jobbig islandshäst?

E

Eitill

Jag har en 18 årig islandshäst som jag haft i snart 1 år.
innan fick han 1 iter svarthavre & ca en näve mineraler, det gick han jättebra på.
men nu för ca 3 månader sa min hovslagare att jag skulle byta till "fibergi BAS" för att han skulle få lite hull samt finare hovar m.m.
jag bytte foder och gav honom 2 - 3 liter fibergi och han blev tjockare och hovarna blev mycket bättre.
men nu har jag haft brist på tid och han har fått stå samt lugnare ridning medans han fick lika mycket fibergi som innan.
När jag nu t.e.x ska rida ut blir han helt plötsligt helt tokig och skenar.
han får sådana ryck som han aldrig skulle fått tidigare, tror ni att det kan vara fodret?
har bytt till "mustang BAS" nu, ett havrefritt foder, för tillfället är han avskodd men får hoppas att det blir bättre,vill ha tillbaks min gamla lugna lilla ponny!

hjälp mig med rååd,snälla! :confused:

Sv: jobbig islandshäst?

Kan mycket väll vara fodret eller så känner han sig ensam har du alltid haft lite tid till han kanske du skulle prova att ha en medryttare.Men prova med fodret. Och du kanske inte ska ge han lika mycket du kan ju alltid lägga till havre när du tycker han har blivit bättre annars kanske han behöver en tillridning men det tror jag knappast.
Lycka till

det är väl ingen större idé att fundera över kraftfodret.
kolla om grovfodret täcker hans behov först.
fodra med rätt sammansatt kraftfoder efter du kollat höts värden.
det kanske inte behövs kraftfoder överhuvudtaget.
hästen mår bäst av att få så mycket grovfoder som möjligt och ev stötta med kraftfoder.

Jag tycker det låter väldigt mkt med 2-3 liter fibergi!
Våra hästar får ½liter betfor, ca 2 nävar fibergi + mineraler och de fungerar de fint på, de får ju såpass bra grovfoder så då behöer de inte en massa kraftfoder...

jag ska prova med fodret nu och se om det hjälper, pyssla med honom mycket också! tack :D

jag ger honom bara så mycket hö så jag ser att han äter upp allt.
han lämnar så fort jag ger honom lite mer..:crazy:

men han fick ingenting annat, men jag tror att det kan vart för mycket eftersom att det är ett havrefoder. :confused:

Man grovfoder fick han väl ändå?
Sen är det ju havre i fibergi så det är ju bra om man kan blanda det med lite annat.
½liter fibergi tror jag räcker gott och väl om du inte vill blanda ut det eller så, i hur hård träning är han?
Om han inte tränas så mkt så behöver de ju bara kanske ngn näve + vitaminer.

Om du vill få bättre hull på hästen så är majsolja jättebra, det smörjer fint och hästarna tycker det är smaskens + att de blir fetare av det :) Det finns även olika müslisoprter med majs i.
Majs = Fett.

han fick bara fibergin & hösilage & hö,då.
men har bytt till ett helt havrefritt foder nu,mustang.
och då tänkte jag ha i ca 2-3 nävar fibergi. :D

jag har oxå fått råd att komplettera med fibergi och för normal träning skulle det räcka med ca 0,5-1 kg/dag
fibergi väger rätt mycket så 2-3 liter borde bli långt över 1 kg???

Min fick helt spelet när han fick havrekross, fick byta till Kraft ponny och vitaminer, mineraler utöver. Då blev han harmonisk igen.

haha, han älskade det verkligen, jag tycker inte det vägde speciellt mycket alls.
men får hoppas att mustang blir bättre :D
ett tipps om någon annan ponny inte klarar av havre kanske? :rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
825
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: The Beast
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 231
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar