Jordbruksverkets sida.. Ang foder

Sv: Jordbruksverkets sida.. Ang foder

Tack Alexandra, Masse och a1agnlju :bow:

Det är väl bara att gilla läget då och registrera sig. Bökigt med pappersexercis men bättre att göra rätt och sova gott på natten.

mvh Eva

Vad är riktigt hästfolk? Dom var väl nybörjare en gång i tiden dom också!

Förlåt, har missit dig Korven:
Folk som har frisk fungerenda häster :D
Månge av oss gamle har växt upp med häster, det fanns häst folk överallt och det gällda att lysna och gjöra som dom äldra sa!
Nu är det internet tonåring experter som vill ger råd om allt när dom kan inte hålla sin egen häst frisk och ungdoms byråkrater som vet endå mindra som ska lagstyfta för alla andra.....djursydds lager som kan inte fungera i det vardagliga hästhållning.
Det är så jag mena.

Månge av oss gamle har växt upp med häster, det fanns häst folk överallt och det gällda att lysna och gjöra som dom äldra sa!
Nu är det internet tonåring experter som vill ger råd om allt när dom kan inte hålla sin egen häst frisk och ungdoms byråkrater som vet endå mindra som ska lagstyfta för alla andra.....djursydds lager som kan inte fungera i det vardagliga hästhållning.
Det är så jag mena.

De andra, som enligt dig inte är riktiga hästmänniskor, har insett att hästnäringen utvecklats och moderniserats den med. Så lika lite som de kör en bil från 50-talet och framhåller dess säkerhet, lika lite förkastar de nya rön och ny forskning inom hästeriet.
Lika lite som de ignorerar att det idag krävs en annan krocksäkerhet på bilar eftersom trafikmiljön förändras, lika lite ignorerar det de faktum att miljön och förhållandena för hästar har förändrats.

Och så vidare...

Det är så jag mena.

Jaha! Så om man har haft oturen att ens häst har fått en sjukdom så är man alltså ingen riktig hästmänniska?
Jaja, en dag blir dina hästar också sjuka :grin:
Det handlar inte alltid om att man har gjort fel du vet. Sjukdomar är inget straff ifrån någon gud eller så utan de kan komma iallafall.
Vissa är så ignoranta att de inte ens märker att deras hästar är sjuka. Är de hästmänniskor i dina ögon då eftersom de enligt dem själva har friska hästar? Beror det kanske på hur många gånger man har uppsökt veterinär?
En känd foderexpert sa en gång; "det finns inga friska hästar det finns bara dåligt undersökta hästar".
Det är något sådana som du som klappar sig på bröstet borde tänka på.
Det är farligt att resonera som du gör. Det straffar sig alltid förr eller senare att sparka på de som redan ligger.
Jag undrar varför vissa människor blir sjuka? Är de dåliga människomänniskor då eftersom de inte kan hålla sig friska?
Alla sjukdomar är inte vällevnadssjukdomar eller överansträngningsrelaterade.

Det är så jag mena.

Nu handlar inte kravet för registrerad foderleverantör om djurskydd över huvud taget utan om hälsoskydd/livsmedelshygien för människor. Vid ett utbrott (av t ex. salmonella) kan man genom att man vet var djurens foder kommer ifrån, snabbt kan begränsa spridningen av smittan och ta tillbaka kött från butikerna som eventuellt kan vara smittat. Man behöver då inte kassera allt kött eftersom man bara behöver dra tillbaka köttet som kommer från gårdar som använt sig av en viss foderproducent.

Utomlands är det som bekant mer vanligt med konsumtion av hästkött och foderlagstiftningen gäller inom EU så det är inte så konstigt att kravet finns för foderleverantörer till häst här i Sverige också.

Think outside the box???

kl

Lite kul att när man fråga vet om de kan fylla i det i passet så vet de inte vad man menar :p

Jag tycker dock hela systemet med hästen som livsmedelsproducernade djur är katastrofalt dåligt. Punkt ETT borde väl vara att vet faktiskt fyller i när hästen fått substanser som ger livstidskarens?? Inte förrän det börjar göras kan man ju ta det på allvar.

I övrigt håller jag med om att det är så jävla typiskt hästmänniskor att gnälla över passet. Jag läste lite kort om att skaffa får för att beta hagmarken, då insåg man snabbt att fy bövelen vad vi hästfolk är BORTSKÄMDA med superslappa regler :cool:

kl

Lite kul att när man fråga vet om de kan fylla i det i passet så vet de inte vad man menar :p

Jag tycker dock hela systemet med hästen som livsmedelsproducernade djur är katastrofalt dåligt. Punkt ETT borde väl vara att vet faktiskt fyller i när hästen fått substanser som ger livstidskarens?? Inte förrän det börjar göras kan man ju ta det på allvar.

I övrigt håller jag med om att det är så jävla typiskt hästmänniskor att gnälla över passet. Jag läste lite kort om att skaffa får för att beta hagmarken, då insåg man snabbt att fy bövelen vad vi hästfolk är BORTSKÄMDA med superslappa regler :cool:
Håller fullständigt med på alla punkter!

Liknande trådar

Övr. Barn Sitter här och funderar och kom på att någon här säkert kan svara. Idag har jag haft ett möte på skolan ang min trettonåring som mår...
Svar
5
· Visningar
1 407
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 898
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en egen häst samt en foderponny som står hemma hos mina föräldrar. Jag själv bor i stan, 2 mil från deras gård, har ej...
2
Svar
38
· Visningar
4 812
Senast: hekla
·
Hästhantering Hur många kan säga att de uppfyller dessa kraven för sina hästar? motivera gärna varje punkt och hur ni gör för att uppfylla detta...
Svar
19
· Visningar
1 976
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama