Det är en tuff branch med stora investeringar i fordonen. Och det är inte så fritt som folk tror.
Det är frihet under ansvar, där ansvarsbiten innefattar att leverera/hämta gods, hålla lastbilen i skick (städa/tvätta/byta lampor m.m), undvika att köra sönder något, köra lagligt, tanka, följa kör och vilotiderna samt vägarbetstidslagen, föregå med gott exempel mot kunder och trafikanter, försöka hålla tider osv. Ja, det är en hel del ansvar men det är även en frihet att det är jag som chaufför, som bestämmer hur det ska lastas, vilken väg jag åker och lite till, sen kan åkare/trafikledning såklart ha synpunkter, men så länge jobbet blir gjort som det ska är det inga problem.
Skulle själv inte kalla det tuff bransch, inte tidsmässigt i alla fall (du kan inte köra mer än vad kör och vilotiderna säger), möjligen med tanke på alla de tunga pallarna man behöver flytta på ibland.
Förvisso sägs det vara den dödligaste branschen med tanke på alla trafikolyckor som händer, men man kommer oerhört långt på att lära sig förutse händelser i trafiken.
Jag kommer ihåg mig körlärare brukade säga att man ska förvänta sig att alla trafikanter man möter är ”idioter” och kommer göra det mest outförutsedda, samt vara beredd på det.
I mina egna ord skulle jag kalla det att förvänta sig det värsta och vara förberedd på det, men hoppas på det bästa.
Har tappat räkningen på alla olyckor, som kunde hänt om jag inte reagerat.
Jag försöker tänka som lastbilschaufför ska jag föregå med gott exempel, både i trafiken och mot kunderna osv. Dessutom är jag en reklampelare mot min åkare när jag vistas på vägen, samt att jag tar hand om lastbilen som om det vore min egna privata bil (dvs är rädd om den).
Har man bara sunt förnuft kommer man långt, det i kombination med en bra åkare så är det bara att köra på.