Sv: Jobbig inridning?
Hej!
Där jag jobbade för en massa år sen tog dom in inridningshästar. Den jag minns speciellt var en 4-årig arab, ett sto, som var helt hopplös (eller egentligen inte just det). Med longering och all hantering var hon snäll och oftast gick det bra att hänga på henne, så länge man stog still.. Från början var det mina två tränare, båda med långvarig unghästvana som försökte rida in henne, men allteftersom blev det svårare för dom att hinna så fick praktikanten (en mycket hästvan tjej) som ändå var den som pysslade med hästen fick vara med istället. Vissa dagar gick det som sagt jättebra, dom satt på henne, skrittade och travade (longerat med ledare) och allt var prima och hon var fin och avslappnad. Andra dagar fick hon toksspunk från ingenstans och stackarn på ryggen flög som en vante. Gick från avslappnad och lugn till panik på halv sekund.. Många turer fick praktikanten, tränaren och när de inte längre ville, också jag (som var "minst" i storlek), fast jag åkte bara en gång, när jag hängde på sidan och då gav vi upp. Över ett år försökte vi med olika metoder, sen såldes hästen till nån westernperson och jag vet inte hur det gick..
Annars har jag inte träffat nån som inte funkat.
/ Lavinia