Jordärtskockor sorter

Snubbelfot

Trådstartare
Tänkte sätta litet jordärtskockor eftersom det är så himla gott. 😋 Det verkar finnas en hel del intressanta sorter men den enda jag hittar att köpa är Bianca. Nån som vet var man kan hitta andra sorter?
 
Klostra har ett par andra sorter (Henriette och Marsvinsholm) men till synes bara på papperet just nu. Föreningen Sesam har också haft fler sorter men har inte årets erbjudande framför mig så osäker på hur det ser ut just nu. Där måste man i och för sig vara medlem för att få ta del av andra medlemmars/hobbyodlares fröer och liknande, men det är en ganska blygsam årsavgift.

Själv köpte jag Bianca via Tradera för flera år sedan, så det är allt jag har att komma med - men delar gärna med mig av den om så önskas, då den som de flesta jordärtskockor är duktig på att föröka sig. :)
 
Är det svårt att odla eller funkar det i vilken zon/jord som helst? Blev mer än sugen när jag såg ditt fina erbjudande @Lillgrådis ! :love: Om du kan tänka dig att skicka någon knöl till mig?
 
"Problemet" med jordärtskockor är att de är ett ogräs och förökar sig mer än man hinner äta. Nu bor jag i zon 1 och har dem i hygglig odlingsjord, men har i alla fall hittills aldrig hört någon beskriva dem som svårodlade! Bara pm:a adress så skickar jag ett gäng för plantering. De är perfekta att skörda och äta nu men börjar skjuta skott framåt april så funkar bäst att sätta i april - maj innan de blir höga och frodiga ovan jord.

Bianca är ju fin med sina gula blommor framåt hösten också som små solrosor, så även om jag suckar lite över dess vidlyftiga leverne så vill jag inte vara utan jordärtskockorna i köksträdgården.
 
Bianca i augusti:

thumbnail_IMG_5132 (1).webp
 
Jag måste hitta något ställe där de kan få leva fritt :D Jag har inte vågat plantera några ännu... :cautious:

Vi har en diskussion varje år när några klämmer sig upp mellan träsargen och grusgången att nu får ni skärpa till er lite. Min plan är att ha EN rad längst bak i ett av odlingslanden, men nu har de börjat sväva ut i vinkeln neråt en annan sida också. Väldigt subtilt, som om de trodde att jag inte skulle märka det förrän där plötsligt står två meter höga stänglar och blommar. :laugh:
 
Har sneglat lite på jordärtskocka men misstänker jag är allergisk 🤔 dom ser iof fina ut när dom blommar, men vad jag minns gör väl inte alla sorter det? också finns det olika färg på knölen? Om dom är så enkla som ni säger i tråden kanske jag ändå vill ha nån liten knöl nånstans ^^. Kan ju alltid njuta blomningen och ge bort knölar till andra som vill äta, tror ni man kan ha dom i kruka?
 
Har sneglat lite på jordärtskocka men misstänker jag är allergisk 🤔 dom ser iof fina ut när dom blommar, men vad jag minns gör väl inte alla sorter det? också finns det olika färg på knölen? Om dom är så enkla som ni säger i tråden kanske jag ändå vill ha nån liten knöl nånstans ^^. Kan ju alltid njuta blomningen och ge bort knölar till andra som vill äta, tror ni man kan ha dom i kruka?
Jag har ju inte provat själv än men flera utsagor på nätet gör gällande att det går alldeles utmärkt att odla jordärtskocka i kruka. Stor kruka/hink dock, minst 10 liter, och en enda planta per kruka.
 
Har sneglat lite på jordärtskocka men misstänker jag är allergisk 🤔 dom ser iof fina ut när dom blommar, men vad jag minns gör väl inte alla sorter det? också finns det olika färg på knölen? Om dom är så enkla som ni säger i tråden kanske jag ändå vill ha nån liten knöl nånstans ^^. Kan ju alltid njuta blomningen och ge bort knölar till andra som vill äta, tror ni man kan ha dom i kruka?
Jag tror att det kan vara smart att ha dem i kruka, så slipper man jobba så hårt för att begränsa deras utbredning :D
 
Det där med olika sorter....
Smakar de lite olika också?

jag har en sort som inte blommar. De skockorna smakar i min mun nästan enbart jord och inget mer. Använder pliktskyldigast några varje vår när jag gräver upp dem men får inget begär av mera.
 
Det där med olika sorter....
Smakar de lite olika också?

jag har en sort som inte blommar. De skockorna smakar i min mun nästan enbart jord och inget mer. Använder pliktskyldigast några varje vår när jag gräver upp dem men får inget begär av mera.
Jag har aldrig, förrän nu, fördjupat mig i sorter utan enbart köpt vad som funnits i grönsaksdisken - och de har alltid smakat gott, som litet sötare färskpotatis ungefär. Underbart gott nykokt med extrasaltat smör. Men uppenbarligen finns det sorter som aldrig blommar och sorter som blommar rikligt, liksom det finns säsongstidiga och -sena sorter.
 
Har sneglat lite på jordärtskocka men misstänker jag är allergisk 🤔 dom ser iof fina ut när dom blommar, men vad jag minns gör väl inte alla sorter det? också finns det olika färg på knölen? Om dom är så enkla som ni säger i tråden kanske jag ändå vill ha nån liten knöl nånstans ^^. Kan ju alltid njuta blomningen och ge bort knölar till andra som vill äta, tror ni man kan ha dom i kruka?
Om du får ont i magen så är det tydligen hyggligt normalt. Finns instruktioner om att man ska slänga bort kokvatten osv (tex om man gör soppa, koka dem, släng vattnet, på nytt vatten vrr), de har tydligen en speciell sorts stärkelse som iofs är nyttig men kan ge ont i magen om man slukar stora mängder när man är ovan.

Har någon sort jag fått, antagligen Bianca som sägs vara den enda sorten som hinner blomma i zon 3-4. Och jag har den för blommorna, fast i en pallkrage :D de har inte smitit trots att den är bottenlös.
 
De sorter som erbjuds i Sesam beskrivs som några blommande, andra inte.
Henriette: produktiv sort som ger mycket släta vita knölar. Hinner blomma vid långa varma höstar.
Normlösa: Vita knölar med rosa inslag. Ursprung okänt, erhölls från äldre dam i Normlösa, Östergötland, på 1990-talet.
Topstar: Tidig, vitskalig sort som blommar. Jämnare, kraftigare rötter.

Tyvärr kan jag nog inte motivera att utöka odlingarna med en sort till, mht hur mycket jag redan får av den jag har, annars kunde det ju varit intressant att testa eventuella smakskillnader för där är ju beskrivningarna inte så utförliga.

Men jag gillar verkligen smaken på den sort jag har, oftast i soppa med jordärtskockan som huvudråvara, och ibland blandat med potatismos eller -gratäng. Lite sötare, nötaktig. Någon jordsmak har jag aldrig förknippat dem med (annat än kanske om jag skrubbat/skalat några extra skrynkliga exemplar för lite).
 
Nu blev jag också sugen på att skaffa skockor. Jag har en plätt i en sluttning mot en av hagarna där det i dagsläget växer någon form av vass, där borde det väl gå att planera dom utan att de sprider sig eftersom gräset runt omkring klipps? 🤔
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
428
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
626
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
967
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp