Jordbruksverket vill stärka djurskyddet vid tävling

Sv: Jordbruksverket vill stärka djurskyddet vid tävling

Är dom inte ens medvetna om att det redan går till på detta viset idag på hopp och fälttävlans tävlingar :confused: Det är ju inte direkt svårt att göra det här? Låter som något revolutionerande ;)

"Vid travtävlingar och andra typer av tävlingar där de tävlande djuren besiktigas av veterinär före start föreslår Jordbruksverket en förstärkning av djurskyddet. För att utveckla dagens system föreslås att djuren ska besiktigas såväl utan utrustning som i rörelse. Besiktning under rörelse kan ske antingen vid hand, t.ex. vid ryttartävlingar, eller med utrustning vilket är aktuellt exempelvis vid travtävlingar. Syftet med besiktningen är att förhindra att djur som inte är i tävlingsmässigt skick ska delta."

Det är klart de är medvetna om det. Bra med en uppskärpning tycker jag.

Kan någon sammanfatta vad som kommer att hända mer hands-on? Jag är inte så inne i tävlingssvängen så jag ser ingen egentligen skillnad mot hur det är nu?

Hoppas de inte krånglar till det så det blir som vid förra förändringen! Den blev ju dyrare, krångligare och sämre djurskydd! :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För mig att lämna buke. Fick en trofé för någon vecka sedan, 19 år. Helt galet 😅 Jag är så glad för alla människor jag lärt känna och...
Svar
13
· Visningar
2 365
Senast: Fetaost
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
2 264
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 336
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar