Jobbigt med stor hund..

L

liten82

... Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden, men kanske höra andras erfarenheter av olika typer av hundar?

Jag har haft Rottweiler och jag kan aldrig komma på att jag någonsin har fått så mycket tips och råd om hur jag ska fostra min hund.

Istället för att folk kom fram och stack ner handen så fick jag ofta, ofta höra hur "hård jag måste vara",
"men ooooh, hur kan du som är så liten klara av att ha en så stor hund", "Hur klarar du av att brotta ner en sån hund när de behövs", jag fick förmodligen höra närmare 100 olika varianter av bestraffning hit och dit, alla var verkligen sååå måna om att hjälpa mej :crazy:

Det värsta var att många av tipsen och råden kom från folk som själva sa sej haft Rottweiler, eller som tänkt skaffa..
Inte så konstigt att det går så fel för så många??:smirk:

Nu när jag har Kelpie så är det många som säger åt mej
"Men Guuuud vilka lydiga hundar du har, men det är ju klart, de är ju Kelpies"
eller
"Jaaa, jag har också funderat på en Kelpie eller Bordercollie, dom är ju så lydiga" :crazy:

När jag hade Jack Russel så kom folk och sträckte fram handen, ville klappa och mysa (faktum är att han är den otrevligaste hunden jag haft...) och jag fick höra 100tals gånger
"Ja, de är såååå smidigt med små hundar, dom är ju inte lika krävande" :eek:
Min Jack Russel var nog den mest skadade och krävande och knepiga hund jag haft, och förhoppningsvis och- någonsin kommer att ha:crazy:

Det är ju sjukt hurokunniga folk är, inte så konstigt att det så ofta går så fel!!

Sv: Jobbigt med stor hund..

Haha ja det är mycket man får höra när man har hund av alla möjliga människor:D. Som du säger, jag har ju haft tax och westie och det "måste ju vara enklare med tanke på att de är så små"..Taxen är den överjävligaste hunden jag stött på i hela mitt liv. Westien är förvisso desto mildare men så förbannad envis så jag smäller av ibland..men även nu när folk har hört att jag ska skaffa schäfer får man mycket "tips" ...Lustigt nog bara av personer som har stora hundar och inte har pli på dom för fem öre..Dom ska alltid påpeka att "Ja du måste uppfostra den!!" och som du säger..samtidigt att "Fast du ska ju ha en schäfer och dom är ju lydiga"..
Gud vad bevkämt det hade varit att köpa en lydig hund från början!:idea: ...Jag tror jag ska ta och börja avla fram en ny ras:cool:..den föds lydig :D

Gud vad bevkämt det hade varit att köpa en lydig hund från början!:idea: ...Jag tror jag ska ta och börja avla fram en ny ras:cool:..den föds lydig :D

Det har varit en affärsidé även från min sida, vi kanske ska slå våra kloka ihop och satsa på en färdig-lydig hund ;):D

De mest irriterande var ändå när jag fick kommentarer om Rottweilern om hur hård jag var tvungen att vara,
(mitt svar var att de inte alls är nödvändigt att vara "hård" för att få en trevlig hund) så himlade dom med ögonen, skakade på huvudet när dom trodde att jag inte såg nåt :devil:

Helst när dom själva stod med hund=modell större, tjatandes "sitt, sitt, siiiiitt, MEN HELVETE SÄTT DEJ NER" *hunden hoppar sliter i kopplet som en tokig" :crazy:

Men du.. Har du tänkt på hur DU ska klara av en Schäfer, du som är så van vid små hundar :devil: :angel:;)

Jag menar, då måste du redan från dag ett visa vart skåpet ska stå, de är ju inte direkt en snäll liten tax du ska ha ;):D

Jodå,man får höra..
"Att va bra att jag har en sån lydig hund,för en sån där klarar du ju inte av när den blir arg!"
"En sån där bjässe måste man ha pli på"
Men jag vet inte,tycker nästan det är värre med ouppfostrade hoppande skällande dragandes småhundar!(såvida det inte rör sig om stora med aggresivitet)

Jodå,man får höra..
"Att va bra att jag har en sån lydig hund,för en sån där klarar du ju inte av när den blir arg!"
"En sån där bjässe måste man ha pli på"
Men jag vet inte,tycker nästan det är värre med ouppfostrade hoppande skällande dragandes småhundar!(såvida det inte rör sig om stora med aggresivitet)

Ja, å skillnaden är ju att det inte skulle vara möjligt att ha en Rottweiler (eller annan stor hund) som beter sej som många småhundar beter sej..
Tänk att ha en Rottis som kastar sej ut i kopplet och biter mot folk "bara för att" :crazy:

Och antalet odrägliga småhundar är ju betydligt större än stora hundar just därför!
Dels beroende på småhundsägare som "glömmer" att fostra hundarna, å sen på aveln.. :crazy:

Men du.. Har du tänkt på hur DU ska klara av en Schäfer, du som är så van vid små hundar :devil: :angel:;)

Jag menar, då måste du redan från dag ett visa vart skåpet ska stå, de är ju inte direkt en snäll liten tax du ska ha ;):D

Ja och hela den baletten..:cool:

Vad ska den rasen heta? :idea:

Ja och hela den baletten..:cool:

Vad ska den rasen heta? :idea:

Hm, vi kan ju marknadsföra den som

"perfekt hund för idioten..." ;):D
Hm, om man blandar ihop Kelpien (som är så lydig) och typ engelsk bulldogg (som är lugna) så kanske vi når vårt mål...

BullKie-valpar till salu, perfekta hundar för idioter :banana::D

Vi har rottweiler och jag har aldrig fått höra några sådana kommentarer faktiskt. Har väl fått höra av en kompis mamma att "dessa stora "farliga" hundar.. Är de inte svåra att hantera?", men hon är också den enda.

Jag har rottisar och är en rätt liten tjej.

Det jag mest fått höra är glädjande nog komplimanger om vilka fina och lydiga hundar jag har. Sen blir det en del "men dom kräver mycket jobb såna där hundar" (sant) och "ja en sån där måste man vara bestämd med" (också sant beroede på hur man menar det).

Men för det mesta har det som sagt varit komplimanger om hur lilla jag lyckats få så lydiga grabbar (brukar nämna försiktigt att det inte sitter i musklerna utan huvudet) :)

Jag får flera gånger i veckan kommentare "åååh va lyyyydig den är. Det brukar inte små hundar KUNNA bli" men vadå? det är ändå ganska få hundar som är totalt otränbara. Jag tycker jag har hyfsad vardagslydnad på min men det är ingen överdriven lydnad direkt

Jag har rottisar och är en rätt liten tjej.

Det jag mest fått höra är glädjande nog komplimanger om vilka fina och lydiga hundar jag har. Sen blir det en del "men dom kräver mycket jobb såna där hundar" (sant) och "ja en sån där måste man vara bestämd med" (också sant beroede på hur man menar det).

Men för det mesta har det som sagt varit komplimanger om hur lilla jag lyckats få så lydiga grabbar (brukar nämna försiktigt att det inte sitter i musklerna utan huvudet) :)

Okej, skönt att höra att inte alla får såna knäppa kommentarer iaf :)

Jag bodde tillsammans med en kille som hade Dobbermann när jag bodde i Umeå, så var min han och gick med hundarna (dobbis och rottweiler) en vardagskväll, polisen körde förbi, vände och stannade vid honom och sa
"jaha, vilka fina hundar... (tack).. Vad gör man med såna hundar?" :crazy:

"Jaga grisar" svarade han :angel:;)
Dom såg lite sura ut när dom körde därifrån, men dumma frågor får dumt svar :D

Mitt svar hade blivit "man tävlar i spår och lydnad blandannat". ...Har också fått frågan...

"Biter du mig så biter jag tillbaka, ja-a då för jag har själv haft rottis"

Fick jag höra av en kärring:devil: som hälsade på min hund förra veckan. Min hund (rottis/dobermann)satt glatt och viftade på svansen och slickade på hennes hand. Jag typ "Ehm varför skulle hon bita dig? :confused:"

Fick till svar att "Jamen de är ju såna."

:confused:

Okej, skönt att höra att inte alla får såna knäppa kommentarer iaf :)

Jag bodde tillsammans med en kille som hade Dobbermann när jag bodde i Umeå, så var min han och gick med hundarna (dobbis och rottweiler) en vardagskväll, polisen körde förbi, vände och stannade vid honom och sa
"jaha, vilka fina hundar... (tack).. Vad gör man med såna hundar?" :crazy:

"Jaga grisar" svarade han :angel:;)
Dom såg lite sura ut när dom körde därifrån, men dumma frågor får dumt svar :D

Men det där var väl inte speciellt roligt sagt och på vilket sätt var frågorna dumma? Varför kunde han inte bara svara på deras fråga på ett trevligt sätt?:confused:

Men det där var väl inte speciellt roligt sagt och på vilket sätt var frågorna dumma? Varför kunde han inte bara svara på deras fråga på ett trevligt sätt?:confused:

Ojoj, de var visst bara jag som tyckte att de var roligt..:crazy:
För att polisen knappast hade frågat "vad man har såna hundartill om han kommit gående med två st shelites.
Jag hade nog själv svarat ungefär som TwiggyM skrev,
men jag tyckte likaväl att de var rätt roligt svarat:D

Ojoj, de var visst bara jag som tyckte att de var roligt..:crazy:
För att polisen knappast hade frågat "vad man har såna hundartill om han kommit gående med två st shelites.
Jag hade nog själv svarat ungefär som TwiggyM skrev,
men jag tyckte likaväl att de var rätt roligt svarat:D

Nej det är möjligt. Men han tyckte väl att rottis och dobberman verkade vara intressanta raser och ställde därför frågan. Jag hade personligen blivit ledsen om jag ställde en vänlig fråga till en hundägare och fått ett sånt snäsigt svar där jag även blev påhoppad för min yrkesroll.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 363
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 173
Senast: tanten
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III