Jobba och ha hund?

Skugga

Trådstartare
Ja, funkar det?

Är inne på valp till hösten. En av oss kommer vara hemma heltid tills valpen är ca 4,5 månader. Efter det går en av oss skift, vilket ger att hunden kan behöva vara ensam 3-4 timmar.

Kan det fungera, eller är det bara att ge upp? ( :cry: ) Hur löser ni det med jobb och hund?

Sv: Jobba och ha hund?

Jag och sambon har tre hundar (en 5 år, en 3 år, en valp på snart 4 månader). Vi jobbar bägge två heltid.

En vanlig arbetsdag (nu har vi semester och är hemma för valpens skull) så lämnar jag hundarna hemma i mina föräldrars hus mellan 7 - 9 på morgonen (jag har flextid och föräldrarnas hus ligger ca 1 km från mitt jobb).

Där är de tills mamma kommer hem på lunch mellan 12-13, sen kommer jag hem på lunch mellan 13-14 så hundarna har två timmars sällskap mitt på dagen där de får lunch, är ute i trädgården, ev går på en promenad.

Sen är de kvar i huset tills dess att någon kommer hem till dem runt kl 16.00. Efter det åker vi hem och promenerar och/eller tränar direkt efter jobbet.

Så löser vi det.

Dagis...
Men jag längtar till den dag vi kan lösa det på annat (billigare) sätt, då kommer nog hund nummer 2 :p

Ja, funkar det?

Är inne på valp till hösten. En av oss kommer vara hemma heltid tills valpen är ca 4,5 månader. Efter det går en av oss skift, vilket ger att hunden kan behöva vara ensam 3-4 timmar.

Kan det fungera, eller är det bara att ge upp? ( :cry: ) Hur löser ni det med jobb och hund?

Jag tycker nog det är lite väl tidigt att lämna en valp på 4,5 månad i 3-4 timmar. Man vet ju faktiskt inte alls hur lätt ensamhetsträningen blir förran man har hunden hemma och börjar träna den.

Men varför inte försöka hitta någon som kan hjälpa er med dem få timmarna i 2-3 månader? När hunden är över ca 7-8 månader så borde ni sen kunna lämna den om allt går som det ska med ensamhetsträningen:)

Vi kunde lämna vår valp ensam ett par timmar när han var 4,5 månad, men då har vi börjat med ensamhetsträningen redan när vi fick hem honom, så att vara ensam har aldrig varit någonting konstigt. Men vi lämnade honom inte ensam desto längre stunder då jag tog ett deltidsjobb och vi löste det på det sättet, jag skulle inte räkna med att det går för vissa har väldiga problem med att vara själv, framför allt i så ung ålder.

Dagis? Dagmatte? Vi har en helt fantastisk granne (som vi inte lärt känna förrän vi skaffade hund!) som är pensionär, hon går ut med vår Fred när vi jobbar samtidigt (nu jobbar vi båda heltid, hunden är 9 månader). Det är verkligen guld värt att ha någon sådan i sin närhet! Men det kan ju vara svårt att hitta någon man litar på...

Om jag var du skulle jag se till att ha en backup-plan ifall att det inte går så bra (eller om det inte går jättebra, egentligen, för jag tycker inte man kan förvänta sig så hemskt mycket av en sådan ung hund) med ensamhetsträningen (kolla efter dagisplats, annonsera eller i alla fall höra sig för om dagmatte, om det i nödfall skulle gå att en av är är hemma på heltid längre osv.), för det är inte kul att stå där, dagen innan den som varit ledig med hunden ska börja jobba, med en 4,5 månader gammal hund som tycker det är skitläskigt att vara ensam hemma.

Jag jobbar natt, 10-timmarspass, och mina hundar sover hos hundvakt :) Jag var ledig en vecka, innan valpen fick börja gå dit (hämtade honom som 13-veckors). Men jag var såklart där med hundarna på min lediga vecka så de fick bekanta sig med nattmatten och hennes hundar innan det var dax för lämning. Det har aldrig varit några problem, båda hundarna tycker det är superkul och blir riktigt exalterade när de märker vart vi är på väg :)

Jag jobbar inte så mycket. Bara 3-4 nätter/vecka, och var tredje vecka är jag helledig. Om jag inte går in något extra.

Det låter bra som ni har funderat, 3-4 timmar är inte mycket för en vuxen hund att vara ensam, förutsatt att den är välaktiverad innan. Men det är lite för länge för en så ung valp. Jag tycker ni ska försöka hitta en dagmatte i alla fall några månader. Det brukar inte vara så svårt om hunden är snäll och väluppfostrad! kanske har ni någon bekant som kan ställa upp? Allternativt, sätt ut en annons på blocket och i lokaltidningen. Det finns många som går hemma och har tråkigt som gärna vill ha sällskap av en hund, kanske för en lite peng :)

Senast ändrad:

Jag har lite samma situation. Om två veckor börjar jag jobba kväll och sambon jobbar dag då är min valp ca 4 månader och tre veckor och det är ett glapp på mellan 2 och 4 timmar beroende på när jag börjar från det att jag åker hemifrån till att sambon kommer hem.

Jag är ganska säker på att min valp kommer klara av att vara själv de timmarna utan problem. Han har varit själ uppemot tre timmar tidigare utan problem. Men då har jag en valp som är väldigt säker i sig själv och trygg i vår lägenhet. Jag tror man får se till individen.

Skulle det kunna fungera med annat hundsällskap? Om vi lämnade hos släkt med snäll vuxen hund och viss tillsyn de timmarna? De är lantbrukare så finns i närheten men inte hemma hela tiden.
Kanske?

Ev. skulle kanske semester/tänja på flexen kunna lösa det ytterligare iofs.
*funderar så det knakar*

Jag tror inte det är omöjligt att göra som ni har tänkt (även om jag kan tycka att valpen bör vara lite längre innan ni lämnar den så mycket själv), men ni bör ha en reserv plan ifall det skulle visa sig att hunden inte kan vara hemma dom timmarna själv. :)

Själv brukar jag lösa det med en dagmatte :)

Ja, om hundarna känner varandra väldigt bra och tycker om varandra :) Och om valpen tycker det är okej såklart!

Med min ras hade jag inte väntat mig att de kan vara själva mer än typ en kvart vid 4,5 månader, kanske en timme vid 6 månader.

Jag och min sambo jobbar båda heltid, men har en hund som inte kan vara själv, så just nu går vi om varandra i skift och har hundvakt när våra arbetstider krockar. Inte optimalt, men man kan få räkna med sånt som hundägare.

Ett alternativ är en lite äldre hund. Finns massa fina omplaceringar som behöver nya hem.

Vi har en 4,5 månaders och hon är väldigt självständig och kan vara ensam hemma en timme utan problem. Jag hade dock inte velat lämna henne längre tid än så, och vår förra hund kunde vi inte lämna mer än 10 minuter vid samma ålder.

Jag hade försökt hitta en annan lösning, ex. dagmatte. Vi lämnar vår hund hos grannar och bekanta som erbjudit sig att vara daghusse/matte.

Skulle det kunna fungera med annat hundsällskap? Om vi lämnade hos släkt med snäll vuxen hund och viss tillsyn de timmarna? De är lantbrukare så finns i närheten men inte hemma hela tiden.
Kanske?

Ev. skulle kanske semester/tänja på flexen kunna lösa det ytterligare iofs.
*funderar så det knakar*

Tänk på att ensamhetsträningen kanske inte går som tänkt och hunden får separationsångest (kan tyvärr hända, inte ovanligt) - då måste du ha en plan B. Ett hunddagis, dagmatte eller möjlighet att ta ut extra semester eller liknande för att lösa det.

Det är jätte lätt att planera utefter om allt går som det ska men ibland gör det tyvärr inte det. :)

Funkar alldeles utmärkt så länge ni ägnar er åt hunden när ni väl är hemma, och grundlägger med ensamhetsträning tidigt. Ge trygghet och ett bra och säkert utrymme för valpen att vara i under ensamhetsträning!

Jobbar ni skift och hunden endast behöver vara ensam 3-4 timmar ska det inte vara några som helst problem.

När min va valp (2,5år nu) gick det knappt att lämna henne 30minuter när hon var 4,5 månad.. Trots att vi har en gammal trygg gubbe som sällskap. Hon var otroligt ängslig och nervig som liten och är fortfarande det till viss del. Nu klarar hon att vara själv med gamlingen 4-5 timmar men hon är lite orolig och skäller enligt grannarna när det kör förbi bilar (tur att vi bor på landet!)

Jag har turen att jag kan ha med henne på jobbet, otroligt lyxigt:bow: Jag var arbetslös när vi skaffade henne och det var nog tur eftersom det var otroligt med jobb med henne. Nu är det dock världens goaste lilla tjej som är en pärla att träna och jaga med:love:

Men får du en trygg liten valp så borde det inte vara några större problem, vår gamle gick utan problem att lämna ensam ett par timmar när han var i den åldern. Annars kansek det finns nån trevlig lite äldre hund som behöver nytt hem som andra skrivit:) Man vet ju inte säkert hur det kommer fungera med en liten plutt.

Lycka till!

/LL

Funkar alldeles utmärkt så länge ni ägnar er åt hunden när ni väl är hemma, och grundlägger med ensamhetsträning tidigt. Ge trygghet och ett bra och säkert utrymme för valpen att vara i under ensamhetsträning!

Jobbar ni skift och hunden endast behöver vara ensam 3-4 timmar ska det inte vara några som helst problem.

Men hur vet du det???? Jag har en hund som har extremt svårt för att vara ensam, när hon var 4,5 månader kunde hon nog knappt vara själv en kvart.

Det är inte bra att ge så generella råd, man ska vara glad om en 4 månaders valp ens kan hålla sig 4 timmar, vilket ju många kan, men det finns också gott om undantag.

Och en del hundar kan aldrig vara ensamma öht, inte ens med andra hundar som sällskap.

Delvis kl

Intressant med så olika erfarenheter, tycker jag! (Fast lite dumt också, det är ju alltid lättare med fasta regler... ;))
Min slutsats = det hänger helt på vilken valp vi får hem.

Har blivit avrådd äldre hund av så många, så vågar inte chansa på det, tyvärr.

Pratade med uppfödaren av aktuell kull idag och hon trodde inte det skulle vara några problem över huvud taget. Trygg ras och trygga släktingar, men man vet ju aldrig ändå... :o

Vad tror ni om "back-up-planen" med extrastöd hos äldre hund med lite mer tillsyn?

Delvis kl

Intressant med så olika erfarenheter, tycker jag! (Fast lite dumt också, det är ju alltid lättare med fasta regler... ;))
Min slutsats = det hänger helt på vilken valp vi får hem.

Har blivit avrådd äldre hund av så många, så vågar inte chansa på det, tyvärr.

Pratade med uppfödaren av aktuell kull idag och hon trodde inte det skulle vara några problem över huvud taget. Trygg ras och trygga släktingar, men man vet ju aldrig ändå... :o

Vad tror ni om "back-up-planen" med extrastöd hos äldre hund med lite mer tillsyn?

Kan säkert fungera jättebra (och är bättre än helt själv, tycker jag), men precis som du själv säger, så handlar ju allt om själva individen till slut.

Förhoppningsvis går allt jättebra för er, men iallafall jag, hade velat vara säker på att ha planeringen klar på vad man gör OM det inte fungerar så.

Är själv lite "nojjig" över ensamhetsträningen då jag är helt ensam i hushållet och ska ta hem en valp i november/december:). Jag jobbar dock natt och har skaffat nattmatte redan nu innan valpen ens är en spermie:D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 489
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 358
Senast: Tiger tok
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens