Jobbig unghund......råd och tips tack.

lakrits

Trådstartare
Jag skulle behöva lite råd...

Min unghund (9 mån) är väldigt "på".
Jag misstänker att han är inne i nån slags trotsperiod just nu.
Han är inte dum eller elak...bara väldigt..tja...väldigt mycket just nu.

Han har iofs alltid var mycket "på" men tycker det blir mer och mer.
Han blir superglad på allt och alla han träffar...hoppar :crazy: och sedan är han helt tokig i att slicka på folk...även på oss i familjen.
När man äter, klappar..ja..så fort han får chansen.

Vår lilla hund (tik 8 år ) är trött på honom..han vill leka men inte hon.
Vi har begränsat utrymmena lite den senaste tiden till han.
Dels köket då han kommit på att hoppa upp med framtassarna på bänkar och på så vis har han satt på spisen flera gånger (förenat med livsfara) samt tv-rummet där han gärna pinkade förut.

Nu har vi öppnat upp tv-rummet så de kan vara med att umgås med oss på kvällarna men han ska hela tiden hälsa, upp och ner i soffan osv. osv.

Hur mycket vi än gillar honom så är han rätt jobbig nu.
Rastlös tror jag inte han är för han är ute och rör på sig m.m om dagarna så det tror jag han får nog av.
Han är ju en ganska stor hund så det blir väldigt buffligt när han håller på.

Tacksam för tips och råd
 
Sv: Jobbig unghund......råd och tips tack.

Vad var det för hund?
Har också en jobbig unghund som iof är inne i en lite lungnare period.
Jag kan också bara säga att det enda som gäller är tålamod.
Något som jag tänkte spontant på var att min hund också är översocial men vi kommer ifrån honom lite genom att han inte får vara i soffan....
Är det inte bättre att ha hunden på golvet istället om han nu är så stor och hela tiden vill ha uppmärksamhet?
Bara en tanke...

Tänk på att inte ställa för höga krav på honom det gör bara dig irriterad när han inte uppfyller dem. Tex. lydnadsträningen, där kan det ju räcka att bara träna på det han kan under den jobbigaste perioden och inte inför några nya moment.

Fick bra tips om en liknande fråga för ett tag sedan och jag har haft väldig nytta ev ett. När Enzo blir för jobbig och upptrissad så flyttar jag honom till sin bädd och så får han ligga där tills han lugnat ner sig. Är han så hypad att han inte stannar på sin plats stänger jag in honom i köket.
 
Sv: Jobbig unghund......råd och tips tack.

Så har jag gjort med min som också alltid varit översocial och lite hyper. Jag lärde henne "gå och lägg dig" som betyder att hon ska lägga sig på sin dyna och inte får gå upp utan ett varsågod. När hon stissar för mycket så får hon gå dit tills hon lugnat sig, då släpper jag upp henne och är hon fortfarande dryg så får hon lägga sig igen. Då lugnade hon sig med tiden. Hon är 15 mån idag.

Jag tror det är viktigt att ha ett bättre och mer konkret alternativ (plats, gå och lägg dig, sitt - vad som helst) än att bara tjata nej, nej, sluta o.s.v. Dessutom får du ett lugnande avbrott istället för att ytterligare kasta bränsle på hans (glada) stress när han härjar. Då kan du ju berömma hunden när den gör rätt istället för att fokusera negativt på det han gör "fel". Kom ihåg att vara superkonsekvent bara eftersom jag gissar att han precis om min gärna testar gränser genom att spela "jag är så glad och trevlig att jag helt enkelt inte KAAAN lyda dig nu matte...!" Men det är en fasad, de kan om man är tydlig nog. ;)

Tillägg: Att bara ignorera har inte funkat för mig eftersom hon var (är) så otroligt "in your face" när hon är uppjagad... :S
 
Senast ändrad:
Sv: Jobbig unghund......råd och tips tack.

Att ha alternativ är A och O. Ofta är vi duktiga på att förbjuda och ÖNSKA vad vi vill ha, utan att lära dem det först...
 
Sv: Jobbig unghund......råd och tips tack.

Hunden är en schbrador/rottis.
Han är väldigt social..nu översocial.
Vi har gjort så att han får komma in i tv-rummet men sköter han sig inte får han gå ut.
Han får inte vara i soffan...men han flyger upp och ner i alla fall.
Vill hemskt gärna vara på en, krypa upp i knäet, pussas och gud vet allt.

Det är samma när det kommer folk hem. Har talat med en hundtränare och hundpsykolog och hon sa också att stänga in honom tills han lugnat sig...sedan får han komma ut och hälsa.
Antar att det går att göra samma princip här..så som ni beskrivit.

Jag ska väl erkänna att mycket nej har det blivit men jag ska genast prova att han får gå och lägga sig och dyl.

Träningen har vi inte brytt oss så mycket om alls...givetvis det vardagliga han redan kan och som är befäst men inget nytt.

Tack så mycket för era tips och råd....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 661
Senast: s957
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 633
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp