Jobbig vid fodring

Explosion

Trådstartare
Jag har tre hästar var en är väldigt jobbig vid fodring och de andra hästarna blir väldigt arga på honom. Han går runt i sin box hela tiden och varje gång han passerar de andras boxar så anfaller dom. Han har fått min annars så snälla häst som inte bråkade vid fodring förut att sparka sönder väggen och ofta har öronen bakåt och är arg.

Jag skulle vilja ha tips på grejer som kan hjälpa så det blir trevligare stämning i stallet? Hur gör ni med arga hästar?

Sv: Jobbig vid fodring

sätta upp skivor mellan boxarna så hästarna inte ser varann?
sätta den "bråkiga" i ett hörn så han bara har en granne?

Jag hade flyttat runt på dem så att den som irriterar ger så liten effekt som möjligt på de andra två.

• Blir båda de andra lika sura?
  • Är det likadant vid all fodring eller bara vid kraftfodergivan (om de nu får en sådan)?
  • Och får alla kraftfoder eller får kanske den som går runt mest och de andra irriterar sig på att han inte är särskilt matglad?

Sen tror jag det är ganska vanligt att hästar inte är så förtjusta i sin boxgranne. Jag har själv fått flytta runt mina ett par gånger innan jag hittade en bra placering dem sinsemellan i stallet. Trots att de utan bekymmer går ute i samma hage trivs de inte att stå hur som helst i stallet.

Senast ändrad:

Min valack gjorde utfall mot boxgrannen vid fodring så jag satte upp en boxgardin och sedan var det lugnt och fridfullt. Han stod redan i en hörnbox och som boxgardin använde jag ett gammalt påslakan. Såg kanske lite roligt ut men det funkade och var en billig lösning.

krocket: Ja båda de andra blir lika sura. Det är när de får mat i krubban och det spelar ingen roll om man ger höt först för det struntar dom i. Alla får mat, det brukar lugna ner sig när alla fått sin mat men innan dess så är det ett himlans liv. Ute går de i samma hage men då kan det i början vara lite bråk om höt men de brukar ge sig efter en stund.

snowball: Jag hängde upp filtar för att skilja dem åt, men de blev nerdragna. Skulle behöva en smartare lösning.

Jag sydde kantband på lakanet och knöt fast det i gallret. Men min valack var inte alls intresserad av att dra i tyget därför funkade bra hos mig. Ett tyg håller ju inte så länge om hästen roar sig med att dra i det. Då hade jag försökt med skivor av något slag, det har jag sett i många stall.

En sån häst behöver stå ensam i ett hörn där den slipper boxgrannar. Sätt upp skivor till hästen bredvid och ställ hästen i hörnbox.

Hur lång tid går det mellan fodringarna ? Många gånger handlar hästbråk vid fodringar om hunger. Alltså, man har för lång tid mellan målena.

Hur lång tid går det mellan fodringarna ? Många gånger handlar hästbråk vid fodringar om hunger. Alltså, man har för lång tid mellan målena.

Min erfarehet ochså. For lång tid mellan målen och för lite mat, och de går och är ständigt småhungriga. Vi har sällan detta problem, men ibland får vi in någon häst i träning som bökar vid matdags. Jag strävar hela tiden efter att det ska vara lugnt vid fodringen. Man ska kunna hålla på med kraftfodret utan sparkar och gnägg och ivriga hästar som går runt runt hela tiden.
gulan

Nu ser jag att det är fler än jag som frågat hur långt du har mellan fodringarna. Men det tål att upprepas. Och om du har långt mellan dem får du fundera över om du kanske kan lägga ut mer foder till dem att tugga på i hagen så att de inte är jättehungriga när de kommer in.

Jag tror att om du har en vettig fodermängd tillgänglig i hagen (nu kan detta vara lite knepigt om du har hästar som äter olika fort - i så fall får du fundera på om inte det bästa kan vara att sära på dem där ute) är att om möjligt ha kratfodret klart och serverat i krubborna vid insläpp (beror så klart på om du ska arbeta dem då eller ej). Annars är en så enkel sak som att någon får vänta lite länge en utlösande faktor för bråk. Har du alla fodergivor klara samtidigt kan detta undvikas.

Och sen som jag sagt tidigare: alla hästar trivs inte som boxgrannar. Möblera om dem i stallet och sätt upp boxgardin eller skivor om problemet kvarstår.

All lycka! ;)

En vän och riktig gammal hästkarl (av den typ som faller bort as we speak), har en liten gård med då 5 hästar som alla var helstissiga när det var dags för mat. Men en dag fick han en idé och slog EN gång med långpiskan i stallgången, självklart utan att träffa någon utav hästarna, och sedan dess är det hur lugnt som helst när det är fodringsdags. Hellre en gång rejält än ett massa fjös.

Jag har tre hästar var en är väldigt jobbig vid fodring och de andra hästarna blir väldigt arga på honom. Han går runt i sin box hela tiden och varje gång han passerar de andras boxar så anfaller dom. Han har fått min annars så snälla häst som inte bråkade vid fodring förut att sparka sönder väggen och ofta har öronen bakåt och är arg.

Jag skulle vilja ha tips på grejer som kan hjälpa så det blir trevligare stämning i stallet? Hur gör ni med arga hästar?

Mer mat brukar hjälpa.

Hälsning Maja

Tack alla som svarat. Efter de tipsen som ni har gett mig så får jag satsa på att ge honom ännu mera hö, han får i nuläget ungefär 16 kg hö om dagen uppdelat på 4 fodringar. I stallet är det bara 3 boxar så det är lite svårt att möblera om så jättemycket, men jag ska kanske testa i fall det blir bättre i alla fall.

Ett annat tips är att ta några nävar och gå runt snabbt till allas krubbor och slänga i, då har de lite att pyssla med medans du häller i en större mängd, som kanske tar längre tid?

Funkar för mig iaf!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder