Jordbruk och bygglov

R

Raeman

Är det nån som har lite koll på sånt här? Är det andra regler för bygglov på jordbruksfastigheter? Vad gäller om man använder befintliga uthus till annat än de använts för innan, t ex djurhållning?
M.

Sv: Jordbruk och bygglov

Egentligen inga andra regler, men jordbruksfastigheter brukar ligga utanför detaljplanerat område och där gäller lite andra regler än i ett vanligt bostadsområde. Reglerna kan vara lite kommunberoende men där vi letar gård så gäller det att man kan bygga till eller nytt upp till 40% av befintlig byggnadsarea utan bygglov.
Vad gäller djurhållning har det inte med bygglov att göra utan med "miljö och hälsa" inom din kommun. Nya häststallar tex. skall besiktigas, men andra regler kan gälla för andra djur. Om du bygger om till stall för fler än 4 hästar behöver du dessutom förpröva utformningen hos kommunen.
Kolla på din kommuns hemsidor. Eller åk dit och hälsa på. De brukar vara mycket tillmötesgående när man vill kolla upp vad som gäller i förväg.

Förprövning av djurstallar sker dock hos Länsstyrelsen innan byggnation. Sen är det som sagt Miljö och hälsa som besiktigar det hela, vilket sker återkommande - alltså inte bara när stället är färdigt. Beroende på antalet djur/ verksamhet etc måste också tillstånd för hästhållning sökas genom kommunen.

Du måste också kolla vad som gäller med just din kommun om eventuell gödselhantering.

På en jordbruksfastighet behöver man som regel inget bygglov för att bygga ekonomibyggnader för "eget" bruk, ska man hyra ut byggnaden ifråga på nått vis så behöver man bygglov däremot.

Detsamma gäller vid rivning och ombyggnation m.m.

Vid ombyggnation av/till djurstall så ska detta förprövas om man bygger/har byggt för fler än fyra djurenheter (en häst räknas som en djurenhet) så med andra ord från 5 hästar och uppåt, eller typ 10 strustar eller 6,7 får :D.

Det finns ett förslag på att lantbruken skall behöva ansöka om bygglov även för ekonomibyggnader......
Men än så länge är det i princip fritt fram.
Det är lite reglerat av om lantbruket ligger inom område som har btggnadsplan.

Här mitt i skogen har jag inga bekymmer :)

/Mike - som håller på med sin nya loge........ många spik blir det :)

Men står det inte att summan ska vara 10 000 där?eller handlar slopad avgift om när summorna blir så höga som 10 000?

Har fått information om att efter nyår krävs bygglov på alla jodbruksfastigheter.

Någon som vet om det stämmer?

I budgetpropositionen för 2008 föreslås att avgiften för förprövning av djurstall ska slopas. Sanktionsavgiften för den som låter bli att förpröva djurstall bör dock finnas kvar. Regeringen har därför fattat beslut om en lagrådsremiss med förslag till lagändringar för hur sanktionsavgiften ska beräknas när förprövningsavgiften avskaffas.Hur det räknas vet jag dock ej, bara att det troligen förändras.

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 019
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar