S

_Sparris__

Nån som vet hur det ska spädas från koncentrat?

Kanske nån oxå kan tipsa om ett bra alternativ till Jodopax?

:bow:

Sv: Jodopax?

_Sparris__ skrev:
Nån som vet hur det ska spädas från koncentrat?

Kanske nån oxå kan tipsa om ett bra alternativ till Jodopax?

:bow:

Jag vill minnas att det står på flaskan olika spädningar för olika användningsområden.

Själv använder jag alsollösning till hästens sår. Och egna :D

För normal användning späder jag till "cognacsfärg". Dock använder jag bara jodopax på infekterade sår. I övrigt bara vatten och tvål.

Jag späder ut det tills det är en "ljusbrun" färg.

Jag använder också yteds, köper det från börjer typ 40 kr flaskan. Tycker det funkar lika bra som jodopax.

Tror det står på flaskan, har för mig att det skulle spädas jättemycket

Man kan i vissa fall använda koksaltlösning, finns på apoteket
;)

Ja men egentligen, varför ska man späda jodopax överhuvudtaget?
Så mycket som man gör det allstå, för på människor används det väl utan spädning vad jag vet.
Visst jodopax är starkt och frätande på öppna sår, så det är väl därför spädning ska ske.

Tvål och vatten funkar utmärkt på sår på benen, men blir ju lite bökigt när såren sitter på typ ryggen. Onödigt att blöta ner så stor del av hästen som då blir, såvida man inte kör med bomulls tussar. Vilket oxå kan va jobbigt då tvål löddrar.

Koksaltlösning är bra men håller bara ca. 1 vecka efter de att man öppnat flaskan.
Det ska dessutom heller inte svida eftersom de har samma PH som kroppen.
För alsolsprit kan väl svida? Men det är bra på de sättet att det är uttorkande ifall man vill uppnå den effekten.

Yteds/Ytdes, det får jag kolla upp då jag aldrig hört om det. (Tror jag).

Nu svarade jag väl egentligen ganska mycket på mina egna frågor, men det jag vill höra är era åsikter och kunskaper/erfarenheter.
Dem är intressanta :)

Koksalt lösning kan man köpa på apoteket i små typ 6x30ml förpackningar som är praktiska att använda. Tycker det är suveränt att använda, ffa på mindre sår. Annars blir det mest alsolsprit.

Kan ta NACL lösning, koksalt alltså.. kan göra eget hemma. Har inte receptet framför mig nu.. men PM:a om du vill ha

/K.A

Det brukar stå på flaskorna/dunken hur manska späda..har fö mig att det var 1dl jod till 10liter vatten som stog på min dunk

Koka koksaltlösning, när jag gör det tar jag 1 tesked koksalt till 1liter vatten.
Har själv använt när jag fått damm/grus i ögonen, det svider inte.

Ja hade väl för mig att man kunde göra eget koksalt.
Men då kanske det inte blir så sterilt som i affären istället.

_Sparris__ skrev:
Ja men egentligen, varför ska man späda jodopax överhuvudtaget?
Så mycket som man gör det allstå, för på människor används det väl utan spädning vad jag vet.

Den Jodopax som säljs i blå flaskor och som är avsedd för människor är inte på långa vägar lika koncentrerad som den som är för hästar.

Immer

För om man inte späder tillräckligt kan hästen få allergisk reaktion (inte vackert...)

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 836
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 114
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
961
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Sånger som du hatar
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur