Joggingvagn

FengurLaugar

Trådstartare
Jag har börjat löpträna mer och mer regelbundet och min man är också på gång att börja igen. Vi har en dotter på 2 år och jag har börjat fundera på en joggingvagn, så vi kunde ge oss ut tillsammans och springa med dottern i vagnen :)

Men vad ska man ha för någon? Vad har ni för vagn och vad tycker ni om den? Tanken är att dottern ska få ett syskon någon gång så vagnen bör kunna användas till ett mer eller mindre nyfött barn också när den dagen kommer.

Vi har en babyjogger summit xc, den finns inte längre men det finns den efterträdande modellen.

Fungerar fint både att jogga och ha som allroundvagn. Däremot, så ska ingen vagn användas för att jogga med innan 6 månader vad jag förstått, och jag skulle inte våga mig ut med en mindre än det. Joggingvagnar är sittvagnar med framåtvänd sittdel, och där passar inte en nyfödd i mitt tycke. Just vår modell är väldigt rymlig i sitsen, och passar bättre för ett större än ett mindre barn, vet inte om det är generellt för joggingvagnar dock.

Även jag hade babyjogger summit. kanon vagn. Men håller med om att bebisar bordde stanna hemma då den är frsamåtvänd:)

Har du ekonomi så är chariot superbra vagnar!

Okej, så det är pga att den är framåtvänd som man inte borde ha med en liten bäbis? :) Då förstår jag och håller med! Finns det joggingvagnar som går att vända också?

Att ut och springa med en nyfödd är inte bra för mamman. Därför ska de ej användas till så små barn.

Jag har inte tänkt gå ut och springa direkt jag kommit hem från förlossningen om det var så det lät :P Men jag tänker att man fått okej från BM på efterkontrollen att börja springa lite smått och då kanske bäbis är 2 månader ca. Tänkte på om det skulle vara skadligt för barnet på något sätt då.

Det jag tänker på förutom att joggingvagnar är framåtvända är dykreflexen för en liten spädis, dessutom så även om vår vagn har bra stötdämpning, så i relativt hög fart med ett spädbarn i, skulle inte kännas som en bra kombination för de stötar som barnet ändå utsätts för. Med tanke på att de måste sitta, och de känns väl små för att sitta som 2 månaders t ex ändå, utan den extra belastningen som hög fart och gupp kan ge.

Ja absolut! Tack för era tankar. Har aldrig tänkt på att jogga med vagn förut så det är nytt för mig så jag behöver läsa på och lära mig :)

Att ut och springa med en nyfödd är inte bra för mamman. Därför ska de ej användas till så små barn.

Så bara för att mamman är nyförlöst så kan inte pappan ut och springa med babyn?

Babyjogger med liggdel så borde det inte vara några problem att springa med en ganska liten, förutsatt att underlaget är jämnt/asfalt.

Och det går att springa med en vanlig liggvagn också.

Så bara för att mamman är nyförlöst så kan inte pappan ut och springa med babyn?

Sånt här älskar jag! Inte någonstans i tråden har det stått att det är mamman som ska springa med vagnen. ÄNDÅ är det någon som reflexmässigt avfärdar joggingvagn till bebisar fast det man egentligen vänder sig emot är att nyblivna mammor är ute och springer. Önskar att det var jag som hade skrivit ditt svar :D

Vi kommer skaffa en Thule Chariot så småningom, har inte sett ut vilken modell ännu. Jag vet inte om det är den bästa vagnen för just löpning men den ska vara bra till det (plus cykling, vandring och skid-/skridskoåkning). Till Thule Chariot finns hängmatta så att även spädbarn kan åka i vagnen. Jag vet dock inte om det gör att den är lämplig att springa med, med spädbarn i.

När jag började jogga med barnvagnen så köpte vi en babyjogger city elite. Tycker det är en toppenvagn både om man vill jogga eller gå i stan. Framhjulet går att ha både låst och rörligt. Bäst går den ju på jämn grusväg eller asfalt. Skulle inte springa med liten bebis i liggdel på ojämn väg, men det fungerade ju å andra sidan inte med vår Emmaljunga citycross heller.

Vi har en mountain buggy terrain. Samma typ som Urban jungle fast en större storlek. Den kan man ha liggdel på så den funkar ju från start om man skulle vilja. Sen när man byter till sittdel så går även den att fälla till fullt liggläge.

Rent allmänt tyckte jag att det var tungt att springa med vagn. Armarna sitter ju liksom fast hela tiden :) Misstänker att det är en vanesak!

Lycka till!
Miks

Jag har sprungit med vår "terrängvagn", en 2005 års Teutonia av okänd modell med liggdel. Bebisen var någonstans mellan 5 och 6 månader vid tillfällena och jag sprang på grusväg. Det var lite tungt, men det berodde nog snarare på att jag är otränad än att jag skulle behöva en annan vagn. Tycker att det gick utmärkt tills jag blev för trött i bålen för att inte hänga över handtaget. Dock, som Miks säger, blir man lite låst vad gäller armpendlingen. Men det avhjälps väl inte med en så kallad joggingvagn såvitt jag vet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 160
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
820
Senast: MML
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
865
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023