jobbig tvååring

Z

zillax89

Hej!

Som många här kanske vet har jag en tvåårig skäck valack. Efter sommarlovet var han jättemysig, men sen har han gått ihop med mamma och en massa russ över vintern och har verkligen byggt upp sitt självförtroende.

När jag driver på honom i paddocken kan han få för sig att svara upp genom att sparka, visst jag får ju alltid som jag vill i slutändan men han ska ALLTID ifrågasätta ALLT man ber honom om att göra.

Att spänna något runt magen på honom går inte alls, han hugger efter en och blir piss sur. Jag tror inte han har ont, utan det är bara att det är nytt och kanske lite obehagligt och därför tänker han inte finna sig i det. har aldrig spänt hårt dessutom, de gångerna jag kommit så långt att jag kunnat börja spänna.

Jag känner mej så taskig när jag blir tvungen att liksom riktigt HOTA honom för att han bara ska hålla sig på avstånd. Nu senaste månaden har jag bara gjort saker som jag vet går bra, som att tränsa honom, ut och gå promenader...såna saker, men jag vill kunna börja tömköra honom nu i sommar, lyckligtvis åker ju mamman nu men jag hoppas verkligen att han kommer ner på jorden igen ^^... När han inte hade mamma var han en ängel att jobba med - verkligen. Alltså han gjorde sitt yttersta i alla situationer, gjorde allt man bad honom om, försökte göra rätt. Men sen med tiden har han blivit kaxigare och kaxigare.

Jag vågar ju fortfarande säga ifrån och visa honom att det här är inte okey, men det blir så dålig stämning...det är tråkigt att behöva tjafsa med honom liksom...visst alla hästar har väl sina perioder där som ska testa gränserna lite för de e ju så dom lär sig men ja...

Allt känns bara så meningslöst ibland, igår stod vi på stallplanen och myste och han slickade min hand och bara gosade, inget groll alls. Såna dagar känns allt så rätt, men när han börjar tjafsa så känns det bara fel.

Finns det nått knep man kan ta till när hästen verkligen blir PISSUR? Kanske avleda hans uppmärksamhet? Göra nått så han glömmer bort att han ens var sur...?

Har blivit lovad att få åka på kurs hos min hovslagare som är superduktig, han vinner respekten nästan direkt när han umgås med en häst, min tvåråing fick respekt efter 5 min, och ändå var hovlsagaren inte hårdhänt, inte arg på något vis... Jag vet inte vad det är han gör men på något vis så vet hästarna efter 5 minuters diskussion att det inte ens är någon idé, istället blir dom intresserade av vad han gör.

oj vad långt det blev, hoppas nån orkar läsa ^^... Jag tänkte göra en film där jag har filmat lite hur han beter sig i hagen, då ser ni att han är i hög rang för att vara så ung.
 
Sv: jobbig tvååring

Hejsan!!!
Jag har även jag en tvååring som är lite bråkig emellanåt. Inte som din, men iaf.
Han har varit asknölig att lasta men dom senaste gångerna har det gått över förväntan o han har bara knallat rakt på:) Vi åker på NH-kurs i helgen så vi får se om han vill följa med då.
Jag har inte problemet med att han blir sur o sparkar, men om man ställer krav och han tycker det blir jobbigt så går han helt sonika åt andra hållet. Har dock blivit bättre efter första vändan på NH-kursen. Försöker göra ledarskapsövningar med honom och det funkar ganska bra. Vi går prommenader och det funkar ibland. Dvs när han inte spelar över och ska vara ball o passagea o minigaloppera:crazy: Det största pronblemet vi har är att han är väldigt närgången. Vill gärna ha honom på en armlängds avstånd. Han hoppar nämligen mot mej istället för från mej när han blir rädd eller ska busa...
Mitt tips är att jobba med ledarskapet. Bygg hinderbanor med pressening o koner o bommar o grejjer o jobba honom där. Både så han har mycket förtroende för dej, men åxå för att du ska få honom dit du vill. Krav under lek lixom. Sen se till att stoet inte är med när du jobbar honom. Min märr skriker o springer o bär sej åt. Så det är enklast att bara ställa in henne i boxen så hon inte syns;) När vi är på ridskolan är det aäldrig nåt problem med unghästen, men då är inte mamma med:-)
Lycka till
 
Sv: jobbig tvååring

Låter precis som min lilla 2 åring. Hon är jättegosig och trevlig för övrigt och då känns allt så himla bra men så är det dom gångerna hon är en liten djävul. hon är jätterolig att kobba med på banan och man ser artt hon vill göra saker. Även hon kan föröska sparka eller stegra mot mig, istället för att backa då så går jag emot henne och tvingar henne att flytta på sig.

Thengan är även hon grinig i stallet. Man får inte borsta på vissa ställen, man får inte spänna nått runt magen för då hotar hon med att sparka. jag brukar säga nej till henne och sen mest ignorera hennes tjuriga beteende för om jag säger till henne så blir hon ännu tjurigare. Men det är bara träna, träna och träna på saker som man kanske grämer sig för att göra. som sagt backa aldrig när han sparkar gå på honom i stället och jaga iväg honom.
 
Sv: jobbig tvååring

Ge honom ledigt fram till sommaren, låt honom bara få vara en stund och vila sina hjärn-celler, och när det är dags (vilket är snart beroende på var i landet du finns) så släpp honom på sommarbete med andra hingstar och valacker så han får rasa av sig och lära sig sin plats i flocken.
 
Sv: jobbig tvååring

Finns det nått knep man kan ta till när hästen verkligen blir PISSUR? Kanske avleda hans uppmärksamhet? Göra nått så han glömmer bort att han ens var sur...?

Jag ska utveckla mitt resonemang utifrån ditt citat här ovan; han blir sur eftersom han inte orkar mera. En två-åring är inte färdig-utvecklad och han har, preics som de flesta andra varelser här på jorden, tillväxtperioder då han inte orkar ta in något mera. Hästar är av naturen ganska positiva varelser, men just med unghästar måste man ibland våga ta ett steg tillbaka och låta saker och ting få vara ett par veckor, eller månader. När du sedan tar tag i det på nytt kommer du att se att hästen är mer intresserad av det du försöker uppnå med den.

Och beträffnade ranghögheten så, som jag skrev ovanför här, släpp honom på hingstbete. Det finns ingenting som gör hästar så trevliga som att få låta de vara hästar ett tag.

Lycka till!
 
Sv: jobbig tvååring

har en ettåring som jag var nära att sälja för bara ett par veckor sedan... han var HEMSK och inte helt ofarlig.... jag var så less på allt att jag inte ens tog i honom. jag såg inte åt honom, och jag hanetrade honom inte, det nödvändigaste fick min sambo göra. den här killen är nu ganska trevlig och jag tycker det känns roligare att göra något med honom... han behövde troligtvis mest en paus ifrån det mesta... mycket kan man göra med övningar och nh hit och dit, men ibland så räcker det kanske med en paus ifrån allt helt enkelt....
 
Sv: jobbig tvååring

Tack för ALLA svar, jättesjysst verkligen att jag fick svar så snabbt ^^ Jo jag tänkte på det där ett tag, för när jag var där igår, hade inte varit där på en vecka (min faster ger mat och sånt, han går på lösdrift) och det kanske var just därför han var så himla trevlig igår..? Att han hade fått tid helt enkelt. För igår var det verkligen inget tjafs.

Jo, min faster och jag har funderat på det där med hingstbete, antagligen kommer han gå med en hingst och två valacker, hoppas också på att en tjej ska höra av sig som vill ha sina hingstar hos oss. Tror nog det är det bästa för honom just nu. Mamman ska bort iaf.

Ja kanske bara ska ta det lugnt fram till sommaren och bara göra det nödvändigaste. Jag vill inte vara den som ger upp för vi har ju våra fina stunder tillsammans. Han möter mej ju alltid vid grinden och sånt så nått rätt måste man ju göra.

När han blir arg så går jag ju inte undan, utan då är det iväg med honom, det har jag iaf kunnat fortsätta med, att varje gång han sticker upp, sprkar eller så, då skickar jag iväg honom, men det gör honom SKITSUR, verkligen. Visst han går ju, men inte med glädje :smirk: *hoppas* det blir bättre efter sommaren när han får vara häst ett tag ^^
 
Sv: jobbig tvååring

Du gör alldeles rätt; ge honom ledigt med äldre hingstar/valacker i sommar och låt honom vara till i sommar. Bara njut av honom, småprata, rykta och bara "umgås" utan krav.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
665
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 530
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
887
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp