Jobba med djur?

musicmakesit

Trådstartare
Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni trivs med arbetsmiljö, hur arbetstider osv ser ut? Jag har under hela mitt yrkesliv arbetat på kontor och har under de senaste åren känt mig mer som en robot än en människa. Har länge gått i tankar att byta bana och på något sätt jobba med det jag brinner för – djur (framförallt hundar och smådjur, så därför just djursjukvårdare på klinik eller kanske hundcoach har varit något jag funderat på). Men inte vågat ta steget. Nu har 3 stycken kollegor slutat på kort tid just för att byta bana till något, för dem, mer givande. Och det har inspirerat mig att det kanske är dags att ta det där steget! Så nu som på något sätt jobbar med djur - vad jobbar ni med och hur är det? Är det någon som gjort som jag hoppas på att våga göra och bytt bana? Hur var det?

Obs att detta just nu mest är drömmar haha, men hoppas att någon gång få chans att jobba med djur på något sätt 🙈
 
Det finns stor efterfrågan på bra arbetskraft inom lantbruket, men det är dåligt betalt, tungt och väldigt jobbiga tider (ffa inom mjölkproduktion där de flesta jobben finns).

Att jobba som någon form av hundcoach/tränare kräver att du har gedigen erfarenhet, egna meriter och det tar tid att upparbeta ett rykte/kundkrets. Jag skulle säga att det är något man hamnar inom för att man brinner så mycker för det att det råkar ta över ens liv, mer än något man bestämmer sig för att bli.

Djursjukvård är nog det bäst betalda/lättaste att komma in på, även om det kräver några års(?) studier.

Mvh Djurskötare på mjölkgård och yrkesverksam hundtränare 🤪
 
Rent krasst så jobbar djursjukvårdare förvisso med djur men även mycket med människor. Det är väldigt mycket kundkontakt (inte sällan med väldigt ”jobbiga” kunder).
 
Det finns stor efterfrågan på bra arbetskraft inom lantbruket, men det är dåligt betalt, tungt och väldigt jobbiga tider (ffa inom mjölkproduktion där de flesta jobben finns).

Att jobba som någon form av hundcoach/tränare kräver att du har gedigen erfarenhet, egna meriter och det tar tid att upparbeta ett rykte/kundkrets. Jag skulle säga att det är något man hamnar inom för att man brinner så mycker för det att det råkar ta över ens liv, mer än något man bestämmer sig för att bli.

Djursjukvård är nog det bäst betalda/lättaste att komma in på, även om det kräver några års(?) studier.

Mvh Djurskötare på mjölkgård och yrkesverksam hundtränare 🤪

Får man fråga vad man tjänar som djurskötare i Norge?
 
Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni trivs med arbetsmiljö, hur arbetstider osv ser ut? Jag har under hela mitt yrkesliv arbetat på kontor och har under de senaste åren känt mig mer som en robot än en människa. Har länge gått i tankar att byta bana och på något sätt jobba med det jag brinner för – djur (framförallt hundar och smådjur, så därför just djursjukvårdare på klinik eller kanske hundcoach har varit något jag funderat på). Men inte vågat ta steget. Nu har 3 stycken kollegor slutat på kort tid just för att byta bana till något, för dem, mer givande. Och det har inspirerat mig att det kanske är dags att ta det där steget! Så nu som på något sätt jobbar med djur - vad jobbar ni med och hur är det? Är det någon som gjort som jag hoppas på att våga göra och bytt bana? Hur var det?

Obs att detta just nu mest är drömmar haha, men hoppas att någon gång få chans att jobba med djur på något sätt 🙈

Djurskötare hade kanske varit något? Då kan du ju få lite insyn i branschen och bestämma dig för om du vill satsa på att bli djursjukskötare.

https://jordbruksverket.se/djur/per...-inom-djurens-halso--och-sjukvard/djurvardare
 
Det blandas hej vilt med begrepp här.

Djurvårdare jobbar med hästar eller smådjur. Vem som helst kan kalla sig för djurvårdare utan någon som helst utbildning. Men för att göra vissa moment krävs vidare utbildning exempelvis i läkemedelshantering (en kurs på en dag typ).

Djurskötare jobbar med lantbruksdjur eller zoo

Leg. Djursjukskötare är en 3-årig kandidatutbildning på universitet. Därefter kan du jobba med smådjur (hund/katt) eller stordjur oftast häst.

Djursjukvårdare finns det inget som heter längre.

En djurvårdare inom smådjur håller mest på med städ i olika former. Mindre kontakt med djuren. Matning, rastning och lite läkemedels givor kan förekomma men det är väldigt mycket städ, plocka undan, plocka fram, disk osv.
Det är dåligt betalt och det finns ingen direkt löneutveckling.
Jag har jobbat med flera lite äldre som valt att byta bana helt och bli djurvårdare men ingen av dessa har stannat kvar då de haft felaktiga förväntningar på jobbet och ingen direkt möjlighet att kompetensutvecklas ordentligt. Det har varit allt i från tidigare polis, lärare till hemmafru. Just nu är det också svårt att få jobb som djurvårdare då veterinärbranschen är starkt påverkad av lågkonjunkturen och flera kliniker/djursjukhus är mitt uppe i varsel av anställda.
Alla våra timanställda djurvårdare har fått kraftigt neddragna timmar exempelvis och det anställs i princip inga nya just nu inom hela koncernen jag jobbar på.
Däremot är det fortfarande ett behov av leg. djursjukskötare med anestesikompetens.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 652
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Någon här på Buke som gjort det, och hur får man livet och ekonomin att gå ihop? Jag har en kandidatexamen sedan fem år tillbaks och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 688
Senast: lil-sis
·
Trav Hur seriöst anser ni att det är nuförtiden? Jag hade som dröm i yngre dagar att få köra lopp. Mitt första sommarjobb var i ett travstall...
Svar
15
· Visningar
3 014
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 586
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp