Journalutdrag från akuten?

hier

Trådstartare
Jag var tvungen att ringa psykiatrisk jour häromdagen, och det slutade i en bilresa till St Görans psykakut.

Det var helt enkelt ett sammanbrott som tillslut kom, och jag har svårt att minnas vad som hände och är fortfarande skärrad. Jag vill veta vad som antecknades, men hittar inte hur man begär ut journalkopia?

Eller kan jag bara ringa dit och fråga vad som hände? Typ?

Jag var tvungen att ringa psykiatrisk jour häromdagen, och det slutade i en bilresa till St Görans psykakut.

Det var helt enkelt ett sammanbrott som tillslut kom, och jag har svårt att minnas vad som hände och är fortfarande skärrad. Jag vill veta vad som antecknades, men hittar inte hur man begär ut journalkopia?

Jag tror att du får bättre reda på allt och dig själv om du kan få prata med någon av dem som tog hand om dig. Det är ju inte alls säkert att den information du behöver är det som har tagits upp i journalen.

Du kan gå in på Mina Vårdkontaker 1117 och läsa dina journalanteckningar.
Det brukar vara en fördröjning på ca 14 dagar. Vet inte om det omfattar alla landsting ännu, men flera har numera den tjänsten.
Du behöver dock ett BankID för att komma in. Det spelar heller ingen roll om du är registrerad där sen tidigare. Dina uppgifter och eventuella recept finns där i alla fall.

Jag tror att du får bättre reda på allt och dig själv om du kan få prata med någon av dem som tog hand om dig. Det är ju inte alls säkert att den information du behöver är det som har tagits upp i journalen.

Jag kommer ju ihåg nästan allt, om än suddigt, men det jag fick veta av min vän som var med är ju ungefär lika mycket som jag vet. Jag vill nog mest veta hur expertisen såg på det hela och vad deras bedömning var.

Det brukar vara en fördröjning på ca 14 dagar. Vet inte om det omfattar alla landsting ännu, men flera har numera den tjänsten.
Du behöver dock ett BankID för att komma in. Det spelar heller ingen roll om du är registrerad där sen tidigare. Dina uppgifter och eventuella recept finns där i alla fall.

Redan gjort, men inte alla skriver där. T ex min vårdcentral har inget där.

Jag kommer ju ihåg nästan allt, om än suddigt, men det jag fick veta av min vän som var med är ju ungefär lika mycket som jag vet. Jag vill nog mest veta hur expertisen såg på det hela och vad deras bedömning var.
Då verkar det väl vara en dra idé att be att få prata med någon sköterska eller läkaren. För mig låter det som ett väldigt rimligt önskemål från din sida.

Då verkar det väl vara en dra idé att be att få prata med någon sköterska eller läkaren. För mig låter det som ett väldigt rimligt önskemål från din sida.

Kan de berätta sånt per telefon utan att veta att jag är jag, så att säga? Kan ju inte legitimera mig på telefon.

Kan de berätta sånt per telefon utan att veta att jag är jag, så att säga? Kan ju inte legitimera mig på telefon.
Jag vet inte. På forntiden motringde vi i vissa ärenden från mitt dåvarande jobb. Nuförtiden kan de väl se om du ringer från det nummer du har sagt att du har. Eller motringa.

Det är inte alla landsting som lagt ut psykiatrijournalen än.

Det får de absolut inte göra!

Om det var nyligen du var där, vilket jag uppfattar att det var?, då kan du gå dit och be dem skriva ut journalen åt dig. Troligtvis kommer de säga att de gör det i mån av tid och du kommer troligtvis få betala.
Har det förflutit lite tid då kan man ändå alltid begära ut sona journaler, men då får man vända sig till arkivet. Och då får man alltid betala. Sen kan det vara svårt att få rätt journaler, jag fick göra typ fyra försök för att få just den journalen jag var ute efter, de skickade massa andra journaler men inte de jag skulle ha.

Jag har begärt ut journaler från flera olika vc, akuten och specialklinik på sjukhuset (dock aldrig akutpsyk). Jag ringde dem bara och bad dem skicka hem dem. De skickades till adressen jag var skriven på. Har aldrig fått betala något. Detta var i Skåne.

Stockholms län här inte kommit in i det där med nätbaserad journal än.... I alla fall ingen av de vårdmottagningar jag varit hos.
Men vill man ha sin journal kan man ringa och begära ut den. Öppenpsyk skickar tydligen rekommenderat och så fick man betala porto+rek.

Men jag tycker nog att det vore bättre att läsa en sådan tillsammans med vårdpersonal.
Jag begärde ut min för att lämna till mitt nya landsting. Nu slutade det ju med att de fick skicka direkt till vc, då kostade det mig inget.

Jag hoppas du mår bättre nu!

Du kan ringa och begära ut din journal. När jag har gjort det har jag fått åka till vårdenheten och visa legitimation samt skriva under ett papper på att jag har begärt ut journalen (pappret behövs inte egentligen du har full rätt till din journal). Sen har de antingen skrivit ut den på plats eller skickat hem den med rekommenderat brev.

Det får de absolut inte göra!

Om det var nyligen du var där, vilket jag uppfattar att det var?, då kan du gå dit och be dem skriva ut journalen åt dig. Troligtvis kommer de säga att de gör det i mån av tid och du kommer troligtvis få betala.
Har det förflutit lite tid då kan man ändå alltid begära ut sona journaler, men då får man vända sig till arkivet. Och då får man alltid betala. Sen kan det vara svårt att få rätt journaler, jag fick göra typ fyra försök för att få just den journalen jag var ute efter, de skickade massa andra journaler men inte de jag skulle ha.
Jag har begärt ut journaler från 2004 och framåt. Behövde inte betala. Enligt PUL paragraf 21 har man rätt att få kostnadsfritt utdrag en gång per kalenderår. Jag ringde och fick en del av dem skickade med rek men det var inte så bra emballerat så efter det har jag hämtat själv från mottagningarna, ringde först och fick vänta tills de fått fram från arkiven, när de var klara att hämta så ringde de upp mig och jag åkte dit med id-kort o hämtade utskrifterna.

Stockholms län här inte kommit in i det där med nätbaserad journal än.... I alla fall ingen av de vårdmottagningar jag varit hos.
Men vill man ha sin journal kan man ringa och begära ut den. Öppenpsyk skickar tydligen rekommenderat och så fick man betala porto+rek.

Men jag tycker nog att det vore bättre att läsa en sådan tillsammans med vårdpersonal.
Jag begärde ut min för att lämna till mitt nya landsting. Nu slutade det ju med att de fick skicka direkt till vc, då kostade det mig inget.

Jag hoppas du mår bättre nu!
De jag känner till använde tidigare BMS, nu använder vi Take Care, på Norrtälje sjukhus, alla VC som drivs av företaget Tiohundra, samt Karolinska o St Göran, kan ju finnas flera.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 282
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 110
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar