Jogga innan frukost?

Beroende på intensitet så använder du fortfarande främst det lagrade muskelglykogenet så det är inte så att man "bara bränner fettreserver". Sen så jämnar det ut sig under dagen med förbränningen så om man äter samma mängd mat så blir det samma resultat oavsett när du lägger träningen så det är bara göra det som man känner är bäst och passar in bäst i ens egna liv.

Jag har bara provat det en hittills, och precis som för dig så var det jättekämpigt. Jag visste dock om på förhand att det högst troligen kommer vara så iom just det där att kroppen måste ta av reserverna istället, så jag hade inga krav alls på tempo.
Jag skulle gärna jogga nera från motigonen, iom att jag läst att det är bra att träna upp kroppen att lära sig ta från reserverna, att man sedan har nytta av det under längre rundor. Bra på sommaren när det är varmt också.
Jag tror att jag i så fall skulle börja med kortare rundor än vanligt och länga på vartefter.

Jag har dock bara varit lite för bra på att hitta på ursäkter för att komma undan det hittills:angel:

Under den ljusare tiden på året när jag inte är mer stendöd än levande på morgnarna, tycker jag att det kan vara jätteskönt att vara ute tidigt på morgonen. Speciellt under de månader när det kan bli jättevarmt senare på dagen. Är det för varmt orkar jag ingenting.

Men att springa snart efter frukost eller efter att jag har ätit fungerar inte. Då springer jag hellre ”på tom mage”.

Det mest avgörande för mig är tillräckligt med uppvärmning. De första minuterna innebär typ alltid andnöd när jag springer. Tyvärr brukar det inte lossna helt förrän efter typ 5 km och då är jag ofta hemma igen. :D Så det viktigaste för mig oavsett vilken tid jag springer är att se till att väcka kroppen. Älskar känslan när jag kommer till den punkten att jag inte ens tänker längre på att jag springer.

Hur långt tid tog det för dig att vänja dig?

Jag håller mig springandes på ren vilja, höll på att kräkas när jag kom in :rofl:
Jag har ju flyttat oxå, och min nya runda innehåller väldigt mkt mer backar än innan, så jag springer ju inte alls lika långt. Typ 3 km tror jag att rundan är, så det är ju verkligen inte långt. Där jag bodde innan var det platt, då kunde jag springa en mil på en timme utan problem.
Tja... några veckor kanske

Jag försökte jogga innan frukost förut, länge sedan nu dock. Att jag försökte med det var för att jag hört att det skulle vara bra, att det var bäst ur fettförbränningssynpunkt osv. Det var precis tvärt om för mig. Tempot blev, precis som för dig, icke-existerande. Jag mådde bara dåligt på alla tänkbara sätt och rundorna blev otroligt korta. När jag istället började äta en liten lätt frukost, oavsett vad jag åt, och en stund senare gav mig ut och joggade, då kunde jag direkt springa längre, i högre tempo och jag mådde bra av det.

Jag ser inte riktigt vitsen med att tvinga sig till träning som känns (för) jobbig, som man inte mår bra av osv. Rolig träning är lättare att orka med och lättare att komma ut på och då blir det också bättre träningspass som kroppen mår bättre av.

Med andra ord: jag har slutat plåga mig själv, slutat försöka vara aktiv innan frukost osv. Jag kan som mest rasta hundarna lite kort när jag vaknar, sedan krävs frukost! Utan frukost känner jag mig inte levande.

Jag kan inte springa innan frukost. Måste ta pauser och gå emellanåt så det där har jag lagt ner. Springer bäst på kvällen. Men nu har jag lagt ner det också haha.

Jag löptränar i perioder, just nu inte, men jag har inga problem att skutta ur sängen 5.30 och springa 5-6 km direkt. Är däremot inte lika snabb vid den tiden som om jag springer senare på förmiddagen. Jag är morgonmänniska och för mig tar det emot att springa på kvällen, så jag gissar att det spelar stor roll när på dygnet man gillar att göra saker.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 598
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund Bakgrund; vi fick honom för 5 år sedan - då var han en 2-årig jycke som inte ville bo i stan efter en flytt från de djupa skogarna. Hade...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 042
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar