Jourhavande präst

verser

Trådstartare
Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt?

Är inte troende och tvekar även då enda kontaktvägen jag hittar är 112 men hade kanske behövt prata med nån och vet inte var jag kan vända mig.
 
Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt?

Är inte troende och tvekar även då enda kontaktvägen jag hittar är 112 men hade kanske behövt prata med nån och vet inte var jag kan vända mig.
Har inte själv varit i kontakt, men känner en handfull människor som suttit som jourhavande präst. Det är själavårdande samtal och du behöver inte vara troende. Ring om du behöver!
 
Jag har inte haft kontakt själv, men läste informationen nu och känner att jag nog skulle kunna ringa om jag behövde (är inte troende). Ring om du behöver prata!
 
Jag har skrivit mail till jourhavande präst några ggr men eftersom man är anonym så sparas inte konversationerna så om man som jag får ett konstigt svar så måste man skriva från början igen och då kan det vara en annan präst som får det andra mailet.
 
Men har aldrig nånsin ringt 112… hur akut måste det vara?

Grundregeln som jag fått lära mig, är att om det är pågående så ska en ringa 112. Det behöver inte handla om att det är superakut eller livshotande. Ett pågående inbrott ska ringas till 112 för, t.ex.

Med det sagt. På hemsidan står det att Jourhavande präst är öppen för samtal om det du behöver. Oro, känslor, tankar, ensamhet.. Det tolkar jag som att om du känner att du behöver någon att prata med, så är det tillräckligt. De har öppet när många andra har stängt, kl 21-06. Så ring du om du behöver. Känn inte att "det här är inte tillräckligt allvarligt". :heart
 
Man kan höra av sig om vad som helst!

Är det inte akut så kan du också höra av dig till en församling och mejla eller ringa en diakon eller präst och boka en tid för samtal. Det kallas själavård. Kontaktuppgifter finns på församlingarnas hemsidor.
 
Tack för era uppmuntrande ord.

Satt en lång stund med telefonen i handen men kom mig aldrig för att ringa. Situationen känns så övermäktig och vet inte heller om jag skulle klara formulera det i ett direkt samtal. Känns inte bra att ringa och sen kanske inte kunna säga nåt.

Men var inne på Mind chat för ett par tim sen. Personen jag kom i kontakt med hade bara en kort stund kvar av sitt pass men jag fick skriva lite och det kändes som om personen verkligen lyssnade. Orkade inte fortsätta med nån annan sen just då men det gav lite andrum en stund iallafall..
 
De möter människor i sina värsta stunder. När tillvaron rämnat. När man inte klarat av att vara den människa man vill vara. De är vana.

Kyrkan kan vara fantastisk. De stöttade mig väldigt bra i att se till min pappa i samband med att min bror dog (Jag berättade för diakonen att jag skulle ge dödsbudet och hon gjorde sig ärende förbi pappa på kvällen efter och sedan ett par gånger till)
 
Jag har också bara hört bra om jourhavande präst. De pådyvlar ingen någon tro och är ofta fullt medvetna om att kyrkan är mycket tradition snarare än att folk är troende. De jobbar efter det, även om de själva är troende. Där min erfarenhet av präster i dagens samhälle.

De finns där och har vanan och är ofta mycket goda lyssnare.
 
Jag har en ingift släkting som är diakon i Svenska kyrkan. Kan bara hålla med om det som sagts innan. Fantastisk på bemötande av alla sorters människor i alla sorters situationer, oavsett om det handlar mycket "prat" eller stöd i andra former.
Neutral och avslappnad i förhållande till personens icke-tro/kristen tro/annan tro. Även om hennes egen känsla för att vilja hjälpa bottnar i hennes tro så är intresset riktat mot precis alla människor likvärdigt och utan värderande.
 
Jag har ringt jourhavande präst. Tyckte det kändes jättekonstigt att ringa 112 men sa bara "hej jag vill bli kopplad till jourhavande präst", fick nåt kort svar och sen var det samtalet över. Var lite väntetid sen innan jag kom fram till prästen.

Har ringt några gånger och ibland har det varit jättebra, ibland sådär. Är ateist och en snackade mycket om ifall vi skulle be. Andra har inte nämnt sånt alls.

Skulle inte tveka att ringa igen om jag behövde. Mycket mer avslappnat än andra typer av stödlinjer jag ringt (för längesen).
 
Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt?

Är inte troende och tvekar även då enda kontaktvägen jag hittar är 112 men hade kanske behövt prata med nån och vet inte var jag kan vända mig.
Jag har! Längesedan men ändå.

Jag hade en slags kris då jag varit i nära kontakt med Mormonerna, och nästan gått med (!!!) men det föll på diverse detaljer, tack och lov. De förklarade då att jag var förlorad för evigheten eftersom jag "visste för mycket" för att kunna ursäktas. Bland annat.

Jag kontaktade jourhavande präst, som visade sig vara min gamla konfirmationspräst och han var fantastisk. Istället för att prata kristendom rådde han mig att helt ta en paus från allt vad religion hette i typ ett år i alla fall. Otroligt! Inte alls vad man väntat sig av en präst i svenska kyrkan.

(Plus att han sköt mormonernas argument i sank rejält.)

Jag är SÅ tacksam över den prästen. Han räddade mig faktiskt.

Jag känner att jourhavande präst i svenska kyrkan är utbildade och kunniga och bra att samtala med om ALLT, utan att styra in samtalet på "frälsning". De är fantastiska, faktiskt.
 
Tack för ni fortsätter svara.

Tar med mig det ni skriver för det jag upplever släpper inte och även det inte gör nån konkret skillnad önskar jag verkligen jag kunde prata med nån.
 
Präster har ju ut bildning för att prata med personer i nån kris osv så dom är an tagligen "bättre" motför tillexempel jour havande med människa eller såna.
Men jag skulle inte ringa till jour havande präst men det är MITT val bara jag tror ändå att dom kan vara bra!
Därimot skulle jag kunna tänka att prata med nån präst eller pastor i när heten där jag bor ifall den var bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
13 459
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 578
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 627
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp