lagar skulle du som människa som ger hunden stryk få ett par piskrapp för alla dina misstag.

Ja och se idioter finns det gott om, ex dom som tror att skälla ut på ett forum gör någon skillnad exempelvis.

Hade det varit mina lagar hade sådana som du blivit bannade utan varning.

Om du hade skrivit ett inlägg och framfört din åsikt på ett vettigt sätt så är det helt okej att ge kritik, men när man som du bara antar så blir det en aning löjligt och faktiskt rätt olustigt.

Alla har vi varit nybörjare och här på forumet finns det utrymme för sådana, dom frågar och kunniga svarar. Visst är det bra för då slipper dom begå misstag först.

Lägg av med din Shitty attityd och fråga gärna innan du antar .

jag tolkar texten som att valpen fick sig en uppläxning av tiken, inte av matte. betyder det fortfarande att matte är en idiot eller är det tiken som är idiot eller rent av tikens matte? nej men seriöst, tycker du att något verkar konstigt i en text så FRÅGA istället för att skämma ut dig genom att kalla trådskaparen för diverse fulheter.

juckande på katrerade hanhundar behöver inte ha med dominans att göra utan kan vara ett rent sexuellt beteende. min stackars hane luktar rätt likt en löptik och har en egen fanclub av hanhundar i området. det är rätt drygt faktiskt, för den juckande hunden tar hur mycket tillrättavisningar som helst utan att sluta. min hanhund är rätt stor och låter rätt mycket när han blir sur, men det brukar ändå sluta med att jag går in och så får den andra hunden stirra döden i vitögat en stund innan den eventuellt får fortsätta vara lös. men det kan vara roligt också. som när de där små tibbarna, som enligt matte absolut inte ville bli blöta, kastade sig ut i vågorna för att följa sin älskade :D

När jag läser något som detta "Min "oönskade" valp har när jag varit med bara träffat tikar för att leka med.
När han då försöker jucka på dem får han stryk, och därefter fungerar leken hur bra som helst.
" gör det mig något äckligt förbannad över dessa okunniga människor som skaffar sig hundar. Ska någon ha en fet klapp på käften så är det definitivt du och inte hunden. Jag anser verkligen också att det borde införas en hård lag på vilka människor som är lämpade för att skaffa hund - och sådana som du, med brist på kunskap, ska inte ha någon !

Nej,en hund ska inte "juffsa" - absolut inte, men han ska inte få "stryk", utan ett bestämt nej och forsätter detta ska han avlägsnas från dig/hunden eller platsen han är på !

// En upprörd hundvän

Ta ett djupt andetag, och prova läs igen.

TS pratar om att TIKARNA ger honom stryk när han rider på dem.

Gör han så alltid och på alla hundar eller bara ibland?

Jag har nämligen haft lite liknande problem med min. Men jag har sett att det är en överslagshandling - stressrelaterat alltså. Han kunde bli helt besatt av en hund och bara vägra ge upp, det SKULLE juckas. Man såg verkligen på honom att han inte var "där", han var alldeles blockerad.

När jag insåg att det var stressrelaterat så började jag koppla upp honom så fort han började bli sån där. Så fick han stå en stund med lång näsa medan polarna busade vidare. Inga längre stunder, utan tills han hade lugnat ner sig helt enkelt. Då släppte jag honom igen och i början hände det ibland att beteendet kom tillbaka efter en stund, men för varje gång vi gjorde det här så blev det mer och mer sällsynt och nu är det i stort sett helt borta. :laugh:

Min hund han juckar frenetiskt på kuddar, filtar o dylikt. Han kan hålla på länge, sen lägger han sig och har kudden/filten i munnen. Kan ligga så i en timme ibland! Hjälp, vad ska jag göra? Är han översexuell eller är det något fel på han. Han är en blandras Lejonberger/schäfer på 3 år. I övrigt är han normal. Det händer att han juckar på mig och min fru. Detta är irriterande och inte acceptabelt beteende , eller?
:cry:

Det låter ju inte kul varken för hunden eller för er. Hur mycket mental stimulans och motion får han? Det behöver ju inte vara ett sexuellt beteende utan någon form av överslagshandling vid stress. Det är absolut inte normalt eller acceptabelt för hunden att hålla på så i timmar.

Det låter ju inte kul varken för hunden eller för er. Hur mycket mental stimulans och motion får han? Det behöver ju inte vara ett sexuellt beteende utan någon form av överslagshandling vid stress. Det är absolut inte normalt eller acceptabelt för hunden att hålla på så i timmar.

Helt enig med dig.

// En upprörd hundvän
Eller så läser du inlägget ordentligt, inser att det är tiken som utdelar stryket varefter du utdelar en stor fet ursäkt för ditt opåkallade påhopp.

För det första så är det inte ett tecken på dominans och hunden försöker inte klättra i rang. Det är en överslagshandling för att det blir lite för mkt för din valp. Juckar han så ta vänligt men bestämt bort honom. Men glöm dominans.

Tråden återupplivades av Hundjuck69 o de har en treårig hund, alltså inte en valp.
En Leonberger/Schäfermix som troligtvis är mentalt understimulerad.

Tråden återupplivades av Hundjuck69 o de har en treårig hund, alltså inte en valp.
En Leonberger/Schäfermix som troligtvis är mentalt understimulerad.

Blir som sagt lite rörigt med gamla och nya inlägg.
Men som sagt, under eller överstimulerad, skulle jag också gissa på.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
840
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 360
Senast: Acto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka