Juckande hanhund??

Sv: Juckande hanhund??

Håller med.

Det handlar inte bara om dominans när en hund juckar på en annan. Det kan även vara rent sexuellt, men även en lekinvit från hund till hund.

Man måste läsa in många fler aspekter innan man kan avgöra om det handlar om dominans, sex eller lek.
 
Sv: Juckande hanhund??

En väldigt stressad hund kan jucka på en människa. Den vet inte vad den skall göra av din iver och energi vilket leder till en slags felkoppling och en "juckningsmanöver" men som det tidigare nämts i tråden så kan det vara en dominansgrej både bland tikar och hanar.
Har dock aldrig träffat en välmående hund med beteendet "juckar på allt och alla" utan understimulerade hundar. Typ en foxterrier som hamnat hos en gammal tant osv.
 
Sv: Juckande hanhund??

lady_vip skrev:
Men då besvaras det fel eftersom ni alla har påstått att det bara beror på ren dominans, jag påstår då att det OCKSÅ finns översexuella hundar och att det inte alls behöver bero på dominans enbart. Så det är ju också ett svar på trådskaparens inlägg.

//E
Ja fast nu tolkade jag inlägget som om att de hade diskuterats om det vanligaste är dominans eller att hunden är sugen. Men det är klart ibland uttrycker man sig kanske lite fel som jag gjorde. Jag håller med er som såklart säger att det är både dominans,lekinvit och sexuellt.
 
Sv: Juckande hanhund??

hundens språk är mer nyanserat än att bara säga att det är en dominanshandling.
Det är ofta en dominanshandling, men det kan även vara en överslagshandling eller sexdrift.
Det är hela situationen som måsta vägas in i bedömningen.
 
Sv: Juckande hanhund??

caos skrev:
hundens språk är mer nyanserat än att bara säga att det är en dominanshandling.
Det är ofta en dominanshandling, men det kan även vara en överslagshandling eller sexdrift.
Det är hela situationen som måsta vägas in i bedömningen.

En överslagshandling kan vara en hund som i sin iver sätter igång och juckar för att den är så i gasen att den inte vet vad den skall göra med all sin energi. Alla vet inte vad en överslagshandling är därför skrev jag lite kort om det på ett enklare sätt så att alla har möjlighet att förstå. Även vissa tikar som löper "juckar". Jag skrev att det kan bero på flera orsaker och det KAN vara ett dominansförsök inte att det är..........
 
Sv: Juckande hanhund??

min hund kan försöka jucka på min sambo,men bara när dom busar.. han gör det när han är så glad så att han inte vet vart han ska ta vägen...

mig däremot har han inte vågat sig på än... han vet väll att jag skulle bli elak! :devil:
:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Juckande hanhund??

Fast det kan ju även vara ett stressbeteende. Alltså något som de börjar med när det börjar bli könsmogna och blir som mansika för ingen hindrar dem.

Eller något som de sätter igång med för att de blir lämnade ensamma mycket eller för att folk inte kan vara ordentliga ledare till sina hundar. Vissa indivder utvecklar då olika stressartade bettenden såsom riva sönder möblerna, jaga svansen eller helt enkelt jucka helt maniskt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 671
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 746
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 905
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp