Jobbig graviditet

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Detta är min andra grav. Den första resulterade i en underbar liten kille som nu är 14månader!

Men guud vad jag tycker att det är jobbigt denna gången. Jag har så ont från och till. Det drar och sliter på sidorna, känns som om muskelfästen har släppt, ömt som ett rejält blåmärke. Tryck neråt, hård mage (alltså inte avföringsmässigt :p ), och mensliknande VÄRK långt ner i magen hör numera till vardagen!

Det är såååå jobbigt och det sliter på humöret. Dessutom blir man rädd, att bebis ska vara på väg ut och det leder till grav.nojja och ångest.

Guud så här jobigt var det INTE förra gången!

Jag är i v21... lääänge kvar :cry: !
 
Sv: Jobbig graviditet

jag glömde GNÄLLA över foglossningarna, i ljumsken gör det ont, i blygdbenet är det pinvärk, bäckenet kraschar när jag reser mig från en stol och längrygger plågar mig!

Så nu är jag klar :D ....
 
Sv: Jobbig graviditet

Åh får jag oxå gnälla av mig lite:D

Har haft ont sen i November.. Inget hjälper!!! Kan inte sitta, stå eller ligga :cry:
Har problem med: ryggen, foglossning, ljumskarna :cry:
Sen kan jag knappt andas och mina revben används flitigt som språngbräda av livligt barn.. :smirk:
Kan typ inte sova längre heller det är SÅ synd om mig!!!

Tack och lov för att det bara är ca. 2 månder kvar :)
 
Sv: Jobbig graviditet

Jag minns heller inte att det var såhär obekvämt att vara gravid. Födde min son i slutet av April -06, och i juli är det dags igen. Men jag känner av så mycket konstigt den här gången; ljumskarna, mensvärk, ryggont, etc. Det enda som jag sluppit är tröttheten, men det är väl för att man inte hinner känna efter med en tiomånaders knodd runt benen :crazy:
 
Sv: Jobbig graviditet

Visst är det sköönt att få gnälla av sig lite :bump: !!
 
Sv: Jobbig graviditet

Det är individuellt men på mig hjälpte det! Önskade jag fick det tidigare bara! Först går man 2 ggr i veckan,sedan 1 gång, man går 10 ggr. Det tar 30 min varje gång och då sätter de i dem,vrider lite och sedan vrider de på dem 2 ggr till med 10 min imellan. Vridningen är det som stimulerar och det känns lite, på mig ilade det obehagligt men sedan går det över. De satte lite svag ström/spänning i mina nålar oxå.

DE sätter en i huvudet som känns som ett myggbett, för att lugan antar jag....och sedan i foten/fötterna för där finns några sensorer....och sedan beror det på var du har ont! Bak ovanför rumpan eller fram vid blygdbenet. Det hjälpte på mig men sedan kommer det ju tillbaka. Och helt gick det inte bort men såpass att jag kunde vända mig själv och gå på toa på natten utan att falla ihop...men sedan när Gabrijel sjönk ner så blev allt bättre av sig själv, så jag behövde aldrig gå alla 10 ggr.

Det var en av BM på mitt bvc som gjorde det. Det krävs ju utbildning.
 
Sv: Jobbig graviditet

*hihi* för mig hade akupunktur säkert hjälp iallafall tillfälligt... Hade förmodligen svimmat när jag sett nålarna :D
 
Sv: Jobbig graviditet

Foglossning är inte roligt... Måste ge ett litet tips som hjälpte mig,tiöö och med tog bort min foglossning.. Jag blev rekommenderad massage mot foglossningen(inte av barnmorska..)och det försvann helt på mig.Går hos en kiropraktor som kommer från Australien från början och han menar att foglossning bara finns i Sverige...,att det inte finns nåt namn för det nån annanstans... Han menar på att det är när musklerna runt leder och fogar blir spända och hårda som det gör ont. Mig masserade han på låren och pappar,peppar...smärtorna försvann helt efter 1 dag.Nu hade jag besvär i blygdbenet och ner i ena framsidan låret. Han sa oxå att det är bra att röra sig så mycket man bara kan och gå i trappor är jättebra... Nu kanske inte detta hjälper på alla men tänkte bara tipsa lite,för själv hade jag aldrig hört att man kunde bli hjälpt av massage. Hoppas det ordnar sig för dig!
 
Sv: Jobbig graviditet

Usch ja! Det är helt överskattat att vara gravid! Fick en flicka tidigt förra året och vi är lite sugna på syskon. Bebis vill jag gärna ha, men inte vara gravid! Det är en svår nöt att knäcka... Usch, vill inte ens tänka på det, ont i ryggen, kan inte sova, kissnödig, kan inte andas, stickningar... (Om man får klaga för att man varit gravid:angel: )
 
Sv: Jobbig graviditet

Usch ja! Det är helt överskattat att vara gravid! Fick en flicka tidigt förra året och vi är lite sugna på syskon. Bebis vill jag gärna ha, men inte vara gravid! Det är en svår nöt att knäcka... Usch, vill inte ens tänka på det, ont i ryggen, kan inte sova, kissnödig, kan inte andas, stickningar... (Om man får klaga för att man varit gravid:angel: )

Å vad härligt att höra dig säga det!:D Nu är jag ju i och för sig första gångsgravid i v 13 så jag har väl inte i den här erfarna gnälltråden att göra överhuvudtaget, men jag ville bara hålla med dig om överskattningen. Jag menar, jag tycker det är segt nu och lyssnar man på er med rutin så blir det ju bara värre:crazy: . Jag håller på att få panik på njutningsmaffian som belägrar alla forum på nätet och basunerar ut att man ska njuta av sin graviditet. :eek:

Missförstå mig inte, jag ser fram emot barnet, men det här med själva graviditeten känns som ett gravt överskattat tillstånd. (Är det nåt som njutningsmaffian hittat på för att ursäkta inför sig själva och omvärlden att kvinnor faktiskt kommer efter i arbetslivet och att folk faktiskt faller in i cementerade könsroller när de får barn?)

Oj, vilken harang. Ursäkta trådkapningen. :o
 
Sv: Jobbig graviditet

Jag har då aldrig njutit av att vara gravid, tyckte inte om det sist och tycker inte om det denna gången. Jag har vänner som skulle vilja ha ett tredje barn och några överväger tom. adoption för att de absolut inte vill vara gravida, så det är nog inte helt ovanligt.

Men jag gillar resultatet av en graviditet :love: ,.... hm iallafall efter en tid när man vaknat ur koman och börjar få rutiner ;) ...
 
Sv: Jobbig graviditet

Jag ska gå till en kiropraktor som oxå är osteopat och homeopat snart, men det kostar 400 kr och är 3 mån väntetid, så bra är han. Nästa gång jag blir gravid ska jag unna mig gå dit 2-3 ggr i graviditeten.
Hmm ja delvis är det väl kanske musklerna som får överkompensera om lederna blir svajiga men det är inte bara musklerna som är orsaken från början. När jag började simma i höstas och stretchade så märkte jag ju att vänster ben som är mitt problemområde, var mycket stelare. Igår hade jag ägglossning och det var första gången på 16 mån efter förlossningen som jag inte kände av min vänstra höft i samband med ÄL eller mens, vilket bekräftar för mig att det även har med hormonerna att göra! Dessutom ammar jag än.
Min mens kom inte igång förrän efter 9 mån så delvis är det väl därför det tagit tid bli av med smärtan, då det tagit tid för min kropp komma i hormonell balans. Och så viktnedgången oxå. Väger 80 kg nu och har 5-7 kg kvar till min ok vikt. Vägde dock strax över 100 ( slutade väga mig) när jag var höggravid....

Motion och trappor bra??? EH....om jag så mycket som böjde mig framåt för att plocka upp tvätt från golvet in i tvättmaskinen så hade jag svinont sedan ! Visst efter några steg släppte det och jag kunde gå bra, men för mycket promenad ja, då var man tillbaka på ruta ett igen. Däremot tror jag på mycket motion i början av graviditeten innan det börjar ta emot överallt.:angel:

Nästa gång tänker jag vara normalviktig och i BRA form psykiskt och fysiskt så jag har de bästa förutsättningarna att inte hamna där igen, iallafall inte så deprimerad som påföljden blev. Tänker bla börja simma utöver annan motion.
 
Senast ändrad:
Sv: Jobbig graviditet

Nä, det var lite det jag tänkte när jag såg tråden, att det var en befrielse med lite människor som faktiskt tycker det är jobbigt att vara gravida (självklart mycket mer jobbigt än vad jag tycker det är, än), och som erkänner det utan att försöka sudda över och prata om att man ska njuta, och att det ska vara liksom en andlig upplevelse eller nåt. Jag blir så trött på den inställningen. Det är klart att man gillar resultatet av graviditeten:love: , det är ju därför man gått och försatt sig i den här situationen.:D
 
Sv: Jobbig graviditet

Men det är ett så speciellt tillstånd att vara gravid. Jag kan tycka det är underbart :love: Jag älskar att veta att det lever en liten knodd där inne, jag älskar att känna mig ut-tittad på stan.

Men. Jag hymlar ju heller inte med att det är skitjobbigt emellanåt. Nästäppa, ont i ryggen, kissnödighet, sömnsvårigheter. Etc.

En del kanske har den förmågan att bara kunna fokusera på det som är bra, och inte ens tänka på det dåliga. Jag kan det inte :crazy: Dessutom tror jag att de som enbart har det "underbart" aldrig upplevt en graviditet med besvär.
 
Sv: Jobbig graviditet

Det tror jag med bananbambi. För visst finns det de som har undebara graviditeter. Själv har jag underbara väldigt smärtfria och snabba förlossningar istället. En del av mina foglossningsproblem beror på mitt bäcken som inte bara är djupt utan oxå blir så löst, så när bebben ska ut ligger den vääääldigt långt ner, då går det fort!
Men det är oxå därför mina besvär blir bättre mot slutet när barnet sjunkit ner och fyller ut och på så sätt stabiliserar.
 
Sv: Jobbig graviditet

Har nu varit på MVC och de ska göra en utredning på mina problem. Jag har underproduktion av sköldkörtelhormon, och då man är gravid så förändras ju hormonbalansen i kroppen och jag blir jätte konstig i skelettet.

Nu krashar mina axlar och mitt bäcken så mycket att det gör väldigt ont när jag ligger på sidan och ska sova. Igår när jag gick till hästen så kändes det som om mitt vänstra ben bara hängde fast i muskulaturen och inte i skelettet (svårt att förklara).

Vi får väll se vad utredningen säger. Det pratas om att göra en bentäthets röntgen på mig efter förlossning, men jag har bara så här ont när jag är gravid.

Bebis mådde bra iallfall :bump: , verkar vara en VILDE där inne *hjääälp*, ettan har ju aldrig varit lugn direkt.
 
Sv: Jobbig graviditet

Blixtra, hur kom de fram till detta då? Jag fick verkligen tala för mig för att få hjälp! Nästa gång tänker jag kräva grundligare koll! Tänker inte ha ont om jag inte behöver!! Jag har väldigt mycket behåring på hela kroppen så börjar undra hur min sköldkörtelär egentligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp