Jobbig hicka

cowgirl81

Trådstartare
Edvin har fått en väldigt envis hicka, den kommer så fort han har ätit. De spelar ingen roll om han rapar eller inte, den kommer ändå. Han spyr väldigt mycket också, nån som vet varför. Tacksam för svar.

Sv: Jobbig hicka

Li hickade också när hon var liten. Fanns inte så mycket att göra åt det, vi provade alla "husmorsknep" men ingenting hjälpte.

spyr gör de för deras struplock inte är utvecklat, kallas för reflux, spyr han så mkt att han inte gåt upp ordentligt i vikt så finns det en ersättning som heter enfamil man kan ge, den blir som trögflytande gele i magen.

Ammar man kan man ge nestargel, det lägger sig som ett lock i magen så inte mjölken kommer upp lika lätt.

Rapa ofta, sätt honom i knät och rapa honom, så han hänger med armarna över din ena underarm så klappar du med den andra handen från rumpan och strycker upp längst med ryggen. Rapar du honom på axeln så blir det tryck mot magen så maten oxå följer med.

Det är ett h*lvete med kräkbebisar, köp haklappar och sprid ut (stora) handdukar i hela huset. Lägg honom inte ner direkt när han har ätit och måste du det, se till att palla upp t.ex. spjälsängen med några böckler så sängen lutar.

Rasmus kräktes massor när han var liten. Och då menar jag massor, var fler än en gång jag totalt bröt ihop och bara låg på golvet och grät för allt jag hade på mig och allt han hade på sig och allt runt om krinh oss alltid blev nedkräkt.

Tack för svar. ja är väldigt noga med att rapa honom med en gång, lägger honom först när han har rapat ordentligt några gånger. men ibland rapar han inte alls.

Min lille hickar också - Fick rådet på BVC att låta honom få äta och det hjälper faktiskt, som när vi tar ett glas vatten mot hickan. //Linda

Hicka hos nykläckta bebisar brukar ofta handla om att de är kalla, svep in i en flanellfilt och se till att fossingarna är varma!

Precis som mimmipigg säger så beror det ofta på att dom blir kalla.

Nikki hickade också mycket i början, och jag märkte att det gick över om vi svepte in henne i en filt eller höll henne nära oss så hon blev varm och gosig.

Han har varit väldigt kall om händerna. Så har försökt hålla dom varma, dock inte lätt eftersom han tar bort allt. Annars har han sån där heltäckande body med ben. och sover med fleecefilt.

När du har bebban i famnen så svep in i filt och använd en bomullsmössa på huvudknoppen.
En del bebisar har jättelätt för att frysa.

Mina tvillingar hickade mycket redan i magen :eek: och fortsatte sa de forsta 2-3 manaderna efter de foddes. De behovde rapa ofta ocksa, jag brukade rapa dem 2-3 ggr under varje maltid samt efterat. Daremot kraktes de valdigt sallan - faktum ar att de ar snart (denna vecka) 8 manader och jag har annu aldrig haft mer an 1 kladbyte per dag och jag har aldrig nagonsin tagit med mig extraklader pa dagtid for det har aldrig behovts...

Hickan den gick over som sagt, ibland hickade de sa mycket att hela kroppen ryckte :( men det var inte mycket man kunde gora - ibland hjalpte det att de drack mer mjolk.

Edvin har fått en väldigt envis hicka, den kommer så fort han har ätit. De spelar ingen roll om han rapar eller inte, den kommer ändå. Han spyr väldigt mycket också, nån som vet varför. Tacksam för svar.

Har du lånat vår Edvin? ;)
Han är 5 1/2 månad och har blivit bättre med spyandet men har fortfarande en hel del hicka.

Tyvärr har ja ingen rapbebis, han har inte rapat nån gång hur man än gjort. inte ens de nere på näl lyckades.

Senast ändrad:

Min dotter både hickade och spydde under det första året men så lika plötsligt som det började upphörde det. Vad hickandet beror på vet jag inte men kräkningarna beror vanligtvis på att magmunnen inte kan sluta sig ordentligt. När barnet är runt året brukar det hela ordna sig av sig själv.:rofl:

Måste man rapa bebisen efter varje mål?

Jag brukar inte rapa Tuva, har inte märkt av att hon haft ont i magen...
Hon brukar kräkas minst en gång varje dag. Därför försöker jag låta henne ligga kvar ett tag efter målet, det är när man joxar med henne som det åker upp mat.

Måste man rapa bebisen efter varje mål?

Jag brukar inte rapa Tuva, har inte märkt av att hon haft ont i magen...
Hon brukar kräkas minst en gång varje dag. Därför försöker jag låta henne ligga kvar ett tag efter målet, det är när man joxar med henne som det åker upp mat.
Nej det måste man inte. Vissa bebisar rapar helt enkelt inte och andra, som min dotter som var västa kräkbarnet, hade garanterat fått upp det hon hade i magen om vi hållit på med alla raptrixen. Prova dig fram o se så inte lillen får ont i magen av att inte brruppaa:angel:

Jag har ju ingen direkt världsvana, men de flesta bebisar brukar nog ha lite luft i magen efter ett mål mjölk. Bästa positionen för Sam när han var så liten var att jag satte honom upp med min hand liksom under hakan på honom och sedan massera ryggen lätt. Han satt lätt framåtlutad då. Eller så bara höll jag honom upprätt mot mej och gick, då brukade det också komma upp luft.

*kl*
Om Edvin börjar hicka brukar jag ta upp han, gör jag rätt då. För ligger han ner så spyr han så lätt när han hickar.

Om han spyr när han ligger ner, men inte när du har honom uppe, då gör du rätt. Om han inte är hungrig eller kall så finns det inte så mycket du kan göra. Har han fortfarande lika mycket hicka?

Nej han hickar kanske 1-2 gånger om dygnet nu, förut var de varje måltid. Och han har hickat även när han vart varm. Jag kanske lägger ner han för snabbt efter maten.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 434
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
648
Senast: Bufera
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 601
Senast: Amha
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka