Jobbig valp + mesig tik

G

glee

Jag ska vara hundvakt åt en flamsig 5-månaders valp, den ska vara hemma hos mig och min tik. De har träffats många gånger förut.
Valpen kan vara ganska jobbig och problemet är att min tik är dålig på att säga ifrån. Hon försöker litegrann och valpen håller sig lugn fem sekunder, men hon verkar tycka att det är jättejobbigt. Så fort hon har sagt åt honom åker svansen ner mellan benen och sen håller hon sig undan, går helst till ett annat rum ett tag.

Jag vet inte riktigt om jag ska försöka hjälpa henne på något sätt? Hittills har jag inte lagt mig i, har trott att det skulle bli bättre när hon märker att hon KAN säga åt honom och att han KAN lyssna men jag vet inte om hon kommer förstå det.

Det kanske skulle vara jätteskönt för henne om jag hjälper henne ur situationen och tar undan valpen när han blir jobbig. Eller gör jag henne en björntjänst, är det bättre att hon lär sig att hon själv måste ta hand om det?

Vad tror ni är bäst att göra? Förklara också varför ;)

Sv: Jobbig valp + mesig tik

Min hund är precis likadan...riktigt dumsnäll.
Mammas tik har hunnit bli 7 månader och min hund har med tiden lärt sig att bli "hårdare". Tidigare sa hon aldrig till om det blev för mycket, men nu morrar hon till ibland...även om det inte alltid är så lyckat. Valpen blir mest glad över att få en reaktion.

Hundarna får sköta det där själva om det inte blir för mycket. Vi brukar sära på dem ibland så att valpen är på övervåningen och min hund med mig på nedervåningen eller dylikt.
Då får tiken vara ifred och slippa en hund som sitter i öronen hela tiden. Valpen får även möjlighet till att sova ett tag och lugna ner sig.

Så har jag gjort nu också (särat på dom) och det funkar bra. I början tyckte min hund att valpen var så jobbig så de fick vara åtskilda länge. Jag satte upp ett kompostgaller så ingen blev instängd någonstans.

Sen har jag öppnat när de har hållt sig lugna och inte låtit valpen vara i soffan där min hund har varit. Nu verkade hon tycka att han var ganska ok för han fjäskade så mycket så de har lekt ett tag men jag bröt innan det blev för mycket.

En stor del av "problemet" är att hon inte tycker om när andra hundar låter. Och valpar kan ju vara ganska pipiga ;)

Ja, min hund är väl inte så ljudkänslig...
Mammas hund har något mycket lustigt ljud för sig, ett ljud som hon använder sig av när min hund inte reagerar.
Det låter som en blandning mellan att yla och skälla med en väldigt desperat klang :rofl:
Jag har aldrig tidigare hört något liknande..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
976
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: fixi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 887
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar