Jobbigt med hästar i sådan här värme

L

Lampi

Det känns som om jag ägnar hela dagarna åt att ta in/ut hästar, mocka och bära vatten.

Släpper ut dem tidigt men vid middagstid ser de ut som om de håller på att dö av värmen och insekterna. Tar in dem och släpper ut dem vid 17-tiden igen.

Sen kommer de in vid 21:30.

Som sagt mycket mockning, vattenbärande, på och av med flugtäcke.

Tänk så enkelt om man inte hade brytt sig så mycket och bara lämnat dem ute hela dagarna. Jag har väl skämt bort dem.

Sv: Jobbigt med hästar i sådan här värme

här är det ungefär likadant..

ut ca 10 på morgonen, kommer in ca 10 på kvällen

hästen kommer in om nätterna, ingen annan häst i stallet är ännu van med grönt så jag vill inte ha ut honom ensam..

mitt på dan så tar jag in honom nån timme då det är så J*VLA varmt här nu att han svettas av att bara stå i hagen..

dessutom finns inga bromsar och mygg som är så himla irriterande i stallet så där kan han bara stå och vila, vilket han gör!

jag skulle vela ha ut pålle under nätterna och ha honom inne några timmar på dagarna, så skulle han få vara ute rätt mkt under dugnet o inne de värsta timmarna på dagen.. han förgås nästan i värmen.. men det går ju inte för tillfället iaf, får se sen då andra pållarna kan gå heltid på grönt ..

;)

jag har öppet in i stallet så d kan kmma och gå som de vill.. oftast står de inne nu när det e så varmt.

Du är inte ensam!! Varje sommar undrar jag vad jag håller på med! Häst ute på nätterna är lika illa som på dagen dels p g a knott. För stor risk att lämna hästarna utan uppsikt dessutom. Det är bara att stiga upp i ottan för att sedan ta in hästarna för en liten siesta när bromsen är som värst. Sedan ut med dem en stund på kvällen - om det går. Alla som tycker att man ska hästar ute dygnet runt borde tillbringa några timmar i en beteshage. Fy, vilken mardröm med flugor, broms, knott och andra flygfän som kliar, sticks och bits. Täcken i all ära men kommer det broms i massor så hjälper inget förutom ett svalt stall!!! Vi får kämpa på! Vips så är det vinter igen och då gnäller vi för det!

Tänk så enkelt om man inte hade brytt sig så mycket och bara lämnat dem ute hela dagarna. Jag har väl skämt bort dem.

Jag har en ligghall som älskas utav hästarna och kan därför lämna dom i hagen hela dygnet. Så mina är nog egentligen ännu mer bortskämda.

jag har öppet in i stallet så d kan kmma och gå som de vill.. oftast står de inne nu när det e så varmt.

När jag bara hade 2 gick det bra. De fick komma och gå som de ville men med 4 unghästar litar jag inte på att de går in och ut ur stallet lugnt och sansat och anser att skaderisken är för stor.

Mina vill inte vara ute för sent när knotten och myggen kommer och de har aldrig gått ute på nätterna så verkar inte vidare sugna på det. Alla 4 står vid grinden redan nu och undrar när jag kommer och tar in dom. Försöker ha dom ute till kl 21 i alla fall.

Som någon skrev, snart är det December och mörkt och kallt så man ska inte klaga egentligen. Vår och höst är bäst, för hästarna i alla fall.

Alla som tycker att man ska hästar ute dygnet runt borde tillbringa några timmar i en beteshage. Fy, vilken mardröm med flugor, broms, knott och andra flygfän som kliar, sticks och bits. Täcken i all ära men kommer det broms i massor så hjälper inget förutom ett svalt stall!!!

Eller så får ni flytta till Skåne;) Har mina ute dygnet runt, har haft i 2 månader. Det blåser alltid och finns inga flygfän. Jag har skugga i alla väderstreck, men hästarna står helst i solen faktiskt.

Så beroende på hurdan hage man har kan man faktiskt ha dem ute dygnet runt:p:idea:

Eller så får ni flytta till Skåne;) Har mina ute dygnet runt, har haft i 2 månader. Det blåser alltid och finns inga flygfän. Jag har skugga i alla väderstreck, men hästarna står helst i solen faktiskt.

Så beroende på hurdan hage man har kan man faktiskt ha dem ute dygnet runt:p:idea:

Det skulle vara det då!!! I denna del av Sverige är det inte helt kul just nu på flyfäfronten....

Du är inte ensam!! Varje sommar undrar jag vad jag håller på med! Häst ute på nätterna är lika illa som på dagen dels p g a knott. För stor risk att lämna hästarna utan uppsikt dessutom. Det är bara att stiga upp i ottan för att sedan ta in hästarna för en liten siesta när bromsen är som värst. Sedan ut med dem en stund på kvällen - om det går. Alla som tycker att man ska hästar ute dygnet runt borde tillbringa några timmar i en beteshage. Fy, vilken mardröm med flugor, broms, knott och andra flygfän som kliar, sticks och bits. Täcken i all ära men kommer det broms i massor så hjälper inget förutom ett svalt stall!!! Vi får kämpa på! Vips så är det vinter igen och då gnäller vi för det!
:bow: Du är snäll mot dina hästar!:)

Vi kan ha våra ute på natten, då vi inte har några kott eller mygg alls -tack gode gud då det är nästan värre än blinningar och annan skit som flyger på dagen!

det låter som mkt jobb...

som det är nu med värmen hade jag valt att ta in hästarna några timmar på dagen i stället. våra pållar vill gärna gå in o svalka sig (det är svalt i stallet).
helst skulle jag vilja ha en ligghall så hästarna kunde bestämma själva. just nu går de ute hela dagarna.

När det gäller flygfän här så är det lugnt sent på kvällen, natten och förmiddan. Sen, vid lunchtid kommer eländet igång. Brukar ta in dom mellan 14 -17 beroende på hur jag jobbar och sen får dom stå inne till 21.30. Dom har 3 sovplatser i hagen...en är vid grinden och det är lätt att tro att dom vill in när dom sover där men så är det inte. I nästa stund står dom och sover på en annan plats i hagen, långt från grindarna (har 3 grindar). Dom har lärt sig att om man slår ut vattnet (Lilly badar gärna fötterna:mad: )så kommer matte med slangen och då trängs det minsann...bägge vill ha en avkylande dusch då som genast efterföljs av rullning i lerdammet och det lindrar lite mot flygfäna.

Men snälla människa, du får förlåta, men att du orkar. Jag förstår inte vad det är med vissa hästägare, är det för kallt får hästarna inte vara ute och är det för varmt får som inte heller det. Kleta på lite bäck/beckolja eller något annat bra flugmedel och bygg ett skärmtak så dom får skugga. Se även till att dom har mkt vatten och saltsten då klarar dom sig långt.

Själv har vi hästarna ute dygnet runt på sommaren vare sig det är +35 grader, som det vart nu i solen en längre tid, eller spöregn. Smörjer dagligen med flugmedel och det ser inte ut att gå någon nöd alls på dom, bor som du kanske ser utanför Umeå = Norrland =knott, mygg och annat helvete.

Håller med, sommaren borde ju vara viloperioden..

Jag har två av mina i en stor sommarhage där det finns gott om skydd, på vissa ställen fläktar det mycket och så länge hästarna står där är de inte besvärade av flugfän.

Min konvalescent och en inlånad häst (också konvalescent) får vara inne i svala stallet under dagen och ute på nätterna. Vi har tack och lov väldigt lite mygg och knott, nästan obefintligt faktiskt. Men i den lilla hage de får gå i finns ingen skugga och luften står verkligen stilla, vid lunch är det så mycket bromsar och annat att man inte kan gå i närheten själv typ, hästarna springer in till svalkan :)

Senast ändrad:

Men snälla människa, du får förlåta, men att du orkar. Jag förstår inte vad det är med vissa hästägare, är det för kallt får hästarna inte vara ute och är det för varmt får som inte heller det. Kleta på lite bäck/beckolja eller något annat bra flugmedel och bygg ett skärmtak så dom får skugga. Se även till att dom har mkt vatten och saltsten då klarar dom sig långt.

Själv har vi hästarna ute dygnet runt på sommaren vare sig det är +35 grader, som det vart nu i solen en längre tid, eller spöregn. Smörjer dagligen med flugmedel och det ser inte ut att gå någon nöd alls på dom, bor som du kanske ser utanför Umeå = Norrland =knott, mygg och annat helvete.

Nu är vi där igen! Vi har helt enkelt olika syn på hur hästar skall skötas! Det sätt du har häst på tilltalar inte mig och det sätt som jag sköter häst passar inte ditt synsätt. Kanske får vi även här ta hänsyn till vad vi har för hästar. Blankputsade tävlingshästar fixar insekter sämre än en beteshäst som inte borstas dagligen. Vissa djur är känsligare än andra, precis som vi människor. Mygg och flugmedel har som sagt ingen verkan alls när insektsplågan är som värst med t ex broms. Vi pratar inte om en eller två utan det är svärmar och jag lovar dig att det syns på hästarna att de inte trivs. De springer i fullständig hysteri vilket jag är benägen att tro att även en norrlandsbo skulle göra vid ett besök i hagen.......

Jag ser till att det finns både skog och ligghall i hagen. Spolar av dem med slangen mitt på dan och låter dem rulla sig i paddocken för att komplettera flugmedlet.

De står i ligghallen större delen av dagen nu när det är som varmast, men ibland kilar de ut och äter antingen i skuggan i skogen eller nere vid vattnet där det fläktar. Skulle aldrig falla mig in att ha hästarna instängda i boxar halva dygnet! Bara stanken som blir i denna värmen är ju rent djurplågeri!

KL
Så här års går alla hästarna ute, oavsett ålder, kön el ras. Tävlingsponnyerna har precis haft sin vila och arbetas sakta igång igen, men de går ute för det. Inga sprayer mer än vid ridning. De flesta går på öppen vall men några har skogshage, våra står mest o sover dagtid, nattetid betar de, ingen springer i hysteri pga ohyra.

Kanske har vi tur och har mindre mängd insekter än er eller så är våra hästar mer härdiga :confused:

Så dom stackars hästarna får stå inne mer än ute även på sommaren??
Mina har en hage på 6 ha med en maskinhall att gå in i,dit in kommer inte insekterna.Det är en blandad flock,med olika hästar.Så tävlingshästar tål inte insekter? Intressant..

Så dom stackars hästarna får stå inne mer än ute även på sommaren??
Mina har en hage på 6 ha med en maskinhall att gå in i,dit in kommer inte insekterna.Det är en blandad flock,med olika hästar.Så tävlingshästar tål inte insekter? Intressant..

Var det så jag formulerade mig??? Att tävlingshästar inte tål insekter?? Läs igen! De stackars hästarna står inte inne mer på sommaren än på vintern. Det är väl det diskussionen går ut på?? Att vi försöker lösa hagvistelsen så att det blir så behagligt som möjligt för hästarna! Att ha en 6 ha hage med maskinhall att gå in i lär vara få förunnat så det är bara att gratulera dig!

kl
ja det har nog en hel del att säga hur känslig hästen är. kanske är ponnyraser och kallblod tåligare?
mina kan börja springa hysterisk runt trots heltäckande täcken och maskor om det är riktigt illa! att släppa ut dom nakna är inte att tänka på.... och jag förstår dom så väl, testa att stå ute hos dom och bli uppäten av klägg så fattar man varför dom blir så upprörda... jag har verkligen inte samvete att ha dom ute när jag ser att dom lider och står och skriker efter mig för att få komma in...

nu har det ju varit extremt varmt ett tag och nästan vindstilla. sånt väder är det ju inte direkt hela sommaren! så även om man tar in hästarna några timmar när insekterna är som värst så innebär inte det att hästarna får stå i box hela sommaren. :grin:

jag tycker synd om dom hästar jag ser som står ute utan vare sig täcke eller mask och är alldeles täckta av blinningar och konstant står och stampar och förtvivlat försöker försvara sig mot dessa hemska varelser. folk borde tänka lite mer på hur jäkla ont det gör att bli biten och hur det kliar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 663
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023