Jobbigt med hästar i sådan här värme

Sv: Jobbigt med hästar i sådan här värme

KL.

Mina hästar är ute dygnet runt året om vare sig de är 30 grader varmt, spöregn, eller snöstorm. 2 av dom är tävlingshästar och dom mår prima av att vara ute. När de är gassande sol så står dom hellre i solen än i skuggan. När de är snöstorm så vill dom oftast inte ens ha täcken på sig och dom står inte i skogen, utan mitt ute på ängen.

Det är bara att sätta på dom flughuva (flugtäcke för dom som vill), en bra insekts spray och se till att dom ha vatten så klarar dom sig alldeles utmärkt. Hästarna viftar bort insekterna åt varandra.

Personligen så tkr jag att de är många som är pjoskiga med sina hästar. Dom klarar mer än vad man tror.:)

Tror inte alls att dina hästar mår prima av att stå i solen i 30 grader, att de inte går in i skuggan beror förmodligen på att det är mer insekter där. Ställ in en lösdriftshall i hagen skall du se att de garanterat går in där.
Finns inget levande däggdjur som inte lider av att stå i 30 graders sol, och varför skall hästarna lida? Det är inte att "pjoska" att låta hästarna gå in när det är så här varmt. Hästarna kan inte välja eftersom de är hänvisade till den plats du har valt att stängsla in. Finns inget naturligt alls med att ha hästar i en hage. De klarar mer än man tror skriver du, men vad har de för val?? Måste de lida för att de överlever det??

Nu är vi där igen! Vi har helt enkelt olika syn på hur hästar skall skötas! Det sätt du har häst på tilltalar inte mig och det sätt som jag sköter häst passar inte ditt synsätt. Kanske får vi även här ta hänsyn till vad vi har för hästar. Blankputsade tävlingshästar fixar insekter sämre än en beteshäst som inte borstas dagligen. Vissa djur är känsligare än andra, precis som vi människor. Mygg och flugmedel har som sagt ingen verkan alls när insektsplågan är som värst med t ex broms. Vi pratar inte om en eller två utan det är svärmar och jag lovar dig att det syns på hästarna att de inte trivs. De springer i fullständig hysteri vilket jag är benägen att tro att även en norrlandsbo skulle göra vid ett besök i hagen.......

:bow:Håller på precis som du upp kl:04 o tar ut dom in med dom 10,00 då är dom fulla av klägg trots smörjning med allehanda medel ut 17-18 och in igen 22,30 för då är dom fulla i mygg o knott. Mina blir också helt hysteriska om dom inte får komma in. Jag mår så dåligt när man ser hästar som står ute på i en hage i gassande sol utan skugga, tyvärr ganska vanligt. Jag skulle vilja ställa ut ägarna själva i några dygn när jag ser sånt djurplågeri. Bäst är givetvis om man har och det funkar med ligghall. Längtar efter hösten!!!

Min häst tycker det är helt ok men skulle nog bli glad om det blåser eller blir lite svalare.
Han går ute mellan 7-16,30 i gräshage med kompisar och skugga,
lite flugor och någon enstaka broms inte så farligt faktiskt.
tunnaste insektstäcket+ flughuva och spray.
Eftersom han inte tål knott måste han vara inne på natten.
På eftermiddagen tas han in och blir spolad med kallt vatten, sprayad och får stå i ett svalt stall utan flugor som inte luktar gödsel.
Boxdörren står öppen ut till en stor hage med en hel del gräs , han kan komma och gå som han vill.
Men han står mest inne nu, det syns utanför boxen där hans toalett är.
Är det svalare och blåsigt eller regnar så går han ut i hagen på natten.
Hur kan det stinka urin i ett stall ? I ett välmockat och välventilerat stall luktar ju ingenting, bara lite häst.

Mina kommer just nu ut vid 8 på morgonen och har du flughuva på sig samt att de sprayas i medel som är kanonbra, knappt en fluga i sikte! Är det för varmt under dagen kommer de över till hagen med skjul eller kommer in, på kvällarna när det svalnat av får de svalka sig ute till ca 23 och sen kommer de in för natten. De har 3 vattenkar ute som fylls på hela tiden

Jag håller med dig! Det är riktigt mycket pill med in och utsläpp varje dag i sådan här värme (även p.g.a åskrisken som är nu, jag är livrädd för det).
Jag står i ett stall där hästarna är ute mycket. Även de hästar som varit ute dygnet runt sedan maj är inne nu på dagarna. De står vid grinden och stampar och rusar sedan in i stallet när man öppnar. Att låta dom stå där i hagen i gassande sol utan någon skugga anser jag vara djurplågeri.

Tror inte alls att dina hästar mår prima av att stå i solen i 30 grader, att de inte går in i skuggan beror förmodligen på att det är mer insekter där. Ställ in en lösdriftshall i hagen skall du se att de garanterat går in där.
Finns inget levande däggdjur som inte lider av att stå i 30 graders sol, och varför skall hästarna lida? Det är inte att "pjoska" att låta hästarna gå in när det är så här varmt. Hästarna kan inte välja eftersom de är hänvisade till den plats du har valt att stängsla in. Finns inget naturligt alls med att ha hästar i en hage. De klarar mer än man tror skriver du, men vad har de för val?? Måste de lida för att de överlever det??

Dom har en lösdrift som dom kan gå in i, men dom väljer att inte använda den.
Om dom skulle lida av att stå i solen så skulle dom väl gå in i hallen? Det finns ju endel hästar som absolut inte klarar av bromsar och sånt och dom hästarna tycker jag att man ska ta in såklart, men de hästarna som klarar av de kan gå ute tycker jag. Mina hästar klarar tydligen av de iaf :) Jag bor i hultsfred och här finns de nästan inga bromsar alls =D Mest flugor.

Alla som tycker att man ska hästar ute dygnet runt borde tillbringa några timmar i en beteshage. Fy, vilken mardröm

ja precis

men jag undrar har det inte blivit värre på senare år

Myggen är mycket mer aggressiva

Och för var broms säsongen ett par olidliga veckor - nu verkar det vara hela sommaren???

kl

Mina hästar går ute dygnet runt nu över sommaren, tycker snarare de brukar bli otåliga och irriterade om de måste stå inne i boxarna ;) De klarar sig bra med flughuvor och flugspray (stora pållen brukar ha insektstäcke ibland), skugga är det i princip hela tiden i hagen så det kommer rätt mycket surrande kräk. Men de är inte så känsliga, skulle de bli helt hysteriska av insekterna skulle de nog få komma in då vi ändå har tillgång till vårt stall. ;)

Men om det ösregnar och inte bara är en skur, då brukar jag ta in dem över natten ^^

det värsta här är dessa hemska kryp, dom kommer i stora svärmar. klägg kallar vi dom, men många kallar dom blinningar. djävulens skapelse är dom hur som helst!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/XN_Haematopota_pluvialis_00_cropped.jpg

går knapt att rida för dom är överallt på hästarna och mig hela tiden och det gör skitont när dom biter! det är extremt många av dom!

sen dom stora hästbromsarna, dom finns inte lika många men biter stora hål i huden... :crazy:
http://upload.wikimedia.org/wikiped...47px-Gemeine_Viehbremse_Tabanus_bromius_2.jpg
som tur är kommer bara några stycken då och då.

dom här trevliga djuren summa som flugor men biter så det svider ordentligt! var just en som bet mig i tån. :mad:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/Fliege_auf_Holzbrett.jpg

jag hatar insekter! :devil:

Jag med och i år är det värre än någonsinn

jaghar tåliga djur - men nordsvensken fick spader och rullade sig för att få bort 3 hästbromsar på en gång :eek: Och han har ändå hjorthornsolja på sig :eek:

Kom på att det kan vara skillnad på var man bor. Här är vass - bromsägg läggs på vassen och kläcks heta dagar

Vi har också rinnande vatten = knott

och stillastående vatten = mygg :devil:

Hur fan gör de som har häst i Värmland eller var det är - där folk inte kan gå ut för myggen :confused:

är det värre nu eller hart jag flyttat till fel plats :crazy:

Jag hade min tränare här i morse vid 9-tiden och det gick inte att träna. Blinningar, hästflugor och bromsar var på hästarna hela tiden så det var bara att lägga ner projektet och vänta på en regnig dag.

Synd att alla dessa hemska insekter finns för egentligen borde man njuta av sommaren men de där hemskisarna gör sommaren till en plåga.

Haha ja det är samma med min häst, känner mig inte alls berädd inför sommaren tävlingar när vädret har gjort så att ridningen fått lida. Antingen är han jätte seg eller är han galen av irritation mot myggen! :P och ridhuset är en bastu fy för!

KL

Jag har mitt stall på en höjd =mindre ohyra..
Min ena häst (tävlar och tränar) står i stor "betes"hage med hälften skog, min hingst (har vila nu, men tränas annars) står tätt intill i hage utan skog, liite skugga men med flugtäcke (sånt som inte tar åt sig solen så mkt).
De sprutas var tredje dag med flugmedel som ska räcka upp till 14 dagar.. vilket jag inte tror på..
De borstas även varje dag och kommer in en lite stund.
Hästar är extremt värmetåliga (med fri tillgång till vatten såklart), och vistas hellre i solen än i skuggan då det är mycket mindre ohyra i solen.

Jag ger mina hästar extra salt och även foder såklart bla. betfor med rejält med vatten.

Så med andra ord :) Jag har inte så mycket ohyra och hästarna står hela dagarna och tuggar gräs och vevar lite lagom med svansarna.
Det enda som stör mig är att det är för varmt för att rida på dagarna så man får ju vänta tills åtta-nio på kvällen..

Ett tips. ren vinäger! ta på svamp och stryk över hästens utsatta områden.

=)
Vi har också tagit in våra , inga tävlingshästar utan 2 fölston med varsin fölis, 3 travare i ålder 13-26 o en exem shettis. Kommit in ca 9.30 o ut ca 18.00.

De är iaf mkt nöjda med att få komma in i svala stallet & ligga o vila
(och inte luktar det illa heller för det är välmockat).

Här hos oss har vi iaf blinningar & hästbromsar, har verkligen inte hjärta o låta de vara ute då,speciellt inte fölungarna.

Alla som tycker att man ska hästar ute dygnet runt borde tillbringa några timmar i en beteshage. Fy, vilken mardröm
ja precis

men jag undrar har det inte blivit värre på senare år

Myggen är mycket mer aggressiva

Och för var broms säsongen ett par olidliga veckor - nu verkar det vara hela sommaren???

Eller så kommer man och arbetar i våran sommarhage, vilket stallungarna gör, de målar hinder mitt i hagen och jag slår stolp o tråd. Hästarna sover, betar el gnager man, ungarna skitar ner sig och blir svettiga men vi har inga problem med insekter. Vi har mao tur för vår hage är ingen mardröm. Det är väl tur då vi har föl/unghästar/tävlingsponnier med tunnt skinn samt äldre ponnier med grövre skinn......

det värsta här är dessa hemska kryp, dom kommer i stora svärmar. klägg kallar vi dom, men många kallar dom blinningar. djävulens skapelse är dom hur som helst!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/XN_Haematopota_pluvialis_00_cropped.jpg

går knapt att rida för dom är överallt på hästarna och mig hela tiden och det gör skitont när dom biter! det är extremt många av dom!

:

Sådana äckel har vi massor av och de kommer i Juli, än så länge iår har det varit rätt ok (hästarna skenar inte i panik) men Juli har ju bara börjat.:grin:

Det går INTE att rida och det går INTE att ha hästarna i hagen. De är riktigt läskiga. Hästarna blir helt tokiga! Vissa somrar har vi inte kunnat släppa ut hästarna alls och varit tvugna att rida i ridhuset. Kul sommar..:crazy:
Här försvinner de 1 augusti igen.

Ni som har mycket broms, har ni liksom jag vass och kor i närheten?

och en annan upptäckt - de där små flugorna som bor i boxarna - och bits :eek:

Jag ser till att det finns både skog och ligghall i hagen. Spolar av dem med slangen mitt på dan och låter dem rulla sig i paddocken för att komplettera flugmedlet.

De står i ligghallen större delen av dagen nu när det är som varmast, men ibland kilar de ut och äter antingen i skuggan i skogen eller nere vid vattnet där det fläktar. Skulle aldrig falla mig in att ha hästarna instängda i boxar halva dygnet! Bara stanken som blir i denna värmen är ju rent djurplågeri!

Stank i boxarna???? Hur illa mockar man då???

Samma här. Mina är också ute dygnet runt. Har heller inget stall så att de kan gå in. Håller på och bygger lösdriften nu. Min är så envis att hon inte går i skuggan, utan står i stekheta solen och sover.:crazy: Har försökt leda henne till skuggan, men hon går tillbaka till solen. Går med hinkar med vatten åt henne med jämna mellanrum ifall hon skulle glömma att dricka, samt en saltsten att tugga på. Mygg och bromsar har vi i massor men sprutar på flugmedel några ggr / dag + har flughuva på.

Klart jag är lite oroligt i bland då det varit 30 grader och hästen står i solen, men tänker att hon måste väl veta själv om hon har varmt eller ej..

sen dom stora hästbromsarna, dom finns inte lika många men biter stora hål i huden... :crazy:
http://upload.wikimedia.org/wikiped...47px-Gemeine_Viehbremse_Tabanus_bromius_2.jpg
som tur är kommer bara några stycken då och då.

dom här trevliga djuren summa som flugor men biter så det svider ordentligt! var just en som bet mig i tån. :mad:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/Fliege_auf_Holzbrett.jpg

jag hatar insekter! :devil:
vi har massor av alla de sorter, men ännu har inte ngn helikopter synts till:eek:

Den sista- den trekantiga med färggranna prickar verkar hästarna tycka sämst om- gör ont som synden- biter oftast på halsen.

Ja mina är heltäckta o står inne soliga dagar- ute på natten

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 663
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023