Jobbigt med hästar i sådan här värme

Sv: Jobbigt med hästar i sådan här värme

Stank i boxarna???? Hur illa mockar man då???
Precis:confused: det luktar inte stall alls hos mig. Har då heller inga flugor.
Jag mockar alltid tidigt på morgonen för att slippa sånt- det enda som jag är pedantisk med:angel: Ja jag mockar efter hand.
Hästar vill inte stå i skit eller har ngn sett hästar stå i ratorna i hagen;)

De undviker även skithögar ute. De skiter sällan eller aldrig vid ridtur själva o går till dyngstacken o gör ifrån sig- duktiga hästar.

Sen finns det de som har lösdrifter o mockar med traktor 1 g/ år.

Senast ändrad:

Guuud detta ämnet är verkligen en riktigt trasslig grej att börja disskutera, så svårt för alla har verkligen vitt skillda åsikter om vad som är bäst för våra kära 4 benta.. ;)

Men jag tror ju att de spelar in väldigt mycket var man bor & miljön runt omkring.

Egentligen tycker jag det är vannsinigt att ha hästarna inne på natten, men vet många som har det, och de är klart jag kan ju inte veta vad mycket knott de har hos sig...:confused:

Men hemma hos mig är det in på dagen & ut på natten som gäller, känns väldigt mycket behagligare för hästarna att vara ut i den svala natt luften än att stå i kvävande hetta på dagen...tycker jag då.

Men då är mina förutsättningar väldigt mycket kläggar & en sjuk mängd stora vidriga bromsar.

Vi har 7 st pållar hemma just nu, varierande ålder & storlek, men ingen direkt tävlings individ.

2 av dem klarar sig med bara flughuva, de går i hage med tillgång till skog, står inne under ett gäng granar när det är som värst på dagen.

2 av dem klarar sig ute med flughuva & flugtäcke, men flyttas i värsta fall till hage med mer skugga under dagen...

3 av dem springer som idioter...livrädda för bromsarna!! De kommer in i stallet på dagen och går ut igen på kvällen.

På natten klarar de sig all i hop med huva & behandlade med swich.
Men då har vi som sagt inga otroliga mängder knott.

Ja tycker inte det är nått allternativ att ha dem på stall både dag & natt och måste jag välja så är natten mycket barmhärtigare, iaf här hos mig.

De allra värsta är att i vanliga fall brukar de räcka att ta in dem / täcka dem mellan 9 - 10 på morgonen me nu måste de fixas mellan 7- SENAST 8, sen är de redan genom svettiga & tokiga.

Och de brukar vanligt vis gå att släppa ut dem igen runt 6, men nu svalnar de ju inte av för en runt 9.

Heeelt hoppöst!!!:mad:

här kom dom med den första värmen....

i dag fick jag ta in samt duscha hästarna kl 12.30, då var dom helt hysteriska och sprang omkring i hagen. helt förtvivlade och desperata efter att få komma in. kände mig ganska hysterisk själv eftersom odjuren kastade sig över min bikiniklädda kropp också. :crazy:

då har dom ändå täcken och huvor samt massa skugga. men det är så kvavt nu, jättevarmt och väldigt fuktigt. ser faktisk fram emot det dåliga vädret som ska komma nu, trots att jag eg älskar värme. men tycker hemskt synd om mina stackars hästar. :(

vi har vattenfyllda diken (eller ja just nu är dom väl torra) och damm i trädgården, vet inte om det gör det värre. men var lika illa i förra stallet och där var det torrt. kanske beror lite på vart i landet man bor?

Senast ändrad:

Sådana äckel har vi massor av och de kommer i Juli, än så länge iår har det varit rätt ok (hästarna skenar inte i panik) men Juli har ju bara börjat.:grin:

Det går INTE att rida och det går INTE att ha hästarna i hagen. De är riktigt läskiga. Hästarna blir helt tokiga! Vissa somrar har vi inte kunnat släppa ut hästarna alls och varit tvugna att rida i ridhuset. Kul sommar..:crazy:
Här försvinner de 1 augusti igen.

oj vilka lagstyrda bromsar du har som försvinner exakt den 1 augusti :rofl:

skämt åsido: när de kommer och när de försvinner beror ju helt på vädret, som påverkar deras kläcknings cykel. Men på en höft har du rätt - brukar komma juli och vara "klara" ngngång i augusti.

Här har vi väldigt lite broms då vi inte har ngra kor i närheten, inga stora vattendrag, och det fläktar bra just där vi bor och där hästarnas sommarhagar är. Men pyssel är det att ha häst på sommaren, mycket jobbigare tycker jag än andra perioder på året. Är jättenoga med att behandla med flugspray vilket oftast räcker, men mot broms är det extra bromsmedel som hjälper, inget annat, och det håller sig bara några timmar, sen måste man behandla igen.

har genom åren stått på värre ställen med ohyra och då har vi tagit in hästarna dagtid och haft dem ute nattetid. Här har det inte varit så outhärdligt så de har kunnat vara ute dagtid och vara inne natten, (våra hästar går ej ute dygnet runt utan endast halvdygn).

värme i sig, tål hästarna ypperigt bra. det är mest vi som tror att de känner som vi : )

ofta väljer det att stå i solen hellre än skuggan om det är mycket ohyra, för ohyran är värre i skugga.

mygg har vi inga alls.

Senast ändrad:

och en annan upptäckt - de där små flugorna som bor i boxarna - och bits :eek:

såna flugbon blir det endast om det är skitigt i boxen eller om den har dålig dränering, dvs det är fuktigt och halvskitigt i boxarna. Eller om man har boxen halmad/spånad utan att röra om/städa där dagligen (även om boxen är "ren") osv. Om det är gamla träplankor i boxarna med skit emellan, så kan det bli flugbon även där - de kläcks och frodas i värmen och fukten. så det är stallet som inte är sanerat om du har flugbon! en torr och ren box blir inte sån!

Ett blås hål bor man i inga flygfän, svettas gör bara min
häst när man tar inne henne i stallet.

Jag helrenoverar mina boxar dagligen :crazy:
Dvs går igenom allt, Jag hatar snusk.

Har fått känsliga slemhinnor sedan min tid som hovis av all amoniakstank jag andats in i stallar jag varit i. Styckars hästar - folk borde lägag sig i boxen och känna hur det känns - särskiltde men permanentbädd på spån:crazy:

Jag har lärt mig att man skall vilja ligga själv i boxen...

tycker jag har flugor som bits ändå, kanske de kommer från gödselstacken :confused:

Jag mockar två ggr per dag - då de får gå ut i två omgångar som det varit nu

Jag bir också i ett blåshål - men sista dagarna har det varit nästan helt vindstilla :o

myggen blåser ju bort annars

Idag, Söndag, har det svalnat av rejält nu i eftermiddag och hästarna kan vara ute hela dagarna igen. Skönt att slippa mocka 2 gånger om dagen och nu hoppas jag komma ifatt med ridningen igen.

Så gott som överallt i Sverige har de fått kraftiga åskregn men inte här jag bor. Inget regn alls på 2 veckor nu, så jag hoppas vi får lite så att jag kan jämna ridbanan utan att det dammar.

Det har varit trevligt med varmt väder men det ska faktiskt bli skönt med lite svalare luft nu kommande vecka. Gnäller inte.....

Skulle aldrig falla mig in att ha hästarna instängda i boxar halva dygnet! Bara stanken som blir i denna värmen är ju rent djurplågeri!

Jag kunde inte låta bli att reagera på den här meningen, stank i värmen?

I ett stall med bra ventilation och fräscht underlag i boxarna så stinker det verkligen inte. Om man har ett stall där det stinker om sommaren (eller annars med) så kanske man borde se över varför det gör det.

Jag helrenoverar mina boxar dagligen :crazy:
Dvs går igenom allt, Jag hatar snusk.

Har fått känsliga slemhinnor sedan min tid som hovis av all amoniakstank jag andats in i stallar jag varit i. Styckars hästar - folk borde lägag sig i boxen och känna hur det känns - särskiltde men permanentbädd på spån:crazy:

Jag har lärt mig att man skall vilja ligga själv i boxen...

tycker jag har flugor som bits ändå, kanske de kommer från gödselstacken :confused:

Jag mockar två ggr per dag - då de får gå ut i två omgångar som det varit nu

de kan komma från gödselstacken, eller som jag skrev, om det är gammalt virke i väggar/box kan de frodas mellan plankorna och kläckas där. mitt tips är att skrubba boxen med virkon för att utesluta den möjligheten.
ett bra tips är också för den som har gödselstack utanför stallet som inte tömts inför sommaren, att vattna på gödselstacken med kallt vatten - dra ut slangen och låt den rinna och flytta runt så att det rinns i hela stacken. då dör flugäggen, för det är värmen de frodas i. Obs - räcker givetvis inte med att vattna EN dag, man måste vattna iallafall varannan dag.

KL
fram till igår hade broms börjat dyka upp hos oss - i övrigt är det helt flug och myggfritt. men nu kom det svala vädret och även bromsarna tog paus. Hästarna har mått SÅÅÅ bra ute i dag i hagen heeela långa dagen till inpå kvällen.

Senast ändrad:

Till alla er som kommenterat på det jag sa om stank, se även Susans svar. i tråden...

Jag åker runt i väldigt många stall i mitt jobb, och i majoriteten av fallen så STINKER det ammoniak, ja. Om ni har superventilation och luktfritt- grattis. Men varför känner ni er påhoppade? Jag sa att det var djurplågeri att ställa in djuren i STINKANDE stallar- inget annat.

/Migo
vars ligghall mockas 2 ggr dagligen för att undvika lukt och flygfän.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 663
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023