Jordgubbar på balkongen

Sjalen

Trådstartare
Jag behöver dräneringsförslag för jag har haft jordgubbar förr och minns att de behöver väldränerat men minns inte hur jag gjorde. Nu har vi ett stort zinktråg vi skulle kunna ha dem i men detta har ju självklart inga hål. Kan jag plantera dem i stora lerkrukor var för sig och sätta i tråget? Och ska jag trots lerkrukorna ha leicakulor inblandade i det hela eller sköter det sig med bara jord?

Andra tips?

Sv: Jordgubbar på balkongen

Lägga lite leca kulor i botten för dränets skull skulle nog jag göra o sen lite filt närmast plantan ska vara för enkelhetensskull om det hamnar frukter där =)

Kan du inte bara enkelt borra ett par hål i zinkbaljan? Sen hade jag köpt sandblandad jord att ha i botten, kaktus eller citrusjord borde funka, och vanlig u-jord ovanpå.

Borra hål är ju det optimala, håller jag med om.

Jag tänkte bara från mitt perspektiv, bor på andra våningen o får inte ha så att det rinner ner vatten på balokngen under (förutom regn dårå) så borrade krokor är ajabaja för mig iaf

Man kan ju borra hål men ha ett fat under som samlar upp eventuellt vatten som rinner ur krukan isåfall.

Håller med om att hål i tråget borde vara det allra bästa ur dräneringssynpunkt, men om man vill ha lerkrukor i tråget så blir ju tråget i sig som ett uppsamlingsfat.

Ang. lecakulor så gör de större nytta inblandade i jorden, än som ett lager i botten, trots vad de flesta tips och råd ang. leca anger ;)

Ang. lecakulor så gör de större nytta inblandade i jorden, än som ett lager i botten, trots vad de flesta tips och råd ang. leca anger ;)

Tack!

Det är ett avlångt tråg med en ställning som ben så det blir svårt att hitta något under om jag skulle borra hål. Nu fick tråget vara uppsamling och så planterade jag med blandade kulor och grejer. Vi får se hur det blir. :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 683
Senast: hollypolly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar