Snubbelfot
Trådstartare
Tänkte sätta litet jordärtskockor eftersom det är så himla gott. Det verkar finnas en hel del intressanta sorter men den enda jag hittar att köpa är Bianca. Nån som vet var man kan hitta andra sorter?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag måste hitta något ställe där de kan få leva fritt Jag har inte vågat plantera några ännu...
Jag har ju inte provat själv än men flera utsagor på nätet gör gällande att det går alldeles utmärkt att odla jordärtskocka i kruka. Stor kruka/hink dock, minst 10 liter, och en enda planta per kruka.Har sneglat lite på jordärtskocka men misstänker jag är allergisk dom ser iof fina ut när dom blommar, men vad jag minns gör väl inte alla sorter det? också finns det olika färg på knölen? Om dom är så enkla som ni säger i tråden kanske jag ändå vill ha nån liten knöl nånstans ^^. Kan ju alltid njuta blomningen och ge bort knölar till andra som vill äta, tror ni man kan ha dom i kruka?
Jag tror att det kan vara smart att ha dem i kruka, så slipper man jobba så hårt för att begränsa deras utbredningHar sneglat lite på jordärtskocka men misstänker jag är allergisk dom ser iof fina ut när dom blommar, men vad jag minns gör väl inte alla sorter det? också finns det olika färg på knölen? Om dom är så enkla som ni säger i tråden kanske jag ändå vill ha nån liten knöl nånstans ^^. Kan ju alltid njuta blomningen och ge bort knölar till andra som vill äta, tror ni man kan ha dom i kruka?
Jag har aldrig, förrän nu, fördjupat mig i sorter utan enbart köpt vad som funnits i grönsaksdisken - och de har alltid smakat gott, som litet sötare färskpotatis ungefär. Underbart gott nykokt med extrasaltat smör. Men uppenbarligen finns det sorter som aldrig blommar och sorter som blommar rikligt, liksom det finns säsongstidiga och -sena sorter.Det där med olika sorter....
Smakar de lite olika också?
jag har en sort som inte blommar. De skockorna smakar i min mun nästan enbart jord och inget mer. Använder pliktskyldigast några varje vår när jag gräver upp dem men får inget begär av mera.
Om du får ont i magen så är det tydligen hyggligt normalt. Finns instruktioner om att man ska slänga bort kokvatten osv (tex om man gör soppa, koka dem, släng vattnet, på nytt vatten vrr), de har tydligen en speciell sorts stärkelse som iofs är nyttig men kan ge ont i magen om man slukar stora mängder när man är ovan.Har sneglat lite på jordärtskocka men misstänker jag är allergisk dom ser iof fina ut när dom blommar, men vad jag minns gör väl inte alla sorter det? också finns det olika färg på knölen? Om dom är så enkla som ni säger i tråden kanske jag ändå vill ha nån liten knöl nånstans ^^. Kan ju alltid njuta blomningen och ge bort knölar till andra som vill äta, tror ni man kan ha dom i kruka?
Ingen minns en fegis...Jag måste hitta något ställe där de kan få leva fritt Jag har inte vågat plantera några ännu...