Jobbigt med tung westernsadel?

F

FiaH

Nja, vad jag vet är väl att det är skonsammare för hästen att ha westernsadel än vanlig engelsk då anläggningsytan är större. Min häst, som är över 20 år, dock i fin form och stark, rider jag idag med engelsk sadel. Funderar på om en westernsadel vore bättre för honom, och jag skulle dessutom tycka det vore väldigt kul :smirk:, det känns bara mycket att slänga på honom bortåt 20 kg extra innan jag själv hoppar upp... Är inte den tunnaste människan på denna jord, men han har definitivt inga problem med det. Känns bara lite sisådär med de extra kilona som sagt. Vore glad om någon som vet lite mer om det här med westernsadlar kunde berätta lite mer om just det här. Tack! :bump:

Sv: Jobbigt med tung westernsadel?

Många westernsadlar som är tyngre har en större anläggningsyta och fördelar alltså tyngden bättre.

tyngsta sadeln här väger 20kg, dom andra 12 och 9kg.
så du beöver ju inte ta den allra tyngsta!:)
beror på vad bommen är gjordt på, träbommar bliir tyngre, medans konstmaterial typ glasfiber (tror jag det är) blir lättare!;)

jag tror inte att din häst skulle ha några problem med en westernsadel...
kolla på cuttingryttarna.. de är oftast inte av den lättaste typen och sadlarna är enormt tunga... visst deras hästar är yngre men det behöver inte vara någon fördel när det gäller styrka i ryggen. så vida du inte sitter och rider i 10 timmar i sträck så är det nog inga problem.. se bara till att sadeln ligger rätt på hästen rygg..

Jo det finns ju westernsadlar som är gjorda för att väga mindre lättviktssadlar dom väger inte mkt:)...

Det finns specialla "damsadlar" som är lättare än vanliga sadlar.

Dessutom så är en tung erfaren ryttare som rider mjukt betydligt lättare att bära omkring än en lätt nybörjare som dunsar ner i sadeln.

En bom väger ungefär 4 kilo oavsett vilket material den ärt gjord av. Det är lädret + stigbyglarna som väger mest!

Hejsan..

Jag har själv en häst på 20 år...
Jag använder bara westernsadlen även om den är ganska tung..
Det är klart att du kan använda en westernsadel på din häst, för sadlen jämnar ju ända ut trycket...

Ha de !!! :rofl:

Jag röstar för en westernsadel på din häst! Jag har det på min 20 åriga ponny fast jag inte är fjäderlätt själv, hon trivs jättebra med det.

Tack för alla svar! :bump: Jag får nog kolla upp detta för att hitta en westernsadel som ligger bra! Det är så gott att höra lite andras åsikter! Ha de gott! :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 076
Senast: fejko
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 504
Senast: Ajda
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg