Sv: Jodopax?

Jag fick lära mig en gång för länge sedan att det till färgen skulle se ut som "lite svagare än svagt te".
Använder sällan jodopax, kör med gulsåpa och vatten el koksalt..

Jag brukar blanda i 50cl flaskor och då brukar jag ta 1 kork koncentrerad jodopax och sedan fylla upp flaskan med vatten. Kontrollerar blandningen genom att hälla lite på fingrarna... dom ska bli lite gul-oranga i färgen då är det en bra blandning.

Jag upplever det som att många blivit rädda för att använda jodopax genom "skrämmsel" artiklar i tidningar.
Jag har varit hästägare i 25år och jag har använt mycket jodopax i mina dagar. Har aldrig sett en allergiskreaktion eller fått nån häst med resistenta bakterier eller liknande pga jodopax.

Många hästar skulle antagligen sluppit infekterade sår om deras ägare inte envisats med att använda såpa/mild tvål/koksaltlösning eller liknande på såren. Men jag tycker absolut inte att man ska vara rädd för att använda jodopax.

Givet vis är det inte alltid lämpligt att använda jodopax...
Men såhär har jag lärt mig.

*Sår på huvudet vid ögon=inte jodopax pga att det kan komma i ögonen.
*sår på huvudet som inte är vid ögon eller näsborre= Tvättas med jodopax tills det tar ihop och sedan med koksalt eller mild tvål och vatten.
*Nya sår= Tvätta med jodopax i ett par dagar eller tills man ser att det har tagit ihop(om det ser friskt ut ska man inte röra sårskorpan) på ett bra sätt där efter mildare tvätt tex koksalt eller tvål och vatten.
*infekterade sår= jodopax och ta bort ev sårskorpa så att man får rent i såret och inte bara på utsidan. Tvätte med jodopax tills infektionen är borta och tills såret tar ihop där efter tvätt med koksalt eller tvål och vatten.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår inte heller varför man inte använder jodopax längre. läste också i Ridsport att man skulle använda ngt annat istället men man fick aldrig reda på varför man inte skulle ha jod :confused:. Tycker att det funkar suuper :bow:

ydes finns att köpa på börjes billigt! ska själv beställa hem lite o prova tycker att jodopax är lite knöligt¨med färgen o det.

Det som sägs med jodopax som jag hört är att det är frätande.
Men det tycker då inte jag, eller man märker de inte iaf.
Provade på mig själv när jag hade nå sår o inte kände jag nå speciellt då, men jag vet ju inte kan ju va nåt som inte märks.

De är ju bra att de finns lite olika alternativ till sårrengöringar iaf :)

Och jag använder väteperoxid på alla sår - rengör ordentligt, dödar det som inte ska vara där (bakterier), men inte de bakterier som faktiskt inte är skadliga (vilket jag har för mig att jodopax gör. Dessutom behöver man inte köpa så stora flaskor som ska spädas och har kort hållbarhet. Fungerar ypperligt! Behöver ofta bara tvätta (spruta på det i såret så det bubblar) en gång - sedan läker det utan infektion. Svider som sjutton på mig, men hästen verkar inte bry sig alls. /A

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 836
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 114
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
960
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Freestyle och htm