jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.

vinkelina

Trådstartare
efter att ha hållit på i 3 månader med att testa olika sätt att ta in hästen fick jag igår nog o knäppte fast kedjegrimskaft, med kedjan i munnen på henne, porblemet är att hon drar iväg med mig i stallet.

gick bra ända tills vi kom in i stallet, skulle ställa henne i vattenspiltan som låg rakt fram, till höger är gången med hennes box.

som vanilgt fick ja henne förbi gången, inna hon bestämde att nä, hon vill i boxen.

men när hon märket att hon hade nått i munnen, som gjorde att ja orka hålla henne, då blev hon sur, tänkte nästan backa på en anna tjej som va med "i fall om att" samt att vi rev ner en korg med borstar.

men ja fick henne dit ja ville för första gången utan större problem

Sv: jösses vad arg hon blev

Skönt att det var ett steg i rätt riktning, trots annorlunda metoder! Lycka till med din häst!

Jag tycker dock att det finns mer lämpliga saker att stoppa i munnen på hästar än kedjor. Bett t ex. Kedjor kan lätt ge skador.

Inte konstigt att hon blev sur,hon blev väl nypt i munnen och det är inte så skönt.

Hur vore det att jobba lite med ledarskapet istället för att stoppa in en kedja i munnen?Om du har jobbat med det i 3 mån och det inte givit ngt resultat,så kanske du behöver byta sätt att arbeta på och kanske be ngn om hjälp?(Inte elakt menat);)
Tänk vad livet skulle bli lättare om sådana "vanliga" saker som att ta in en häst i stallet fungerade.Då kunde man lägga fokus på andra saker istället.
Har du hört talas om clicker-träning?Har gått på 2 kurser,och det ger ett enormt snabbt resultat.OBS!Innebär inte att man i all tid måste ge hästen belöning/godis hela tiden,bara i inlärningsperioden.
Man kommer hästen väldigt nära mentalt och får med den på det man vill göra på ett väldigt positivt sätt.
Win-Win situation!:)

Jag tycker du gjorde helt rätt, ibland krävs det att man sätter stop en gång för alla.
Vad skönt för dig att du fick igenom det du haft problem med.

Jag tycker det här var en typ av ledarträning eller snarare att sätta hästen på plats.
Ibland behövs lite drastiska metoder men oftast behövs dom inte mer än en eller ett par gånger så har hästen insett att du är starkare.

Hoppas det funkar nu i fortsättningen också!

Kedjegrimskaft skall aldrig läggas i munnen, vad tänkte Du på ????? det läggs över nosen med omedelbar eftergift så snart hästen bromsar/stannar. Kan Du inte hålla henne med grimma så lägg på tränset när Du skall ta in henne. Alt. knäppa på ett milt bett på grimman och sedan ta in henne.

STIGBETT !! Det använder man speciellt till hingstar för att handskas med dom vid in och utsläpp.... stoppa in bettet i munnen och trä remmen bakom öronen och led in!!

Har också haft en häst som drog iväg hur som helst..
Var ute gick med henne en hel del,hon skulle stanna när ja stanna mm.
Testa sedan samma sak i stallet..stanna vart annat steg lr liknande hela vägen till boxen/spolspiltan lr vart man nu ska.
Backade henne om hon gick fram när vi hade stannat osv.
Hon vart mer vaksam och tillslut så slutade hon dra iväg hur som helst.

provade kedja..träns. Men så fort man bara hade grimma igen så var hon inte dum och fattade att man kunde bara dra iväg igen.

pinsamt. låt inte hästen lida för din okunskap.
skaffa en nh-tränare eller någon annan som jobbar med sådana
problem professionellt. när man inte ser ett tydligt ledarskap,
vilket du verkar sakna, hur vågar du sätta dig på ryggen på hästen??

Använd ett stigbett eller sätt kedjan runt nosen eller under...man kan sätte den i munnen också!...men rekomenderar det ovanstående.

Använder själv kedja över nosen eller stigbett till två av mina odjur som gärna drar iväg ibland.

Lycka till!

jag är den utav dem som inte direkt gillar kedja. för det nyper hästen o då är d inte konstigt den går eftersom d gör ONT..
tycker du ska som vissa redan nämt, använda dje utav ledarskaps övningar, ta hjälp av kunnig innan dte går så långt dom det gjort i 3månader.. våga fråga det är inget fel med det.
Testa att använda repgrimma, funkar för oss. o sen ta longerlina lr "rep" som är ca 3m långt så försöker hon sticka så har d mkt att hålla emot med.

Tycker du gjorde helt rätt. Ibland krävs det ett regält krafftag för att få en häst att förstå att man inte gör så.

Jag säger hellre till 1 ggr riktigt ordentligt till mina djur och sen räcker det med ett "Nej" än att tjaffsa med dem varje dag.

Tycker också att TS gjorde rätt. Hästen är ett stort djur och det kan bli otroligt farligt om man bara daltar med det och låter dom komma undan med saker hursomhelst. Hästar är inte dumma och nu fattar hon förmodligen att hon inte har en chans att sticka igen.

Som PMM säger, hellre ta i ordentligt en gång och sen slippa problemet än att hålla på att tjafsa i all oändlighet med en så simpel grej.

Helt rätt gjort . ibland måste man ta till sånna metoder. sin egen säkerhet ska alltid gå i första hand.

jag har försökt med en massa olika knep, lindat vanligt grimskaft runt nosen mm, milda och snälla metoder, men det har inte hjälpt tyvärr. och ser heller ingen lösning med att måsta ta hjälp av andra varje gång jag skall ta in henne. är en fd ridskolehäst, så hon har lärt sig alla knepen.

tyvärr funkar det inte praktist med repgrimma i vårt fall iom att man inte får binda upp dem i repgrimma, måste ha henne i gången för att ställa henne

och tana. på ryggen har ja nästan inga problem. då är hon som en lite ängel, går över vad som hällst och är inte rädd. men i situatiner med bara grimma så har vi kommit ihop oss

Fortsätt så som du gör,ta kedja över nosen och var bestämd! Du är ledaren!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 272
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar