Jobbig granne

manhattan_2006

Trådstartare
Min familj bor granne med en person som inte kan ta ansvar för sina djur. Kommer ej dra upp allt dumt hon har gjort. Det har hänt flera gånger att hennes hästar rymmer hem till oss senast igår hade två av hennes hästar sprungit rätt in i vårat staket och slitit ner fem stolpar. En annan gång hade hennes hingstar tagit sig in i vår hage och jagat våra ston:eek: Dem var helt blöta av svett som tur var slutade det ändå bra, dock blev deras hingstar sparkade. En annan gång hade hingsten kommit in i vårt stall och min häst sparkade sönder hela hennes dörr. Nu har hon kastrerat hingstarna men har nu en snart tvåårig hingst som jag bara väntar på att snart kommer kommer hit:crazy:
Nu undrar jag finns det någon lag på hur man får ha hingstar? Om hennes hingst rymmer hit kan man då ringa polisen?
Givetvis blir man orolig då vi har bara ston, fem stycken varav en är dräktig och en har föl vid sidan.
Kan tillägga att det inte går att prata med den här människan. Hon påstår att hon har el, vilket hon inte har och staketen är riktigt dåliga i hennes hagar.

Sv: Jobbig granne

Guud vad drygt:eek:.

Själv skulle jag nog ha svårt att hålla det på en civiliserad nivå efter ett tag.:devil:

Stackars era hästar!!

Skicka en räkning till henne på de materiella skadorna (stolp, tråd, boxdörren, ev vet mm). Samtidigt som du ger henne räkningen så säg att om detta kommer att fortgå så kommer du att polisanmäla detta eftersom er egendom är i fara/blir förstört (hagar, stall, hästar mm) och att ni inte tänker acceptera detta längre.

Föreslå även åtgärder som hon behöver göra för att hennes hästar ska sluta rymma (bättre staket, el, mm)

Ring polisen (ev jordbruksverket??) och fråga vad som gäller med lagar och regler.

lycka till

Om staleten är dåliga i hennes hagar så bär hon faktiskt ansvar för att hennes hästar rymmer(vilket jag alltid tycker att ägarna har om det inte är några andra hästar som tex smitit & dragit med sig grannens hästar).
Varför inte ringa en djurskyddsinspektör som kontrollerar hennes hagar?hon får nog åtgärda dem om de anses för dåliga, speciellt om människan har hingstar tycker jag sällan att elstängsel räcker till, hon borde nog byta & bygga trähagar exempelvis.

om du bor där jag tror :idea: så är det ingen ide att anmäla det är redan gjort massor med gånger.
Du är inte den enda som klagat

Nu undrar jag finns det någon lag på hur man får ha hingstar? Om hennes hingst rymmer hit kan man då ringa polisen?
.

Lag om ägofred, SFS-nummer 1933:269, reglerar att man måste se till att "större hemdjur" (häst o nöt) inte tar sig till andras ägor. En underbar lag som tyvärr ska avskaffas.
Såvitt jag vet gäller dessa nedan paragrafer fortfarande

47 § Kommer någons hemdjur olovligen in å annans ägor och gör därå skada, vare djurets ägare pliktig ersätta skadan, ändå att han ej är därtill vållande. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den, som vållat skadan.

52 § Finner någon å sina ägor annans hemdjur, som dit olovligen inkommit, äge han intaga djuret. Dock vare han pliktig att om intagningen genast underrätta djurets ägare eller, om han är frånvarande, den som är satt i hans ställe. Är ägaren ej känd, skall intagaren ofördröjligen låta införa kungörelse om intagningen i ordstidning.
Den, som intagit hemdjur, vare skyldig att underhålla och vårda djuret. Sedan underrättelse eller kungörelse ägt rum enligt första stycket, äge han rätt att nyttja djuret. Lag (1977:667).

53 § Ägare till intaget hemdjur have ej, utom i de i 54 § angivna fall, rätt att återfå djuret, förrän han antingen i lösen därför utgiver det värde, vartill skadan beräknats enligt 51 §, så ock kungörelsekostnad samt det belopp, vartill kostnaden för djurets underhåll och vård blivit av två för uppdraget lämpliga män, mot vilka ej förekommer jäv som gäller mot domare, uppskattat, med avdrag för den nytta intagaren under tiden haft av djuret, eller ock för sådan lösen ställer full pant eller borgen. Nöjes ej djurets ägare åt värdering eller uppskattning, som nu sagts, eller vill han av annat skäl återvinna vad han utgivit i lösen, instämme saken till domstol inom en månad efter det djuret utlöstes. Lag (1946:837).

HH

Senast ändrad av en moderator:

Kan du inte ringa kommunens djurskyddsinspektör?
Jag hade vår här o då lade hon samtidigt märke till grannhagens undermåliga staket:angel:

Den lagen är ju verkligen användbar!

Till TS: passa på så länge lagen finns.....

Immer

saken är bara den att skulle man skicka en räkning dit så skulle hon inte betala, hon har betalningsanmärkningar redan och hon har struntat i att betala hö och till och med en grävare så hon kan med precis vad som helst.
Denna person är portad på en ridanläggning här i närheten och det är inte svårt att förstå. Hennes hästar har vart ute på motorvägen och sprungit flera gånger och det är bara en tidsfråga innan någon av hästarna blir påkörda. Det som är mest skrämmande med allt är att när man har lett hem hennes hästar och fångat in dem så har hon inte ens brytt sig. Hon har redan en hund som blev överkörd för hundarna springer hur dem vill också. Kan tillägga att hon dessutom blivit anmäld för vanvård av en häst, då var det synd om henne tyckte hon:crazy:
tack för alla upplysningar då vet jag hur man ska gå tillväga om hästarna kommer hit en endaste gång till.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka