Sv: Jobba utomlands på westernranch?
Har ett supertips till dig!!
Jag har bott och arbetat på en Ranch i Montana, USA i 11 månader och jag åkte med en organisation som heter IAEA.
http://www.agriventure.se/
Dom förmedlar allt slags arbete inom jorbruk och natur över hela världen och möjligheterna är många. Du betalar ett fast pris i vilket ditt visum, försökringar, resa tur och retur, och allt annat man kan tänkas behöva ingår. Har bara gott att säga om denna organisation och när jag väl bestämde mig för att åka gick det även rätt fort.
Kom till en jättetrevlig familj, en tjej från Sverige och hennes Amerikanska man, och jobbade på deras boskapsranch i 11 månader som jag sa. En ranch av medel storlek med ca 500 kor, 200 ungdjur och ett 30-tal tjurar i avel. Det mesta av arbetet med korna utfördes till häst och med vallhundar. va mycket lärorikt och intressant. Jag fick nog genomgå all sorts utbildning i ett dit jag kom eftersom gården låg rätt avsides och de fixade mycket själva. Hade en timmes enkel resa till närmsta affär men gud så gott det va! Alldeles vid foten av Klippiga bergen, helt underbart. Dagarna bestod av mycket variation och jag fick verkligen ta del av allt.
Bodde på ett indian reservat vilket ven det va mycket intressant..
Hade otroligt roligt även fast arbetet stundom va hårt. Vi va ju bara 3 stycken på alla sysslor men det är underbart att se djurhållningen som ranchägarna har. Korna har det bra och får ströva fritt året om, med stödutfodring vintertid. Men korna är ju inte direkt gulli gull djur därborta..haha..Fick erfara ett o annat. Större chans att dom är ute efter att ha ihjäl en än något annat ibland..Fick rida hur mycket jag ville och tog det slut på hästar i vårt stall fanns ju alltid grannens.
Nä..åk vetja...!! Du kommer inte att ångra dig..Va det bästa jag någonsin gjort. Men ett tips bara..Om du vill till USA, åk inte om du är under 21. Kan bli jobbigt då. Cowboy staterna har ofta stor barkultur och är du under 21 kommer man inte in nånstans och folk i ditt sällskap kan till och med råka illa ut om du är minderårig på vissa ställen..Med andra ord..Ingen vill ta dig med nånstans..haha.
Men annars..Skriv ett pm till mig om det är något mer du undrar över så hjälper jag gärna..