Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du har facebook och inte redan har gjort det, spana in Queen of the Road. Ett nätverk för kvinnor inom transportbranschen, vare sig man bara är intresserad eller jobbar inom branschen. De som är med där finns utspridda över hela Sverige och skulle kunna tipsa om åkare osv.Anledningen till att jag börjat fundera på detta är att jag är en sån person som utan bekymmer skulle kunna jobba jämnt. Tycker jag det är roligt så är det inga problem. Min fritid sedan ett par år tillbaka har ändå mest handlat om att ta hand om skador på mina hästar och rätt obefintligt med ridning och träning. Jag har nu skaffat en hund som jag kan sysselsätta mig med istället, och det där hästeriet känns som nåt jag behöver ta en paus ifrån. Jag är skitless på det. Om min kvarvarande hästs skador inte tänker bli bra snart så får det blir hästlöst snart = ännu mera fritid. Jag har idag problem med att jag tycker att jag är ledig för mkt, det hade varit perfekt för mig med ett extraknäck mest för att slå ihjäl tid faktiskt... Jag har inga planer på att sluta på mitt nuvarande jobb, så det blir isf att köra vid sidan av. Om det är lönsamt att stå för YKB osv bara för extrajobb. Sen behöver jag ju givetvis hitta en åkare som kan gå med på att min hund åker med i bilen, men hon är liten på 8kg och korthårig så hon smutsar iaf inte ner...
Titta på de olika yrkesutbildningarna runt om i landet med. Kontakta studievägledaren i hemkommunen och hör dig för.
Det beror helt och hållet på upplägget, du kan inte jobba mer än kör och vilotiderna säger.
Vill åkaren det, då ska man se sig om efter annan åkare. Att bryta mot KoV kan resultera i personliga böter de första 28 dagarna och senare dyra sanktionsavgifter för åkeriet.
Likaså, får man ej ha hur mycket övertid som helst utan godkännande av facket. 200 övertidstimmar får man ha på ett år innan man måste ansöka om förlängt.
Jag jobbar själv 06:30-17:30 fyra dar i veckan med en timmes rast. Vissa dar blir det övertid, andra dagar kommer jag hem i tid.
Å andra sidan för min del är jobbet min passion och jag lever själv. Har kollegor som har familjer och de får allt som oftast sluta i tid.
Jag tror inte man ska måla fan på väggen innan man provat, men helt klart va med på att det är lite annat än ett t ex ett fabriksjobb där du jobbar vissa tider och går hem exakt på minuten.
Finns även olika körningar inom branschen, den känslan jag själv får är att distribution/stycke/parti är den sortens körning som kan vara mest tidspressad, men det beror helt på.
Jag kan förstå att en del åkare försöker maxa ut tiderna så gott det går och ligger på marginalerna, då de har press på sig från speditörer och billigare utländsk konkurrens.
Jag är för att de utländska förarna ska ha samma villkor och betalt som vi svenska chaufförer. Då blir de inte lika eftertraktade och åkare skulle kunna lägga om sina körningar m.m.
Kanske skulle det göra skillnad, kanske inte vi lever ändå i ett stressat samhälle där företagen oftast inte har lager själva utan lagret ligger på lastbilsflaken.
Lite skulle det nog göra skillnad om de fick samma vilkor och betalt som oss svenska, men jag är ändå rädd att prispressningen kommer fortsätta med tanke på dagens ”det får inte kosta”, men nog om det hör väl egentligen inte till den här specifika tråden.Jag tycker de utlänska chafförerna ska ha samma vilkor som de land de kör i. Så försvinner den snevridna konkurensen
Ja jag gillar att köra och är väldigt förtjust i ett soeciellt märke.
Men många åkare som maxar tiderna så mycket det går. Där väldigt olika.
Tycker det är bra att man vet redan innan nan ger sig på det att det finns mindre bra åkare stt köra för och det finns bra.
Lite skulle det nog göra skillnad om de fick samma vilkor och betalt som oss svenska, men jag är ändå rädd att prispressningen kommer fortsätta med tanke på dagens ”det får inte kosta”, men nog om det hör väl egentligen inte till den här specifika tråden.
Maxar tiden går inte att göra hur som helst då det finns KoV, vägarbetstidslagen osv. De åkare som på nått vänster äventyrar dessa ska man undvika, de räknas inte till den seriösa skaran dessvärre.
Vet om åkare som haft rutter som är precis att man hinner på körtiden inget får fela, vilket jag som chaufför tycker är fel. Det gör chaufförer stressade och de kör för fort, finns inga marginaler för t ex hamna bakom traktor eller i någon kö, vilket resulterar i att man ej kommer hem och om det är någon som ska ha bilen efteråt sabbar det för dom också. Nej, jag anser inte att den typen av åkare är seriösa. En seriös bra åkare har med i beräkningen att saker kan hända längs vägen och ändå gå med vinst.
Vet även om några åkare som satt i system att fuska, t ex kör utan kort och sen sätter i det senare. Blir väldigt dryga sanktionsavgifter för åkeriet, då det ej går att bevisa vem som kört bilen.
Jag ogillar fuskare, för de som fuskar får en fördel mot oss som inte fuskar, då de kommer längre osv. Vilken skapr osund konkurrens.
Fick själv ta rast lite tidigare idag för att inte riskera gå över vägarbetstidslagen (även känd som 6-timmars regeln), då jag ej kommer upp i körtiden, får jag enbart jobba 6 timmar innan jag måste ta rast.
Så här sitter jag nu och skriver, 20 minuter kvar innan jag kan åka.
Väldigt ofta det blir rast i bilen, men det har sin charm det också.
Visa bifogad fil 26271
Tack. Kanske inte den mest exotiska utsikten just där, men jag trivs med att ha rast i bilen. Det är gott om plats, finns säng och är som ett andra hem, kan finnas dieselvärmare också beroende på lastbil, plus man har alltid en ”parkbänk” att sitta på om man vill sitta ute. Bara fälla ner fotsteget på grillen och sätta sig, perfekt en solig dag (om man vill sola lite) när det blir lite väl varmt att sitta i hytten.Ja håller med dig helt och fullt!
Fin bild
Grattis! Det är så att säga nu som utbildningen startar. Kommer att bli bra det där!
Jag vet pensionärerna på jobbet som har C/CE-kort får endast hämta och lämna bilar på verkstad, då de är tomma. YKB krävs vid yrkesmässig godstransport.Sen om jag nu tolkat alla regelverk rätt, så borde det väl inte anses som yrkesmässig trafik att köra tomma bilar trots att de är i tjänst? Jag tänker att om jag har c-kort så får jag ju övningsköra med släp, så kanske kan jag åka med nån av gubbarna jag känner och sedan köra mellan hämtningsställen? Dvs tom bil + tomt släp. Då borde jag komma undan utan YKB? Rätta mig om jag har fel. Det skulle vara ett bra sätt att få erfarenhet utan att det kostar nåt för nån att slösa sin tid på mig...?
Lyssna med andra körskolor med - kan vara värt det när du har begränsat med tid.Tack
Ja precis så känner jag. Har bokat en tid för uppkörningen, var ju svårt att få tid under sommaren så passade på. Nu hoppas jag att nån av de två körskolorna på orten har tid med mig. Såg till att tiden är ca 1 mån efter att jag kommit dit och med tanke på att jag inte kört innan så hoppas jag hinna med körutbildningen på den tiden. Tänkte göra detta på min semester
Lyssna med andra körskolor med - kan vara värt det när du har begränsat med tid.
Jag vet pensionärerna på jobbet som har C/CE-kort får endast hämta och lämna bilar på verkstad, då de är tomma. YKB krävs vid yrkesmässig godstransport.
De enda undantagen jag känner till finns här:
https://www.transportstyrelsen.se/s...k/Gods-och-buss/Yrkesforarkompetens/Undantag/
Hoppar in här med lite egna tankar om tungt körkort. Funderar på att ta c1e då det ska vara "enklare" än ce och vore smidigt att ha c1e så jag kan sno pappas lastbil när jag ska iväg på körträning och ha vagnen i den
Men då jag också funderar på att byta jobb så känns lastbils chafför inte så långt bort från tidningsbud, men kan man hitta jobb med bara C1E-kort?
Känns bara övermäktigt att ta CE kort när ångesten redan satt stopp för bokning av proven till e kort i 8år..
Men ska förnya övningskörnings tillståndet nu och skaffar då ett för tung trafik så får vi se om det blir ngt..
Spontant när jag läser om det tror jag det är bättre att ta det fullt ut, verkar vara väldigt mycket begränsningar med C1 och C1E, vet ej om det finns så många atbetsgivare som har chaufförer med de korten.Hoppar in här med lite egna tankar om tungt körkort. Funderar på att ta c1e då det ska vara "enklare" än ce och vore smidigt att ha c1e så jag kan sno pappas lastbil när jag ska iväg på körträning och ha vagnen i den
Men då jag också funderar på att byta jobb så känns lastbils chafför inte så långt bort från tidningsbud, men kan man hitta jobb med bara C1E-kort?
Känns bara övermäktigt att ta CE kort när ångesten redan satt stopp för bokning av proven till e kort i 8år..
Men ska förnya övningskörnings tillståndet nu och skaffar då ett för tung trafik så får vi se om det blir ngt..
Den sidan jag länkade hade undantagen för YKB, är det något man är osäker över s kulle man nog kunna ringa transportstyrelsen och dubbelkolla.Enligt min teoribok är det inte yrkesmässig körning att tex frakta eget gods inom firma, tex om ett möbelföretag fraktar egna möbler till egna kunder. Yrkesmässigt blir det när man fraktar nåt för annans räkning. Så om man kör tomt ekipage mellan hämtställen kanske en kommer undan... får forska i det.
Känns inte så suget att lägga 25 papp och 5v på att gå YKB om jag ändå ska fortsätta med nuvarande arbete. Och jag har inga planer på att sluta. Från början ville jag jobba extra, men om ykb nu sätter stopp för det så kan jag ju ha c- kort klart ändå ifall jag vill byta jobb i framtiden. Har körkortstillstånd för CE i 5 år så beroende på hur mkt pengar jag vill lägga ut ur egen ficka så kan jag ju ta det med för skojs skull.