Skönt att du inte upplevt det
Vad jag menar är iaf att en som tjej måste bevisa mkt mer. Det förutsätts lite från början att en är lite sämre än sina manliga likvärdiga kollegor. Många är förvånade att jag jobbar med vad jag gör, de väntar in nån man at komma förbi o göra en arbetsuppgift osv istället för att bara anta att jag duger till det. Jag måste i högre utsträckning visa i praktik att jag duger, än en kille.
Tex när jag backar med släp är det många som är sååå imponerade. Varför? Kan inte tro att grabbarna får höra samma saker, iaf har jag aldrig hört nån ens kommentera en man som backar med släp. Men ja, jag ha BE och är i 9 fall av 10 ensam när jag är ute och kör så jag lär kunna backa...
Aha. Trodde det var mer för att kunna vara anställd... Men tom bil får man köra utan YKB? Vore det så enkelt så kan en ju åka med och köra med tom bil på väg hem eller mellan lastningar.
För mig känns det lite fel att tänka så, vad andra tycker och tänker får stå för dom så länge jag inte kör sönder något och gör mitt jobb spelar det mindre roll om jag är tjej eller kille. Jag behöver inte bevisa något, har förvisso hört kommentarer från äldre personer som tycker det är häftig att en tjej kör ett sådant stort fordon.
Jag tror mer det sitter i ens egna huvud, företagen, kollegorna, även andra chaufförer som jag träffat på under de åren jag jobbat inom branschen har inte brytt sig det minsta att jag är tjej.
Å jo, jag har väl stött på gubbar (av någon anledning är det till 99% äldre män) på industrier som inte tror att tjejer kan, men har aldrig känt något behov att behöva hävda mig, vill de dra pallarna åt mig får de väl göra det, då sparar jag på min kropp.
Du kommer bli varse att backa med BE och backa med CE är omvänt, nu gissar jag att de släp du kört med BE endast haft antingen boggie eller en axel, ett lastbilssläp har väldigt ofta 4 axlar, där framaxeln (de 2 första axlarna och även är de axlarna som styr släpet) beter sig som ett släp bakom en personbil, medan bakaxlarna svänger åt andra hållet.
En lätt jämförelse från personligt perspektiv, när jag svänger åt höger med ratten i personbilen med hästtransporten bakom, går släpet åt vänster. Gör jag likadant i lastbilen går släpet åt höger istället. Kan säga att jag vred på ratten åt fel håll mååånga gånger när jag satt i personbilen och skulle backa med släp.
Det är dels det också med att vara anställd, vi har pensionärer som ej har YKB och får köra våra lastbilar till och från verkstad, för då är det ej yrkesmässig transport. Det blir meckigt om man ska köra mellan lastningar, för du får inte köra på den andra förarens förarkort vilket resulterar i massa i och ur med förarkort m.m. Det enklaste är nog att köra hem i så fall så det bara blir ett byte.
Mer om YKB finns att läsa här --->
https://www.transportforetagen.se/D...er i Akeritidningen/2014/Artikel 11 - YKB.pdf