Jordbruksverkets sida.. Ang foder

hesttjej

Trådstartare
Såhär står det på jordbruksverkets sida ang fodret :

"Glöm inte anmäla din foderanläggning
Platsen där du hanterar ditt foder är en foderanläggning. Du ska anmäla din foderanläggning så att den kan registreras hos Jordbruksverket. Mer information om foderanläggningar och hur anmälan går till hittar du till höger."

kan nån förklara hihi, som att ifall jag skulle ha mitt ensilage på en gräsmatta säger vi, så måste jag anmäla det eller?

Sv: Jordbruksverkets sida.. Ang foder

alla som hanterar foder till livsmmedelsproducerande djur - dit hästar räknas - anses vara foderföretagare.

Om man skriver in i hästpasset att hästen ej får gå till livsmedel så behöver man ej registrera sig som foderföretagare.

det är sant, men det gäller då att samtliga hästar på anläggningen (gården/stallet) måste vara undantagna från detta
Då ska man också komma ihåg att man inte får lämna dem till slakt, utan är tvungen att avliva på annat sätt.
(och joodå, vi finns vi som gärna lämnar till slakt när den dagen kommer)

Då få man räkna med hem slakt, slakeri ta inte imått hästen, om dom är inte utrustet för att ta hand om kadraver.

Finns inte en häst som kan gå till slakt, någon gång under livet har nog lite flugmedel eller annat hamnat i eller på hästen som är livstids karens på. Läs på ex. Flugspray Flusa Renons Ultrashield etc. Butta hör väl också dit. Men eftersom det inte skrivs in i passet så... Men det är nog lätt att glömma bort. Skulle inte vilja äta det, men kanske ok till djurmat då?

En del hamna i Italy andra som Doggy mat.
Hele idea med pass var ett medicine journal, men fungera dålig när vetranär inte alltid skriva in.
Allt medal som är tids bestämd ska skrivas in, från 2 veckor (som maskmedal) till livstid (som butta).....vilket innabar att det är vetrenärens uppgift att avmaska och före det in i journalen och inte du........det kan bli ett dyr avmaskning.....som kan leda till att folk slärva med hästen avmasknings program.

Lite kort så är det så att vi haft en hel del otrevliga saker som hänt och som gjort oss sjuka via vår mat. Otrevligast är CJD (människovarianten av galna kosjukan). Men det finns ju salmonella, svininfluensa m m också.
För att kunna spåra smittkällor så har EU infört väldigt stränga regler för djur som ingår i livsmedelsproduktionen. Hästar som då både kan vara livsmedel och "sällskapsdjur" och dessutom är det djur som reser mest i världen näst efter människan har fått lättnader. Det består i passet, som tyvärr många hästägare ojar sig väldigt mycket över. Men det är betydligt enklare att flytta en häst än till exempel en ko, just för detta med hästpassen.

För att kunna spåra alla smittor som kan bli har man då också infört regler för fodret till djuren. Man ska kunna tala om varifrån det kommer, vem som producerat det, var det är köpt, hur det transporterats och förvarats. Även om det blir lite extra jobb för de som håller på med foder så är det ju väldigt bra om det hittas någon smitta i t ex ett parti ensilage. Då kan man lätt hitta upp vem som köpt av det och transporterat det och på så sätt stoppa smittspridningen. Vilket ju är väldigt bra för både djur och människor.

En foderanläggning är ett ställe som man producerar, förvarar och/eller utfodrar djur på. Det är inte så specificerat så att om man har sitt ensilage på gräsmattan att det just gräsmattan som ska anmälas. Utan det gäller hela "anläggningen" d v s den fastighet man har det på. Sedan kan man ha det var som på den där det är lämpligt.
Värt att notera är att även bete är foder. Så har man eget bete till sina och/eller andras djur så är man foderproducent.

Tack Masse för att du redogjorde för SYFTET med att ha koll på vart vårt foder och våra djur kommer från så att vi kan undvika att bli sjuka (ibland dödligt sjuka). Jag kan inte förstå att folk inte kan acceptera att vissa regler faktiskt är rätt bra att ha i slutänden utan gör allt för att förlöjliga och slippa undan ansvar :s

Tack Masse för att du redogjorde för SYFTET med att ha koll på vart vårt foder och våra djur kommer från så att vi kan undvika att bli sjuka (ibland dödligt sjuka). Jag kan inte förstå att folk inte kan acceptera att vissa regler faktiskt är rätt bra att ha i slutänden utan gör allt för att förlöjliga och slippa undan ansvar :s

Hade det funnits riktiga hästfolk istallet för en massa wanna-bees då skulla vi slippa alla krångliga reglar som inte fungera ut i det verkliga livet.

Tack Masse för en bra och lättförstålig förklaring!

Det är inte så lätt alla gånger att fatta vad som står i regler och paragrafer, och mycket att hålla reda på så jag tror det är många som, precis som TS, kliar sig i huvudet när dom försöker göra rätt.

KL

Har en fundering kring samma ämne: läkemedelsrester kommer ju, väl, ut i gödseln också, sprids på åkrarna, blir till nytt hösilage. Till hästar som inte alla gånger är undantagna från livsmedelsproduktion.

Hur fungerar det då?

Men vänta nu här.. Gäller detta från första hästen?

Vill minnas att detta var ifall man utfodrade 5 eller flera..

Betyder detta att jag med mina 3 hästar på egen gård med bete men köper hösilage är tvungen att registera mig?

mvh Eva

Det gäller såfort du hanterar foder. Spelar ingen roll om det är till 1 eller 15 hästar.

Jag har kryssade pass på alla mina delvis för att inte behöva registrera, men jag förstår lagen och tycker den är bra. Dock är det nog en av de som är mest okänd trots att den gäller nästan alla.

(Ang delvis för att slippa registrera, så de får livstids slaktkarens de allra flesta förr eller senare ändå, om inte annat av flugspray. Så enklast ur en hel rad aspekter att undanta dem från livsmedelsproduktion direkt, och en av de aspekterna är foderregistrering)

Annars är nog vanligaste anledningen att inte vilja registrera sig att man köper sitt foder svart..

Ja det gäller även för de som inte ens har djur om de hanterar foder t ex en foderhandlare.

Och här är undantagen:

Vilka foderanläggningar behöver inte anmälas?
Du behöver inte anmäla:

• enskild produktion av foder för livsmedelsproducerande djur som konsumeras eller vars produkter konsumeras inom det egna privathushållet t.ex. hushållsgris, några höns eller bin för husbehov. för icke-livsmedelsproducerande djur, t.ex. sällskapsdjur som hund och katt. Hästar betraktas i normalfallet som livsmedelsproducerande djur, men om det i hästpasset står att djuret inte ska användas i livsmedelskedjan betraktas dessa djur som icke-livsmedelsproducerande djur.

• utfodring av livsmedelsproducerande djur för konsumtion inom det egna privathushållet t.ex. hushållsgris, höns eller bin för husbehov. livsmedelsproducerande djur om du som primärproducenten bara levererar små mängder primärprodukter (livsmedel) direkt till konsumenter eller till lokala detaljhandelsföretag som levererar direkt till konsumenter icke-livsmedelsproducerande djur, t.ex. om alla hästar i ditt stall har inskrivet i sina hästpass att de inte får gå till livsmedelsproduktion.

• handel med foder för sällskapsdjur, dvs. zoobutiker. Butiker som säljer foder till hästar omfattas däremot av anmälningskravet eftersom hästar betraktas som livsmedelsproducerande djur. små mängder foder till lokala jordbruksföretag för användning inom dessa jordbruksföretag. Jordbruksverket
har satt gränsen för små mängder till lokala jordbruksföretag vid 10 ton torrsubstans per år inom en 50 km radie.

Liknande trådar

Övr. Barn Sitter här och funderar och kom på att någon här säkert kan svara. Idag har jag haft ett möte på skolan ang min trettonåring som mår...
Svar
5
· Visningar
1 407
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 898
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en egen häst samt en foderponny som står hemma hos mina föräldrar. Jag själv bor i stan, 2 mil från deras gård, har ej...
2
Svar
38
· Visningar
4 812
Senast: hekla
·
Hästhantering Hur många kan säga att de uppfyller dessa kraven för sina hästar? motivera gärna varje punkt och hur ni gör för att uppfylla detta...
Svar
19
· Visningar
1 976
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama