Jobbigt med hästar i sådan här värme

Sv: Jobbigt med hästar i sådan här värme

Tänk så enkelt om man inte hade brytt sig så mycket och bara lämnat dem ute hela dagarna. Jag har väl skämt bort dem.

Antar att jag inte bryr mig om min häst för att han går 24/7 i hage (förutom de timmar jag rider, 20-22 eller 06-08)...

Han går i en hage där det är 5 hästar under dagstid och 3 på nätterna och ingen av dem har uppvisat några tecken på att inte trivas i hagen under någon tid... Har bara flugpannband och flugspray på sig och klarar sig fin fint. Blir det varmt så har de ett hörn längre bort i hagen där det alltid är skugga och fuktigt (rinnande bäck precis utanför staketet).

Tycker min häst är bortskämd med att få gå ute och vara häst hela dagarna under sommaren, men det är ju jag...

Jaaaa, det är nästan så man undra över vad det var som va så jobbigt med att brodda,frysa om fötterna,fryset vatten och halka....men bara nästan:p

Fast usch va varmt det är:(

Mina hästar står inne i sån här värme, vi har över 30 grader varmt och vindstilla, mina hästar springer som idioter i hagen och trampar av sig alla skorna. Ingenting hjälper, dom brukar gå ute på natten men det går inte nu, helt jävla hopplöst.:(

Mina går ute dygnet runt över sommaren. Vi har inte skugga i hagen hela dagen utan det är på första halvan och sen lite på kvällen. De vuxna som rids har insektstäcken på sig när det är insektstryck, unghästarna står och svansar med de vuxna. Flughuvor på och ordentligt med vatten ute hela tiden.
De verkar inte må dåligt av det, tävlar och tränar min häst som vanligt med bra resultat.

Bara stanken som blir i denna värmen är ju rent djurplågeri!

Ursäkta, men du har nog inte varit i mitt stall. Allt är ren mockat vid 8 på morgonen, allt kiss och bajs. Efter att de har varit inne mitt på dagen är allt renmockat igen, inte det minsta kiss och bajs kvar. Så nej, mitt stall luktar definitivt inte.

Jag brukar inte ta in mina hästar men senaste veckan har varit otroligt varmt och de största bromsarna har anlänt och hästarna ser inte glada ut. Så även om det är jobbigt så tar jag in alla mitt på dagen för de vantrivs ute och står och gnäggar efter mig.

Det bästa hade varit och ha hagar med träd och en maskinhall där de kan gå in som någon skrev att de har. MEN nu har jag inte det. Tycker att det är synd om de hästar som inte har något val att komma ifrån inskterna när de är som värst.

Skulle aldrig falla mig in att ha hästarna instängda i boxar halva dygnet! Bara stanken som blir i denna värmen är ju rent djurplågeri!

i "mitt" stall såfinns det faktiskt ingen stank alls, stallet är svalt, det finns en bra fläkt och spånet kanske har en inverkan oxå..

det finns faktiskt stall som inte stinker ;)

(alla boxar mockas så att de är helt rena och torra tills hästarna kommer in på kvällen, luktar inget på morgonen då man släpper ut dem)

men förståss finns det ju äckligt illaluktande stall också, som en ridskola jag red på förr, amoniac blandat med ensilage luktade det .. usshdå :S

Senast ändrad:

Har du inget jobb? :p

Har hästarna verkligen inget skydd i hagen?
Inga kompisar som viftar bort insekter?

Jag skulle personligen helst ta in min häst dagtid eftersom de finns så mkt broms o skit här, men blir ju lite svårt när man jobbar o så...
Så jag har slängt på flugtäcke (Nytt större ska inhandlas, med maggjord!) och mössa. Funderar även på att sätta på grimma med flugpannband på nosen också :p
Finns inte så mkt insektsskydd i hagen hon går i nu så man får täcka så mkt man kan.

kl*

Vi har inte haft såna jätteproblem som jag märkt lr så har vi exeptionellt bra flugmedel:p
Våra går ute dygnet runt, när det är som värst sol står dom bland träden i skuggan och viftar åt varandra.
Ingen av dom 6 hästarna är speciellt angripna.

Skulle aldrig falla mig in att ha hästarna instängda i boxar halva dygnet! Bara stanken som blir i denna värmen är ju rent djurplågeri!

Skulle någon av boxarna i vårat stall stinka så skulle nog alla som står i "vårt" stall tvinga personalen samt de som mockar själva,
att mocka ur boxarna helt och skrubba hela stallet rent.

Men nu är det så att vårat stall aldrig stinker, varje häst har en lucka ut mot gårdsplanen och vi har öppet i taket, rent strö till
hästarna och fräscht hö som de utfodras med. Varför skulle det stinka i stallet? Såvida det inte är otroligt sunkigt inne i stallet.
Vårat stall är även säkerligen 10 grader svalare än vad det är utomhus.

I vårat stall luktar det knappt häst!

KL.

Mina hästar är ute dygnet runt året om vare sig de är 30 grader varmt, spöregn, eller snöstorm. 2 av dom är tävlingshästar och dom mår prima av att vara ute. När de är gassande sol så står dom hellre i solen än i skuggan. När de är snöstorm så vill dom oftast inte ens ha täcken på sig och dom står inte i skogen, utan mitt ute på ängen.

Det är bara att sätta på dom flughuva (flugtäcke för dom som vill), en bra insekts spray och se till att dom ha vatten så klarar dom sig alldeles utmärkt. Hästarna viftar bort insekterna åt varandra.

Personligen så tkr jag att de är många som är pjoskiga med sina hästar. Dom klarar mer än vad man tror.:)

Jag känner igen mig direkt i det du skriver. Men jag bor i skåne och här har ja minsann haft problem denna veckan!
först har det varit olidligt varmt och bromsar och flugor har varit på min häst som idioter. Sen mitt i allt då åskar det satan och regnar som om himlen vore öppen, ja då ska hästarna in för det är verkligen inte nådigt väder, när väl åskan slutat och regnat upphört då är det så kvavt och varmt och klibbigt! När jag kom till stallet idag hade de tagit in hästarna pga av den kraftiga åskan och regnet, och stängt alla dörrarna för regnet kom rakt in i stallet. ( hade inte öppnat dörrarna fast det slutat regna och åska ) DÅ var det 100000 grader varmt i stallet och hästarna nästan svettades, jag blev arg och sprang och öppnade precis alla dörrar och fönster för att lufta. När jag sen går ut med min häst för att spola honom mot värmen. Då kommer bromsarna och anfaller haha det är omöjligt. värmen är en sak men att pendla mellan het sol, mygg/flugor, åska/regn och kvavt väder är hopplöst!

:P

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner igen mig direkt i det du skriver. Men jag bor i skåne och här har ja minsann haft problem denna veckan!
först har det varit olidligt varmt och bromsar och flugor har varit på min häst som idioter. Sen mitt i allt då åskar det satan och regnar som om himlen vore öppen, ja då ska hästarna in för det är verkligen inte nådigt väder, när väl åskan slutat och regnat upphört då är det så kvavt och varmt och klibbigt! När jag kom till stallet idag hade de tagit in hästarna pga av den kraftiga åskan och regnet, och stängt alla dörrarna för regnet kom rakt in i stallet. ( hade inte öppnat dörrarna fast det slutat regna och åska ) DÅ var det 100000 grader varmt i stallet och hästarna nästan svettades, jag blev arg och sprang och öppnade precis alla dörrar och fönster för att lufta. När jag sen går ut med min häst för att spola honom mot värmen. Då kommer bromsarna och anfaller haha det är omöjligt. värmen är en sak men att pendla mellan het sol, mygg/flugor, åska/regn och kvavt väder är hopplöst!

:P

Känner igen mig exakt på din beskrivning!

Min ena tävlingshäst kan inte gå ute mer än ett par timmar/dag annars är han så trött/slö av värmen insekter etc så det är inte roligt att rida honom. den andra mår bara bra av värmen, hon blir lugnare att rida :angel:

Sätt på dina extremt känsliga hästar flugtäcken med mage och hals och låt dom vara ute från sex på kvällen till ca 10 på morgonen säger jag.Att dom ska stå inne på natten när det är så skönt ute finns inget som helst belägg för,hästar klarar mygg ganska bra.Speciellt med täcke och switch på.

samma här, om det luktar dåligt i stallet så har man inte mockat/vädrat ordentligt...

Delvis KL
Personligen så tkr jag att de är många som är pjoskiga med sina hästar. Dom klarar mer än vad man tror.
Tja. Förra sommaren sprängde min stora loss en benflisa i hasen( ej operabel) sommarens första bromsdag.

Det var lite sjukt. Hade dagen innan tänkt att de inte hade behövt sina eksemtäcken. Hade kollat dom kl.08.20 när jag kom tillbaka kl.10 var de sjöblöta o hur mkt broms som helst.

Ska ta hem dem nu. De väljer själva att stå inne när det är som nu, men det är sista heta dagen på ett tag, nu när regnperioden ska ta över- igen:crazy:

Och ja- de är nu täckta.

Hallelujah! Äntligen kan alla hästar få gå ute dygnet runt igen! (eller tål dom inte regn då istället kanske?);)

Jaaaa, det är nästan så man undra över vad det var som va så jobbigt med att brodda,frysa om fötterna,fryset vatten och halka....men bara nästan:p

Fast usch va varmt det är:(

Jag föredrar nog vinter framför denna värme i alla fall:mad:. Det finns mycket bra kläder som skyddar mot kyla men vad ska man ha på sig i den här värmen? Känner inte för att mocka iförd bikini och flipflops direkt:grin:

Jag har mina hästar ute dygnet runt i stort sätt iallafall. Vi har visserligen rätt mkt skugga i hagen som de kan stå i. Sen tycker jag inte att vi har alls mkt insekter, vanliga flugor har vi ju. Men inget som verkar störa hästarna så mkt.

Tar dock in dem mitt på dagen ibland för att pyssla om dem. Sen är det ju svalt i stalllet, och hästarna verkar tycka att det är skönt att komma in en stund.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 663
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023