Jobbig namnfråga... *långt*

A

AnnoNyman

Skriver under anonym nick då det är ett lite känsligt ämne..

Jag och min älskling, tillika pappa till mitt väntade barn, har på senaste tiden börjat diskutera namn till krabaten i min mage. Blir det en tjej är vi nästan helt 100 på vad hon kommer få heta, men problemet är killnamn. Barnets pappa har kommit med ett namn som han är helsåld på, men jag vet inte om hur jag ska ställa mig till det.:( Grejen är den att jag tycker verkligen att det är ett jättefint namn, MEN...

För 3 år sedan hade vi en svacka i vårt förhållande, och jag hade näst intill packat ihop mina saker för att flytta från vår gemensamma lägenhet. (båda två kämpade verkligen för att rädda förhållandet, men det verkade mer eller mindre hopplöst). En helg åkte han iväg på egen hand till en släkttillställning, och jag och några arbetskamrater gick ut på krogen tillsammans. Väl där träffade jag en helt underbar kille, vi kan kalla honom J, och vi pratade mkt den kvällen. Jag berättade om mitt struliga förhållande, och nekade honom att komma på vår planerade efterfest, vilket han accepterade. (det hade inte känts rätt att släppa in en annan kille i vår gemensamma lägenhet)
Hur som helst.... Vi sprang på varandra på pizzerian dagen därpå, och sedan på något sätt så lät jag mina känslor ta kontrollen, och jag var otrogen mot min PV med J. Jag kan erkänna att jag en period var upp över öronen förälskad, men samtidigt så ville jag inte ta steget att flytta ifrån det förhållande som jag och min pojkvän hade kämpat så hårt för att rädda, så min kontakt med J begränsades till några få telefonsamtal och SMS dagtid. Mitt hjärta sa åt mig att satsa på J, men min hjärna sa åt mig att min PV och jag hade börjat reda ut våra problem, så jag förklarade för J att jag hade alldeles för starka känslor för min PV för att fortsätta kontakten med J.
jag har aldrig skämts så mkt i hela mitt liv för något som jag skäms över min otrohet, men samtidigt så tror jag att det var den som räddade mitt förhållande, som fick mig att inse hur mkt min PV faktiskt betyder för mig.

Jag var många gånger på väg att berätta för min PV vad jag hade gjort, men det blev aldrig av, och fram tills för några veckor sedan så hade jag nästan glömt bort det. Dvs.... ända tills min älskling föreslog att vårt barn skulle heta samma sak som J... Jag visste inte vad jag skulle svara...:crazy:, sa att jag skulle fundera på det

det ÄR verkligen ett jättefint namn, men på något sätt så känns det inte rätt att döpa vårt barn till det, mest pga att jag tänker på mig och J när jag hör det namnet. Har ju ingen annan direkt bra anledning till varför jag inte vill döpa en eventuell son till det, eftersom det verkligen ÄR ett fint namn...

Antar att jag bara ville skriva av mig lite, men hur hade ni gjort? Hade ni döpt barnet till det iaf? (vi har redan innan sagt att namn på mina fd pojkvänner ska undvikas). Tänker INTE berätta om mitt äventyr för barnets pappa, det har gått för lång tid för att dra upp det nu, och det är inget jag tänker argumentera för eller emot i den här tråden. Det är ett val jag har gjort att det är något mellan mig och J.
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

Jag skulle aldrig döpa mitt barn till något som får mig illa till mods.

Dessutom, om du nu vill lägga otroheten bakom dig kommer du ju bli påmind om det, hela tiden.

Nej, barn ska döpas till namn som man vill förknippa med lycka och kärlek.

Du kan väl dra en vit lögn om att du haft en läbbig lärare med samma namn?
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

Jag skulle aldrig döpa mitt barn till något som får mig illa till mods.

Dessutom, om du nu vill lägga otroheten bakom dig kommer du ju bli påmind om det, hela tiden.

Nej, barn ska döpas till namn som man vill förknippa med lycka och kärlek.

Du kan väl dra en vit lögn om att du haft en läbbig lärare med samma namn?

Alternativet är ju att namnet får en helt annan betydelse och minnet efter den "första" J bleknar då du istället associerar namnet med din son.

Jag skulle dock ha dragit en vit lögn och valt ett annat namn om jag var du...
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

Absolut, men vill man ta den chansen?

Jag har döpt min yngste son till Alvin. En kvinna genom jobbet kände en "Alvin", som var gammal, och riktigt äcklig och sunkig :crazy:

Men det hindrade inte mig att döpa sonen till det, eftersom jag antog att minnet av den gamle Alvin skulle blekna bort.
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

Jag hade absolut inte döpt barnet efter J. Jag hade om sambon undrade varför, dragit en vit lögn.
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

Tycker ocksa att det ar onodigt att beratta exakt vad som hande den gangen, water under the bridge liksom.

En vit logn om en elak fd kollega pa jobbet eller skolkamrat, eller kanske en vans otrevliga ex borde ta hand om problemet om inte din pojkvan har nan sentimental koppling till namnet (dod beundrad slakting eller sa, da kanske man kan overvaga det som andranamn)
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

Hade nog dragit en vit lögn där,att du inte gillade namnet,eller om det är ok låta barnet heta det i andranamn.
Är namnet J väldigt viktigt för din parner? Alltså om han gärna vill ha med det som minne av sin gammelfarfar eller dyl?

Ni måste ju båda två trivas med namnet.

Minns att väldigt många var förvånade och besvikna över att vi inte döpte Hampus efter min lillebror (som dog för 3 år sedan)
Men det kände inte alls rätt. För mig är det viktigt att barnet får ett namn jag trivs med och gärna ett förnamn som inte är relaterat till något ex,någon man sörjer eller några andra tråkigheter.
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

Svarar alla:

Namnet är inte viktigt för min partner av sentimentala skäl, och andranamn är vi redan överrens om ifall det blir en kille (kommer få René som andranamn, efter min morfar).
jag gillar verkligen J´s namn, och det skulle gå jättebra ihop med namnet på det barn vi redan har. Tror säkert att jag kommer förknippa namnet mer med mitt barn än med J, men bara tanken på att dagligen behöva säga namnet på min affär gör att det känns jobbigt, även om man nog till viss del kan säga att det är tack vare J som jag och min partner fortfarande hänger ihop...

jobbigt...har inte en aning om hur jag ska göra...
kanske kan ha med namnet på listan och sen efter förlossningen bestämma om det är en "J" eller om något annat namn passar bättre (förra barnet hade vi bestämt vad det skulle heta om det blev den sort det blev, men när h*n föddes såg vi direkt vad det var, och det var ett helt annat namn...)
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

kl

Jag skulle inte döpa barnet till J om det skapade något som helst obehag.

Du kan alltid säga att du bara inte vill döpa barnet till J, helt utan speciell anledning. Jag menar, du har ju hormoner att skylla på! :idea:
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

Tänker man ett steg längre... Ponera att affären någon dag lyckas komma upp till ytan och till din sambos kännedom (tänk om med stort O nu), och då heter hans son likadant?

Nä, välj ett annat namn.
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

Vi hade en lista, och när bebisen väl kom ut så var det inget annat än en Rasmus.

Lika så gjorde mina föräldrar, vi ville i alla fall se barnet innan för att se att de verkligen är en Rasmus.
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

Jag har faktiskt svårt att förstå varför det över huvud taget är ett problem? :confused: Är ni inte båda överens om att namnet känns helt rätt - välj ett annat namn!! Man behöver väl inte ha någon särskild anledning till varför man inte gillar ett visst namn, så han kan ju knappast kräva dig på en förklaring.

(Ja, att du haft en flirt kan ju vara ett problem, men namnfrågan borde inte vara det.) ;)
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

Nej, ta ett annat namn!!

Hade lite samma namn problem nör vi väntade barn. Då var det föreslagna namnet inte ett otrohetsaffär tan "bara" ett ex namn, ett ex som min nuvarande inte visste om (av olika anledningar..)

Jag sa bara " Jättefint namn, men det går inte för vi hade en kille på min skola som hette så som var dum/äcklig/ful/knäpp (kommer inte ihåg den exakta formuleringen)" . Min sambo sa Jaha och så var det utagerat.

Jag tror inte att du ska dra för länge på att säga att du inte vil ha det namnet, för då kommer han bara att hinna fästa sig mer vid namnet.

Tänk på worst case, om din sambo får vetskap om affären och eran son har samma namn:eek:, det kommer att sätta griller i huvudet på honom (tex. tänk om barnet inte är mitt bla bla..)
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

Oj vad jobbigt!

vi döpte vår dotter till ett jättefint namn som´en kollega till oss hette som var en riktig kärring på många sätt. Min man var lite rädd för associationer, men när jag sprang på henne o hon berättade hur stolt hon var över vårt namn val hade jag helt glömt bort att det hade varit på diskussion öht. Namnet är min dotters och jag har inga sådana associationer och jag tror verkligen inte att maken har det heller(får väl fråga när han kommer hem)

Nu är det inte alls samma sak, jag vet, men pga J är du ju ihop med PV och det är ju inte dåligt alls.

OT kan det vara läge att berätta nu när det ligger lite på ytan hos dig?
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

Bara en fråga.

Han kanske inte är helt blåst din PV.

Testar han dig?

Jag hade ALDRIG pallat något annat än sanningen, fast det hade ju varit från början och är inte det den här tråden handlar om :p

Grejen är att barnet kommer inte att påminna dig om den du var otrogen med. Du kommer inte "blanda ihop dem" för att de har samma namn.

Barnet kommer ta över den identiteten liksom och bli sig själv med namnet.

Men du kommer bli påmind om vilken feg lögnare du är hela tiden och DET kommer att göra dig rysligt illa till mods.
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

Nej, han testar mig inte, jag är 100 på att han inte har en aning om min lilla affär...
Dessutom känner han till J, men inte det vi gjort.... För min partner är J bara en ytlig bekant till mig som jag hälsar på om vi springer på varandra på krogen (vilket inte hänt på snart 3 år eftersom jag aldrig är ute längre) och skickar "God Jul"-sms till...

Tro mig, från början var jag sååååå nära att berätta flera gånger, men det blev inte av... Först tänkte jag berätta för att låta min partner göra det svåra valet åt mig, hade han slängt ut mig/velat avbryta förhållandet så hade jag ju varit fri att gå till J (som jag var upp över öronen förälskad i, men stod emot). När vi sedan väl hade rett ut problemen så tänkte jag berätta för att få en "clean start" igen, alla kort på bordet (jag hade ju nästan flyttat ut innan affären med J, så det kändes lite som en ursäkt att jag hade gått hela vägen, om än en dålig ursäkt)

Feg lögnare, ja.... eller kanske inte....Skulle han vid något tillfälle fråga mig om jag varit otrogen så skulle jag inte kunna svara nej...
 
Sv: Jobbig namnfråga... *långt*

Man namnger sina barn. Döper gör man dem till att ingå i en församling.

Jag skulle ha sagt till min partner att jag kopplar ihop namnet med en person jag inte vill tänka på när jag umgås med mitt barn, kort och gott.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 946
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 647
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 495
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
712
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp