Jobbig Shettis

Eijya

Trådstartare
Hej
De e så att jag sköter och motionerar 2 stycken ponnier 3 gånger i veckan. En 14 årig Connermara hingst jätte lugn o fin , och en busig 1 årig Shetlandsponny hingst.
Har lite problem med shettisen , han e verkligen jätte busig, och har massvis med energi. Jag brukar gå promenader med honom och tömköra lite då o då. Han håller även på att lära sig longering :) Han e van med bett och träns.
Problemena är att för det första så bits han , har inte tagit tag i skinnet eftersom jag har så mycket kläder , men befarar den dagen då de blir lite varmare och man inte har så mycket kläder. Kommer nog bli en del blåmärken och sår om vi (jag och ägaren) inte får bort detta beteende.
Han e jätte mysig i hanteringen annors , tycker om att gosa men sen mittialt så kan han bita till , oftast e de att han bara biter sig fast i jackan och håller sig kvar där , men ibland tar han i lite mer. Både jag och ägaren säger till på skarpen , men de lyssnar han inte på överhuvudtaget. Vi brukar göra oss stora och ryta till ordentligt.
Andra problemet är inte så stort men när man e ute och går med honom så vill han ofta springa iväg lite , jag brukar göra så att varje gång han vill springa ifrån så stannar ja honom och vänder åt andra hållet och står stilla en stund där , sedan vänder jag tillbaks till rätt riktning och fortsätter. Han brukar förstå till sist att det inte lönar sig att börja springa , utan att man ska gå fint breved. Gör jag rätt?
Har ni några tips om hur man kan få bort bitandet ?

Connermara hingsten har också en tendens att bita sig fast i saker , tex. jackan och hålla kvar lite tills man säger åt han att släppa. Men han brukar aldrig bita . Han brukar även ta tag och kasta iväg saker som te.x. ridspön men de tycker han ju e så rolit och vill bara busa :P
Men vill veta om de här e något beteende som e specifikt för hingstar, att dom vill ha huvudet nära ens kropp och sedan då och då bita sig fast i tex. jackan.

Alla tips mottages :)

Sv: Jobbig Shettis

Jag tror att du blir testad, hingstar kan man ju behöva vara extra noga med så att de inte blir dominanta och får övertaget. Låt inte hästarna buffla på dig och om du blir biten - fös iväg dem en liten bit för att markera. Om det inte räcker med att ryta och göra sig stor får man vara extra tydlig :)

Sv: Jobbig Shettis

Ja, av den erfarenhet jag har så är det typiskt hingstbeteende, även om naturligvis vilken häst som helst som är ouppfostrad kan göra det. Sedan betyder inte det att det är ok, eller att det inte går att träna bort. Säg till på skarpen på en gång när de gör sånt, och var tydlig med att det även gäller bitning på andra saker, tex. spö. Om du har ett grimmskaft i handen kan du vifta med det för att avbryta en atack som du hinner uppfatta.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka