Jobba på volt med ridtravare

T

Tigergirl_90

finns det någon som kan hjälpa mig med en travare som jag rider.
Han är 16år vbl valack har gått på trav tills han blev 10år. Men han orkar inte jobba på volter, det går bra i skritt men i trav så lutar han inåt det känns som om han ska vält plus att att han lägger hela sin tyngd mot min innre skänkel. tacksam för alla tips jag kan få:) :bow:
 
Sv: Jobba på volt med ridtravare

Jobba honom i skritt tills han svarar på bettet och går i form. Då kan du ta några steg trav, högst ett kvarts varv, helst med bibehållen form och så saktar du av till skritt igen. Jobba inte varv på varv i trav innan han orkar bära sig. Det är ett tidskrävande jobb att forma om en f.d. travare till att orka vara ridhäst. Ha tålamod!

Rid ut i naturen och gör ovanstående runt träd t.ex. Utnyttja naturen att bygga upp din häst. Gör ridbanan till nåt som kan likna en skog med bommar och konor och låt hästen jobba runt och över dessa först i skritt och sen i trav på samma sätt som jag skrev i början. Korta travpass, alltså;) ...och självklart inga galopper förrän han orkar traven:p
 
Sv: Jobba på volt med ridtravare

tack för hjälpen.:bow: han jobbar jätte bra i skritt han går ner i form och det går ställa han inåt och utåt.
jag ska prova det du har sagt till mig.;)
 
Sv: Jobba på volt med ridtravare

Det handlar inte bara om att hästen går i en bra form och går att ställa.

En travhäst är "programmerad" och musklad för att ha ett starkt påskjut, alltså mycket kraft för hög fart framåt. Det är ett väldigt opraktiskt rörelsemönster när ryttaren kräver kort trav i balans på en (förhållandevis) liten volt. För att inte säga fysiskt omöjligt...

Istället måste hästen lära sig att använda sina bakben att bära med, rikta energin uppåt (bärkraft) istället för framåt. När hästen kan balansera på sina bakben och inte behöver ha fart för att hålla balansen kommer den att sluta ramla inåt.

Träna skolor, kavaletti och rid i en lång och låg form, så kommer hästen att använda sina bakben att bära med och få bättre balans. Kräv inte för mycket i början, rid korta pass i skritt!:)
 
Sv: Jobba på volt med ridtravare

men jag får inte ner han i lång och låg form. har du nå tips hur jag kan få honom i det?
 
Sv: Jobba på volt med ridtravare

Sluta jobba på det!:idea: Det handlar om avspänning och lyhördhet, det är inget man kan nöta fram med tygeltag och

Rid på halvlånga tyglar i skritt i skogen över stock och sten, då måste han sänka nosen framåt för att se sig för och samtidigt lyfta på benen.

Rid på ridbanan (eller vad du nu har) i stora mjuka svängar, fortfarande i skritt, inte nödvändigtvis flera varv på samma volt. Få hästen att mjukt böja sig och söka kontakt med bettet, men låt det ta tid! Det kan ta några pass innan det händer något alls, men beröm massor när hästen visar minsta antydan att söka sig nedåt.

Jobba så i lugn och ro i ett par månader, eller vad som krävs för just er, så blir fortsättningen mycket lättare sen. Tålamod gäller!;)
 
Sv: Jobba på volt med ridtravare

tack så hemskt mycket för hjälpen jag är jätte nöjd med alla hjälp jag har fått av dig. nu kanske jag kommer någon vart.:rofl:
tusen roser till dig!:bow:
 
Sv: Jobba på volt med ridtravare

rid runt träd i skogen!
variera med snävare svängar och stooora!
de flesta hästar jag har ridit har verkat tycka att det är kul...?!
 
Sv: Jobba på volt med ridtravare

tack för tipset.
Alla fortsätt att skicka in mer tips. alla har väl sina knep..:)
 
Sv: Jobba på volt med ridtravare

Tigergirl_90 skrev:
men jag får inte ner han i lång och låg form. har du nå tips hur jag kan få honom i det?
Det beror på att han inte är tillräckligt stark och bärande än.
Det tar tid, så skynda långsamt!
Det har tagit mig ett år med mitt sto!
Ta en gångart i taget. Börja med skritt, det är utmärkt att stärka bakbenen och ryggen i! :)
Ridtravare är ju så roliga att jobba med, och lättlärda, så lycka till!

OT: har du ingen bild på din häst? :)
 
Sv: Jobba på volt med ridtravare

jag vet inte hur man lägger in bilder.
det är inte min häst jag rider han bara och en kompis till mig rider han också?:rofl:
hur gamal är din häst?:banana:
 
Sv: Jobba på volt med ridtravare

Du har redan fått massa bra tips. Så jag kan bara lägga till skritta över bommar.

Något jag fick tips om här och som jag nyttjade mycket och även nyttjar nu ibland givetvis. Skritt halt skritt halt osv. Börja med att kanske göra 1 halt per lång sida. Lägg sedan in 2 halter per långsida och 1 halt per kort sidan. Sedan kanske halt var tionde steg sedan sänker du succesivt med 1 steg i taget. Till slut kan ni gåra halt varje steg och när ni kan det så har du en mjuk, lyhörd häst som lyssnar bra. Nu kan detta ta lång tid att få till. Första gångerna var jag glad om jag fick honom till halt utan massa tjafs 2 ggr per lång sida. Men travare är lättlärd så vid 5 passet som vi körde detta så stanna han varannat steg. Efter det var han så mjuk och lyhörd så han gick att rida serpentiner på bara vikthjälper.
 
Sv: Jobba på volt med ridtravare

Tigergirl_90 skrev:
finns det någon som kan hjälpa mig med en travare som jag rider.
Han är 16år vbl valack har gått på trav tills han blev 10år. Men han orkar inte jobba på volter, det går bra i skritt men i trav så lutar han inåt det känns som om han ska vält plus att att han lägger hela sin tyngd mot min innre skänkel. tacksam för alla tips jag kan få:) :bow:

Här finns en tidigare tråd om problem med ridning på volten, med flera nyttiga tips och tankar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=667906

En till...

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=663412

och en lite allmän ridtipstråd

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=667530

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba på volt med ridtravare

Är hästen balanserad i båda sidorna? min ridtravare var väldigt stressad i traven (gick super i skritt).
Hade turen att få rida för en super duktig tränare. Hon sa att mitt sto var obalanserat och så hade hon en förkortad vänster sida (pga träningen inför travet, då dom oftast jobbar i samma varv) och proncip ingen överlinje i huvdtaget ( oxså beronde av träningen från travet, springer högt med huvudet och högafram knän)
Ficke en övning med henne spm man även gör när man rider in unghästar. MAn börjar från marken och tar innertygel mot ytter bog så att hästen "förböjer" halsen och kommer ner djupt. Man ska eftersträva att bogen ska ut och att hästen ska trampa under sig inner bak. hästen kommer att gå på en liten volt och man ska ta i innertygeln tills hästen mjuknar i munnen och får ett lungt steg. Detta gör vi före varje ridpass i ca 15, sedan rider vi lika dant fast på större volt och i trav tills hon släpper och får ett mjukt steg och mjuk i munnen, hon sk under med inner bak ordentligt för att balansera sig rätt och ABSOLUT INTE bli tung fram, om man gör övningen rätt så ska dom bli väldigt lätta i munnen. Denna övning har jag hört vara en grund övning för unghästar som efter dom klarat det här går ut i öppna och slutna. rider så i ca 15-30 min det är jätte viktigt att man får ignom det ordentligt innan man går hem till stallet. Korta men ofta ridpass. Efter träning , ingen av skrittning utan direkt ut i hagen så hästen får fundera på vad ni har har gjort och ta åt sig informationen. Detta har gjort underverk för min pålle och vi börjar få riktig ordning på allt hon har lungnat ner sig betydligt på alla sätt och vis!! i stallet, när vi rider ut, uppsittning, allt!! Lycka till och hoppas att jag har bidragit med något!
 
Sv: Jobba på volt med ridtravare

Fortsätt jobba i skritt på volterna, trava enbart på raka spår tills vidare och jobba då hästen varierat utåtställd och inåtställd gärna lite med tanke skänkelvikning då och då. Det stärker upp hästen. När det känns som att hästen förstår vad du vill, kan du lägga in ett och annat travsteg på volterna. Men trava inte hela varv utan gör många korta igångsättningar och avsaktningar i stället. Allt för att stärka hästen, så att den i framtiden ska orka bära dig i form i alla gångarter.

Fastnar du och din häst i någon övning, avbryt, klappa den på halsen och gör något som du vet att din häst är duktig på.

Låt det ta tid, ha inte bråttom. På så vis får du och din häst mycket roligare tillsammans utan stress och press. Din häst hinner lära sig med tiden.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Jobba på volt med ridtravare

Tack så hemskt mycke för all hjälp jag har fått:rofl:
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Jobba på volt med ridtravare

Tigergirl_90 skrev:
jag vet inte hur man lägger in bilder.
det är inte min häst jag rider han bara och en kompis till mig rider han också?:rofl:
hur gamal är din häst?:banana:
9! :D
................
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 210
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp