Jobbigt...

Evenstar

Trådstartare
För lite mer än ett år sen flyttade jag ifrån min dåvarande sambo och fick då lämna kvar mina (våra) katter där, eftersom jag flyttade till lägenhet och de trivs bäst ute. Nu kan han inte ha kvar dem längre... :( Fick veta idag att de måste bort innan jul. Lätt att hitta nya hem till två vuxna katter på så kort tid... :cry: Helt underbara katter. Någon som vet vart man kan vända sig? Mer än t.ex. annons på blocket? Då de är ute mest hela dagarna skulle inte katthem el dyl funka... då skulle de inte må bra :(

Sv: Jobbigt...

Jobbigt läge.. Hör runt bland vänner och bekanta om du inte redan gjort det. Skulle de fungera som t ex stallkatter? Skulle kanske kunna vara en möjlighet, särskilt om du själv skulle ha möjlighet att åka och kolla till dem, fixa med vaccination och avmaskning osv. (Inte så mycket extra jobb för stallägaren). Iofs har väl de flesta stall redan stallkatt/er..
Förutom annonser på internet kan du ju prova att sätta upp lappar t ex på Ica eller dyl. Skriv personligt om katterna och ta med fina bilder, det ökar nog chanserna till att hitta ett nytt hem jämfört med att bara skriva några korta rader.

Lycka till!

Som någon redan skrivit: Har du testat att ta in katterna i lägenhet?

Mina katter har pga ett flertal flyttar bott på MÅNGA olika vis! Som utekatter, som innekatter, som innekatter med tillgång till rastgård osv. De har anpassat sej fint till alla nya situationer efter några veckors "tillvänjning".

Så mitt råd blir absolut att du ger katterna en chans!
Förbered dej och skaffa tex. feliways-eluttagsadapter, ett rejält klösträd och skapa plats på en fönsterbänk så de kan sitta och titta ut på vintervädret.

Vad är det värsta som kan hända...som inte riskerar hända redan nu!

/Swat

I det här vädret sticker mina utekatter inte ens ut nosen genom dörren, perfekt läge att testa om de trivs som innekatter. De blir förmodligen rastlösa till våren men då har du iaf tid på dig att hitta en lösning tills dess.

Som tidigare sagt, testa att ha dom i lägenhet?

Sommaren 2009 fick jag reda på att mamma skulle sälja gården så jag och sambon var tvungna att hitta en lägenhet. Med 3 utekatter var min enda tanke att jag måste hitta nytt hem till dom. Ena katten skulle fått somna in med tanke på tidigare liv och dom andra 2 skulle bli svårplacerade plus att jag är väldigt mån om att hemmet är rätt. Jag kände att jag testar, för jag ville verkligen inte förlora dom utan att testa. Och funkar det inte så händer inget mer än att jag är i samma sits som innan jag testade. Alla 3 trivs fortfarande alldeles ypperligt som innekatter, vilket från början var otroligt mycket mer än jag vågat hoppats på. Innan har jag ansett att det är vanvettigt att "stänga in utekatter" men det har jag fått äta upp nu när jag med egna ögon sett att det kan funka. Nuförtiden blänger mina katter på mig när jag öppnar balkongdörren om det är kallt ute :D Så av egen erfarenhet vill jag bara säga: testa!

Testa :D
Men det finns ju inget som hindrar att du tar ut katterna i sele när du har de som innekatter.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 005
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 628
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka