H

herat

Hej!


vad betyder det når man sejer att man joggar med en häst?
Vad/hur gör man när man joggar den?
är det när man rider den i en lång/låg form?
Beskriv gärna å lägg in bild/er om möjligt =)

Tack på förhand och Kram :D
 
Sv: jogga?

Jag v et inte vad andra menar exakt, men jag menar trava låg o avspänd, med lång överlinje och mycket ryggaktivitet. Som trava av.

Jag gör det som uppvärmning och som avslutning, som avslappning efter tex klätterpass, osv.

Har ingen bild, tyvärr, än i alla fall.
 
Sv: jogga?

Jag har aldrig hört det uttrycket utom i westernridning (jog) och det vill jag inte åta mig att förklara, men det kanske finns förklarat i trådar under Western!
 
Sv: jogga?

Jogg är en gångart inom western, långsam trav som kräver en en välmusklad, mjuk och balancerad häst för att kunna utföra detta riktigt. Hästen måste kunna "bära sig" ordentligt för att orka gå i jogg. Ser lätt ut men är ganska krävande för hästen om det utförs rätt.:banana:
 
Sv: jogga?

Att det hör hemma inom western har jag oxå hört. Men vissa kallar det "jogga" när de rider ganska lugnt i trav i en låg, avspänd form. Det är vad jag hört! :)
 
Sv: jogga?

Ja det kan ju faktiskt vara så att jogga och jog är två olika saker:idea: Jag känner nog mest till westerns jog där vi också har lope som även den är långsam men i galopp.
 
Sv: jogga?

När vi "hästen o jag" joggar, så är det också lång,låg ,avslappnad trav.
Använder det för att lösgöra hästen,tänker ibland att hästen går på bogarna då,om den inte är så välmusklad ialla fall,men det är det bästa sättet att få min unghäst lögjord på.
 
Sv: jogga?

Jogg är en gångart inom western, långsam trav som kräver en en välmusklad, mjuk och balancerad häst för att kunna utföra detta riktigt. Hästen måste kunna "bära sig" ordentligt för att orka gå i jogg. Ser lätt ut men är ganska krävande för hästen om det utförs rätt.:banana:

Jag är traditionell dressyr ryttare, och jag tänker ändå jog så som du beskriver.
När jag joggar min häst utomhus, så gör jag det i en balanserad form, som är låg, men aldrig så låg som när man travar av/värmer upp, hästen får INTE vara på bogarna utan ska jobba med ultimat rygg aktivitet, dvs baken skall vara väl balanserad under hästen och hela hästen precis som du beskriver skall vara i balans. Du ska kunna göra en halvhalt/övergång/tempoväxling i traven genom enbart sätesridning, det kan man inte om hästen är framtung.

med andra ord är det joggpass jag tänker, ganska krävande för hästen, dvs ett ordentligt arbetspass utomhus.

Jag är noga med underlaget när jag joggar, det får ej vara varken för hårt eller mjukt, bäst är en ej grusig sandväg, som är ganska hårt packad men ändå sviktar - blir som bäst efter lite regn.
 
Sv: jogga?

Jogg är en gångart inom western, långsam trav som kräver en en välmusklad, mjuk och balancerad häst för att kunna utföra detta riktigt. Hästen måste kunna "bära sig" ordentligt för att orka gå i jogg. Ser lätt ut men är ganska krävande för hästen om det utförs rätt.:banana:

Är nog väldigt obildad på det mesta, visste inte ens om att att det var en gångart inom western:D


Jag vet inte alls om det är vad jag menar, fast det låter så, jag kallar det bara jogga.

KL

Men jag menar inte att hästen är framtung, även om den är lång och låg så ska den gå balanserat och bära sig, inte på bogarna. Hästen kan ju sänka sig och bli lång i överlinjen utan att bli tung fram. Men jag gör det inte som hela arbetspass utan som avslutning när jag tex har klättrat, vilket är krävande, för att länga ut och slappna av de muskler som fått arbeta hårt i backen. O bli av med ev mjölksyra.

I o f s fick jag uppdrag av en dressyrtränare för många år sen att jogga 20 min i sträck, i form, med långa kliv, arbetande rygg och bakdel, lång nacke, för att stärka traven. Sen skritt 5 min och nytt 20-25 minuters pass. Så det höll vi på med. Men det har jag inte gjort på länge. Kanske vore en bra idé?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 635
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp